
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 8 | Article ID 1796 | Aug 03, 2005

1

Bite the Dog: cracking down on the Japanese press

David McNeill

Bite  the  Dog:  cracking  down  on  the
Japanese press

By David McNeill

The watchdog role of journalists in Japan is on
tr ial  in  several  cases  with  enormous
implications for freedom of the press here

In  a  summer  laden  wi th  por tentous
anniversaries,  several  important  skirmishes
between journalists and the people they keep
tabs on passed by almost unnoticed.

In July, Matsuoka Toshiyasu, president of the
Rokusaisha publishing company, was arrested
on a deformation charge that has editors across
the  country  nervously  consulting  their
rolodexes  for  libel  lawyers.

In the same month, the Tokyo District Court
heard the opening salvos in an anti-government
suit  by  former  Mainichi  political  reporter
Nishiyama  Takichi,  which  may  ultimately
expand – or more likely shrink – the limits of
press freedom in Japan.

And Dutch journalist Hans van der Lugt waded
in with support for freelancer Yu Terasawa’s
suit against the press club system, which both
men hope will put the final nail in the coffin of
this  much  criticized,  government-sponsored
wing  of  Japan  Inc.

All  three cases  have serious  implications  for
how  journalists  here  do  their  jobs,  but
observers say that with the possible exception
of the press club fight, the balance is likely to
tip in favor of the powerful.

Matsuoka’s arrest followed a series of stories
his  company ran in  a  quarterly  magazine  in
2002 and 2003 alleging that  a scout for the
Hanshin  Tigers  was  murdered  after  being
thrown  from  a  building  by  two  former
employees  of  the  baseball  team.

According  to  industry  insiders,  however,
prosecutors were more concerned by articles
that allegedly defamed Okada Kazuo, the owner
of a Tokyo-based maker of slot machines called
Aruze Corp. a business partner of controversial
Las  Vegas  entrepreneur  Steve  Wynn.  The
articles criticized Aruze’s business practices as
unethical  and suggested the executives were
guilty of evading tax.

Anyone  familiar  with  the  no-holds-barred
approach  of  publications  on  the  competitive
fringes  of  Japan’s  media  knows  that  they
sometimes have merely a passing acquaintance
with journalistic ethics such as accuracy and
proper  sourcing.  “Investigative”  articles  are
often  simply  cover  for  the  airing  of  dirty
laundry  by  squabbling  political  or  business
interests, who usually remain anonymous.

But most media observers also agree that these
publications  are  a  crucial  antidote  to  the
blandness of newspaper reporting in Japan and
perform a sort of  clearing-house function for
stories that would otherwise never see the light
of day. For this reason, the implications of the
Matsuoka arrest  are  worrying,  say  magazine
editors.  “The arrest  was  over  the  top,”  says
Ishizaki  Takahiko,  an  editor  with  Shukan
Shincho. “A lot of us are concerned about who
will be next.”
Okadome  Yasunori,  former  editor  of  now
defunct muckraking magazine Uwasa no Shinso

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 10 May 2025 at 06:19:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 8 | 0

2

is  also  worried that  the  case  will  set  a  bad
precedent.

“Arresting  the  president  of  a  publishing
company is extremely exceptional. Freedom of
the  press  is  stipulated  in  Article  21  of  the
Constitution so normally in cases like these the
investigation  is  by  consent,  but  Matsuoka  is
now in custody. I think it may allow the police
to arrest people in the mass media more easily,
especially when they see the rest of the media
is trying to turn a blind eye.”

As  always,  the  background  to  the  case  is
murky.  Okadome  believes  the  articles  were
prompted  by  a  factional  dispute  within  the
industry,  probably  following a  tip  off  from a
rival company to Aruze. “It’s worth considering
that Aruze is an Amakudari company, some of
whose  people  are  former  officials,”  he  says,
adding that “We will have to wait for the trial”
to see what comes out. But given that arrest
leads to conviction in the vast majority of cases
in Japan, the signs are not good.

The Nishiyama suit will have stirred memories
among older members of the foreign press in
Japan who may have been here for round one of
his  battle with the government in 1971.  The
former Mainichi political reporter was famously
convicted  of  handling  state  secrets  after
reveal ing  a  deal  between  Tokyo  and
Washington  over  the  return  of  Okinawa’s
sovereignty  in  1972.

