
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 2 | Article ID 2123 | Feb 15, 2005

1

War and Japan's Memory Wars: the media and the
globalization of consciousness

Gavan McCormack

War and Japan’s Memory Wars: the
media  and  the  globalization  of
consciousness

by Gavan McCormack

The  Fox-ification  of  the  US  media  proceeds
apace.  In  Italy,  the  country’s  media  mogul
doubles  as  Prime  Minister.  In  Britain  public
broadcasting  is  under  pressure  from Blairite
forces.  Japan,  the  world’s  No  2  capitalist
power, is left out of most discussion on global
media  trends,  but  is  undergoing  the  same
pressures. Allegations of political intervention
to tailor the way the issue of “comfort women”
in 1930s and 1940s Asia should be addressed in
a 2001 documentary stirred a full scale media
war in 2005.

On  30  January  2001,  NHK,  Japan’s  hugely
influential  public radio and television station,
screened a 40-minute film, part two of a series
en t i t l ed  “How  to  Judge  Wars . ”  The
documentary  film dealt  with  the  question  of
violence against women in war, and specifically
with the system of sexual slavery of women on
a wide scale across Asia as practiced by the
imperial  Japanese  army  in  the  1930s  and
1940s.  It  featured  the  proceedings  of  the
“Women’s International War Crimes Tribunal”
convened in Tokyo the previous month by an
international  coalition of  citizen and feminist
groups. The Tribunal brought to testify sixty-
four surviving elderly victims of the infamous
“comfor t  woman”  sys tem  be fore  an
international team of prosecutors and judges,
several  of  them  fresh  from  Bosnian  and

Rwandan war crimes trials.

It was not a “mock tribunal” as its detractors
style it, but a “civil” tribunal, that is to say it
did not have the punitive powers of  a state-
backed tribunal but possessed moral force, the
credibility that resides in expressions of shared
human conscience irrespective of endorsement
by states. Its precedent was, therefore, not so
much  the  large,  state-run  tribunals  of
Nuremberg and Tokyo in the late 1940s as civic
tribunals  such as  that  in  Stockholm in  1967
(sometimes  called  the  “Russell  Tribunal”
because of the close association with it of the
philosopher Bertrand Russell) that investigated
and  publicized  United  States  war  crimes  in
Vietnam, including indiscriminate bombing and
defoliation.  The  basic  stance  of  the  Tokyo
Women’s  Tribunal  was  that  acts  of  violence
committed  against  women  constituted  the
single  major,  unacknowledged  category  of
“neglected”  crimes  of  World  War  Two:
neglected by the U.S. and its allies at the Tokyo
trials, and neglected by the Japanese state and
other states subsequently.

Hence, while most of those responsible were
already dead, responsibility and guilt needed to
be  establ ished,  the  shame  and  gui l t
experienced by the victims assuaged, and some
meaningful  restitution  provided  them.  At  a
formal,  inter-state  level,  the  same  slowly
maturing social consciousness was reflected in
the  Treaty  of  Rome  (1998)  under  which  an
International Criminal Court was established to
try rape and sexual slavery henceforth as major
crimes of  war,  alongside  genocide.  As  Rome
addressed  present  and  future  crimes,  the
Tribunal in Tokyo was an attempt to address, if

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

2

even  in  a  symbolic  way,  past  crimes,  and
especially state responsibility for them.

The issue of Japan’s responsibility for the so-
called “comfort women” system has long been
controversial.  Nobody  disputes  that  in  the
1930s  and  1940s  military  brothels  existed
throughout Japan’s  colonial  and semi-colonial
East and Southeast Asian occupied areas, but
Japanese neonationalists insist that the system
was “merely” the commonly practiced one of
military  prostitution,  the  women professional
prostitutes, and the organization independent
of  the  Japanese  army  or  government.  They
could hold without difficulty to such position
until the late 1980s, when, in the wake of the
end of the Cold War, the first “comfort women”
in Korea, the Philippines, the Netherlands and
elsewhere, came forward to tell their stories.
Equally important, in the early 1990s, Japanese
researchers  unearthed  incontrovertible
archival  evidence  of  official  sponsorship  and
organization of the “comfort women” system by
the military and the government. In due course
prime ministers apologized and a semi-public
fund  (the  “Asia  Women’s  Fund”)  was
established to compensate the victims.

Even  then,  however,  responsibility  remained
bitterly  contested.  When  from  1997  token
references  to  the  “comfort  women”  system
were included in some school history texts, the
Association  for  New  History  Textbooks
(Tsukurukai)  was  formed  and  together  with
other  neo-nationalist  organizations  began  to
attack  what  it  described  as  a  “masochistic”
view of national history and to propagate in its
stead  a  “proud”  view  of  a  pure,  honorable
Japanese history. To such groups, the “comfort
women” were greedy prostitutes, the tribunal
an outrage, and the inclusion at the centre of
the  indictment  of  the  late  “Showa”  emperor
(Hirohito, 1901-1989) absolutely intolerable.

When  the  allied  powers  occupied  Japan  and
tried Japanese war crimes in 1946-48 they paid
little  heed  to  crimes  against  women  and

occupation  authorities  at  the  highest  level
decided to exempt the Japanese emperor from
indictment  or  investigation.  Yet  he  had
indubitably  been  commander-in-chief  of
Japanese forces and head of government when
the “comfort women” system was set up and as
such either knew or should have known of it.
Five  and  a  half  decades  after  war’s  end,
therefore, and eleven years after his own death,
the victims of the system and their supporters
were adamant that his responsibility should be
addressed, something never attempted by any
previous  tribunal.  If  he  were  not  a  god  but
indeed a human being (as he himself declared
in 1946) then issues of  responsibility pertain
equally to him as to members of the Japanese
military  and  government.  However,  the
association of the emperor, ultimate symbol of
Japanese purity, with sex crimes on a massive
scale, was an unbearable affront to Japanese
nationalists.  After  three days  of  deliberation,
with  the  organizers  and  participants  facing
neonationalist  harassment,  intimidation,  and
death  threats,  the  tribunal  ended  with  a
preliminary  verdict  of  guilty.  A  full,  final
judgment,  drawing  upon  the  precedents  of
Nuremberg, Tokyo, and the former Yugoslavia
and  Rwandan  tribunals,  was  issued  at  a
subsequent session at The Hague in December
2001.

