Hostname: page-component-cd9895bd7-8ctnn Total loading time: 0 Render date: 2024-12-26T05:08:00.207Z Has data issue: false hasContentIssue false

The complexity of governance change: reforming the governance of medical performance in Germany

Published online by Cambridge University Press:  01 October 2007

Viola Burau*
Affiliation:
Department of Political Science, University of Aarhus, Denmark
*
*Correspondence to: Department of Political Science, University of Aarhus, Bartholins Allé, DK-8000 Aarhus C, Denmark. Email: [email protected]

Abstract:

The governance of medical performance is changing and new governing instruments are emerging. Existing analyses highlight the complexity of new governance arrangements, but the more or less dualistic perspective limits the possibility for exploring more fully this complexity. The present article therefore uses recent contributions to the literature on governance to explore the co-existence of different forms of governance with the aim of assessing the relative extent and the substantive nature of governance change. Using recent reforms of the governance of medical performance in Germany as a case study, the analysis suggests that the complexity of governance change takes three forms: first, the balance among (hybrid) forms of governance is shifting; second, the nature of individual (hybrid) forms of governance is changing; and, third, both types of change are reflected in tensions not only between but also within (hybrid) forms of governance. As such, the article also contributes to the recent literature on governance by highlighting the centrality of tensions in contemporary governance, which can also occur within both hybrid forms of governance and `pure' forms of governance.

Type
Articles
Copyright
Copyright © Cambridge University Press 2007

Access options

Get access to the full version of this content by using one of the access options below. (Log in options will check for institutional or personal access. Content may require purchase if you do not have access.)