After  three  decades  of  relentless  political
corruption the details of the affair today seem
almost  trivial:  Nishiyama claimed that  Tokyo
secret ly  of fered  to  pay  $4  mi l l ion  to
Washington  as  a  sweetener  ahead  of  the
Okinawa handover.
But the repercussions of his scoop were not:
Nishiyama  revealed  his  source  --  a  married
Foreign  Ministry  clerk  with  whom  he  was
having  an  affair,  and  the  government  and
sections of the press hounded both from their
jobs.  The  secretary  subsequently  divorced,

Nishiyama was lucky to save his marriage and
the story stayed buried.

Now  71,  Nishiyama  says  he  is  reluctantly
heading  to  the  courts  again  to  overturn  his
conviction because his  life  was destroyed on
the basis  of  a  government lie  that  has gone
unchallenged  for  three  decades;  recently
declassified US documents support his claims
of a secret Tokyo-Washington deal. “If nothing
is  done,  the  government  may  again  make  a
decision about something affecting the fate of
the nation, without telling the public,” he says.
“I’m tired  but  I  would  like  to  clear  this  up
before I die.”

Will he win? Many doubt it. “He will of course
lose again,”  says  Ofer  Feldman,  professor  of
political psychology at Doshisha University and
author of Politics and the News Media in Japan.
“The system works against people like him. The
case is important because he wanted to excel in
his  work  and  do  a  serious  journalistic
investigation. The system – the government and
the mass media -- didn’t like it.”

Feldman wonders whether much has changed
since  1971.  “Everybody  wants  to  work  in
harmony here. If there was another Nishiyama,
the  editors  would  appreciate  his  work  but  I
doubt whether they’d back him.”

There is much riding then on the shoulders of
Terasawa  Yu  who  has  decided,  mostly  in
frustration, to take on the press club system
that he believes discriminates against freelance
writers. Terasawa has waged a risky campaign
against  consumer-loan company Takefuji  that
led  to  wire-tapings  and  attacks  on  him  and
fellow freelance writer Yamaoka Shunsuke.

[Incidentally, Yamaoka’s house was firebombed
in  July  --  an  incident  that  he  believes  was
inspired  by  his  relentless  pursuit  of  former
Tokyo Metropolitan Police investigator and ex-
Takefuji employee Iwane Shoji.]

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 10 May 2025 at 06:19:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 8 | 0

3

Despite doing more than most then to monitor
those in power, however, Terasawa has been
repeatedly  barred  from  courts  and  press
conferences on the grounds that he is  not a
registered press club journalist.

He  previously  sued  the  government  in  1999
after  he  was  barred  from a  court  in  Ehime
Prefecture while working on a story, and last
year again demanded compensation after again
being  denied  trial  documents  and  seats  in
courtrooms in Sapporo and Tokyo. He told the
Japan  Times  last  year:  “This  is  tota l
discrimination  against  Japanese  freelance
journalists  and  magazine  writers....it  is
ridiculous  and  should  be  condemned.”

Terasawa’s  latest  suit  involves his  pursuit  of
the  Commissioner  General  of  the  National
Police  Agency Uruma Iwao,  who is  allegedly
implicated in expense-account violations while
he was chief of Aichi Prefectural Police in the
late 1990s.
Terasawa has been prevented from attending
the  Commissioner’s  press  conferences,
ostensibly because he is not a member of the
police  press  club,  in  reality  to  prevent
‘embarrassing questions,' claims the journalist.

In a recent article in Japan Media Review, Hans
van der Lugt explained why he was supporting
Terasawa’s campaign: “In Japan, the concept of
‘journalist’  is  not  understood  by  public
institutions. That is why institutions like kisha
clubs exist, enabling a small number of specific
media outlets to monopolize facilities provided
them by the government.
“Anyone calling himself a journalist should be
able to report on a public institution.”

If he wins, the stakes are high says Terasawa.
“In South Korea, in May 2001, a reporter for
the OhMy News web newspaper appealed to
the  Incheon  District  Court  for  a  similar
provision, a move later approved by the court
which caused that country’s press club system
to collapse at one stroke.” The question now
being asked is: could something similar happen
in Japan?

David McNeill is a Tokyo-based journalist who
teaches at Sophia University in Tokyo. He is a
regu lar  contr ibutor  to  a  number  o f
publications, including the London Independent
and is  a  columnist  for  OhMy News.  He is  a
Japan  Focus  Coordinator.  This  is  a  slightly
edited  version  of  an  article  written  for  the
Foreign Correspondent's Club of Japan's No. 1
Shimbun. Japan Focus August 28, 2005.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 10 May 2025 at 06:19:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