References

Allsop, Judith and Mulcahy, Linda (1996), Regulating Medical Work: Formal and Informal Controls, Buckingham: Open University.Google Scholar
Brechtel, Thomas (2001), ‘Ärztliche Interessenpolitik und Gesundheitsreform: Die Zufriedenheit niedergelassener Ärzte mit den Berufsverbänden vor und nach dem Gesundheitsstrukturgesetz (GSG)’, Zeitschrift für Gesundheitswissenschaften, 9(3): 273288.Google Scholar
Bundesministerium für, Gesundheit und Soziale Sicherung (2004), ‘Evidenzbasierte Medizin’, Berlin: Redaktionsbüro Gesundheit, www.diegesundheitsreform.de/glossar_evidenzbasierte_medizin_v01_01072004Google Scholar
Busse, Reinhard (1999), ‘Priority-setting and rationing in German health care’, Health Policy (50): 7190.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Busse, Reinhard (2004), ‘Disease management programs in Germany's statutory health insurance system’, Health Affairs, 23 (3): 5667.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Busse, Reinhard and Riesberg, Annette (2004), Health Care Systems in Transition: Germany, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe on behalf of the European Observatory on Health Systems and Policies.Google Scholar
Clade, Harald (1999), ‘Qualitätssicherung: SPD fordert stringentere Vorschriften’, Deutsches Ärzteblatt, 96 (6): A-324A-325.Google Scholar
Dent, Mike (2004), Remodelling Hospitals and Health Professions in Europe: Medicine, Nursing and the State, Basingstoke: Palgrave.Google Scholar
Deppe, Hand-Ulrich (2000), Zur sozialen Anatomi des Gesundheitssystems: Neoliberalismus und Gesundheitspolitik in Deutschland, Frankfurt am Main: VAS, second revised and extended edition.Google Scholar
Döhler, Marian (1995), ‘The state as architect of political order: policy dynamics in German health care’, Governance, 8: 380404.CrossRefGoogle Scholar
Döhler, Marian (2002), ‘Gesundheitspolitik in der Verhandlungsdemokratie’, in Winand Gellner, W and Schön, M (eds), Paradigmenwechsel in der Gesundheitspolitik? Baden-Baden: Nomos.Google Scholar
Döhler, Marian and Manow, Philip (1997), Strukturbildung von Politikfeldern. Das Beispiel bundesdeutscher Gesundheitspolitik seit den fünfziger Jahren, Opaden: Leske und Budrich.Google Scholar
Freidson, Elliot (1970), Profession of Medicine: A Study of the Sociology of Applied Knowledge, New York: Dodd Mead.Google Scholar
Gerlinger, Thomas and Stegmüller, Klaus (1999), ‘Binnendifferenzierung ärztlicher Interessen und kassenärztliche Standespolitik’, in Norbert, Schmacke (ed.), Gesundheits und Demokratie. Von der Utopie der Sozialen Medizin, Frankfurt am Main: VAS.Google Scholar
Gesundeit und, Gesellschaft (2002), ‘Disease-management der AOK. Mehr Lebensqualität für chronisch Kranke: Ziele, Methoden und Erfahrungen’, Gesundheit und Gesellschaft, special issue: 7–8.Google Scholar
Harrison, Stephen, Moran, Michael, and Wood, Bruce (2002), ‘Policy emergence and policy convergence: the case of “scientific-buraucratic medicine” in the United States and United Kingdom’, British Journal of Politics and International Relations, 4 (1): 124.CrossRefGoogle Scholar
Hart, Dieter (2000), ‘Ärztliche Leitlinien und rechtliche Regulierung’, Arznei-Telegramm, 31 (11): 9395.Google Scholar
Hess, Rainer (2005), Rechtsstellung des Gemeinsamen Bundesausschusses nach Inkraftreten des GKV-Modernisierungsgesetzes: Vortrag beim Symposium der Deutschen Gesellschaft für Kassenarztrecht am 10. März 2005, Siegburg: Gemeinsamer Bundesausschuss.Google Scholar
Igl, Gerhard (2002), ‘Rechtlicher Rahmen der Qualitätssicherung im Krankenhaus’, Zeitschrift für Sozialreform, 48 (4): 481493.Google Scholar
Jørgensen, Torben Beck and Vrangbæk, Karsten (2004), Det offentlige styringsunivers: Fra government til governance, Århus: Magtudredningen, Århus Universitet.Google Scholar
Kuhlmann, Ellen (2004), Gender Mainstreaming in den Disease-Management Programmen – das Besipiel Koronare Herzerkrankungen: Expertise im Auftrag der Bundeskoordination Frauengesundheit des Arbeitskreises Frauengesundheit, gefördert durch das Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Bremen: Zentrum für Sozialpolitik, Universität Bremen.Google Scholar
Kuhlmann, Ellen (2006), Modernising Healthcare in Germany: Reinventing Professions, the State and the Public, Bristol: Policy Press.Google Scholar
Müller de Cornejo, Gabriele (2005), ‘Disease-Management Programme in Deutschland’, in Essers, Michael et al. (eds), Disease-Management-Programme: Behandlung nach Maβ?, (Jahrbuch für Kritische Medizin, no. 41), Hamburg: Argument.Google Scholar
Newman, Janet (2001), Modernising Governance: New Labour, Policy and Society, London: Sage.CrossRefGoogle Scholar
Rosenbrock, Rolf and Gerlinger, Thomas (2004), Gesundheitspolitik: Eine systematische Einführung, Bern: Hans Huber.Google Scholar
Sauerland, Dirk (2001), `The German strategy for quality improvement in health care: still to improve', Health Policy (56): 127147.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Schmacke, Norbert (2001), ‘Die Bewertung von Untersuchungs- und Behandlungsmethoden durch den Bundesausschuss der Ärzte und Krankenkassen’, Jahrbuch für Kritische Medizin, 35: 7284.Google Scholar
Schmacke, Norbert (2002), ‘Evidenzbasierte Medizin: Fundamente zur Vereinbarung individueller Therapieziele’, Gesundheit und Gesellschaft, Wissenschaft, 2 (4): 1625.Google Scholar
Schönbach, Karl-Heinz (2001), ‘Disease-Management Programme in der GKV. Eine ureigne Aufgabe der Krankenkassen’, Arbeit und Sozialpolitik (11–12): 2229.Google Scholar
Sozialgesetzbuch, V (2005), Sozialgesetzbuch (SGB) Fünftes Buch (V) – Gesetzliche Krankenversicherung (860–5) (Vom 20. Dezember 1988 (BGBl. I S. 2477, 2482), zuletzt geändert durch Artikel 3a des Gesetzes vom 29. August 2005 (BGBl. I S. 2570), Rechtsstand 1. Oktober 2005, zuletzt bearbeitet 7. Oktober 2005), www.bmgs.bund.de/download/gesetze_web/sgb05/sgb05xinhalt.htmGoogle Scholar
Urban, Hans-Jürgen (2001), ‘Wettbewerbskorporatistische Regulierung im Politikfeld Gesundheit: Der Bundesausschuss der Ärzte und Krankenkassen und die gesundheitspolitische Wende’, BerlinWissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, WZB Discussion Paper, P01–206Google Scholar
Wendt, Claus, Rothgang, Heinz, and Helmert, Uwe (2005), ‘The self-regulatory German health care system between growing competition and state hierarchy’, TranState Working Papers, CRC 597, Bremen, University of Applied Sciences, International University Bremen.Google Scholar
Wigge, Peter (2000), ‘Evidenz-basierte Richtlinien und Leitlinien. Qualitätssicherungs- oder Steuerungsinstrumente in der GKV?’, Medizinrecht (12): 574585.CrossRefGoogle Scholar