The  documentary  film  on  the  tribunal  was
shown  on  NHK’s  second,  or  educational,
channel  on  30  January  2001.  NHK,  like
Britain’s BBC, is a public corporation, unable to
take  advertising  revenue  and  heavily
dependent on payment of a compulsory viewer
license fee (the basic Japanese annual fee is
approximately  $220,  as  against  the  BBC’s
$195). Its educational channel does not attract
a large audience, almost certainly less than one
per cent of viewers. This January 2001 program
was no exception. However, directly associated
with the tribunal were appalled at what they
saw as an incoherent and distorted account of
the  historical  issues  the  tribunal  had
addressed.  They  criticized  it  severely  and in

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

3

due course launched a suit in the Tokyo District
Court  alleging  major  NHK  improprieties.  In
March  2004  the  court  ruled  that  NHK  had
acted  within  its  legitimate  discretion,  but  in
2005 the case was continuing, under appeal.

The  issue  suddenly  exploded  into  the  public
arena  on  12  January  2005,  however,  when
Asahi  Shimbun,  a  national  daily  with  a
circulation of around eight million, published a
“scoop”  alleging  manipulation  and  political
interference  in  NHK’s  production  process.[1]
The  allegations  were  repeated  the  following
day in a press conference by Nagai Satoru, a
director  within  NHK,  who  had  become  an
internal “whistle-blower” one month earlier by
launching  a  complaint  of  interference  and
political  pressure  to  NHK’s  newly  set-up
“compliance  committee.”[2]  The  nub  of  the
matter  was  that  the  documentary,  originally
prepared  by  an  independent  production
company  under  a  sub-contracting  agreement
with  NHK,  had  been  subject  to  a  series  of
changes due to political interventions. The “in-
house”  editing  process  was  conducted  while
the company was in a state of semi-siege, as
rightists mobilized and sound trucks circled the
NHK  building  blaring  hostile  messages  and
employees  were  jostled  and  abused  as  they
entered or left the premises.[3] Changes made
at  that  phase  of  edit ing  included  the
incorporation of the views of a hostile critic of
the  “comfort  women”  and  the  tribunal,  (the
historian  Hata  Ikuhiko,  an  associate  of  the
Tsukurukai group). Then, just days before the
film was shown, a meeting was held between
senior executives of NHK and two prominent
politicians,  Abe  Shinzo,  then  deputy  chief
cabinet secretary and as of early 2005 acting
secretary-general  of  the LDP,  and Nakagawa
Shoichi, then an LDP diet member and as of
2005 minister for economy, trade, and industry.
Further,  major  changes  were  then  made,
adding  new  material  while  cutting  the  44
minute film to 40 minutes. All reference to the
emperor’s  responsibility  was  deleted  (even
though that had been central to the tribunal

process), the testimony of the former “comfort
women”  witnesses  was  much  reduced,  the
space  for  hostile  comment  on  the  tribunal
increased.  The process  was completed hours
before broadcast

Abe and Nakagawa are prominent conservative
politicians, both neo-nationalists, advocates of
rev is ion  of  the  const i tut ion  and  the
fundamental law on education and proponents
of sanctions against North Korea. Both are, and
were  in  2000,  prominent  figures  in  the  diet
members “Association to Consider the Future
Path  for  Japan  and  History  Education.”  This
organization,  founded in  1997 with  107  diet
members,  is  the  parliamentary  equivalent  of
the nation-wide neo-nationalist body devoted to
textbook revision,  Tsukurukai.[4]  It  continues
today,  minus  only  the  word  “young,”  and
counts many influential  lawmakers among its
members  (including  the  present  Minister  of
Education,  Nakayama  Nariaki).  To  Abe,
Nakagawa  and  other  members  of  such  an
organization, the tribunal was anathema.

One of the sources Asahi relied on for its initial
“scoop”  was  an  interview it  conducted  on  9
January,  i.e.  before  the  story  broke,  with  “a
senior  NHK  executive.”[5]  Matsuo  Takeshi,
executive  director-general  of  broadcasting  at
NHK  at  the  t ime  in  quest ion,  quickly
acknowledged  that  he  was  the  executive  in
question, that there had been such a meeting,
and  that  he  had  felt  “pressured”  by  it.  He
recognized, however, that had he not gone as
summoned to meet the politicians the pressure
would be much greater, “perhaps three or four
times  greater,”  and the  film might  not  have
been shown at all.[6] The politicians gave him
this “overall impression”: “Be careful” and “I’ll
be watching.”[7] Later, however, he revised his
story:  he  was  not  summoned  to  meet  the
politicians  but  had  gone  there  for  a  routine
discussion of budget matters; the question of
the documentary had come up, but not in such
a way that he felt pressure.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

4

Political intervention in the media is forbidden
by  both  Article  21  of  the  constitution  and
Article 3 of  the Broadcasting Law. Both Abe
and  Nakagawa  moved  quickly  therefore  to
negate key parts of the Asahi story.

Nakagawa agreed (to Asahi on 10 January) that
he had indeed met the NHK executives days
before  the  documentary  was  shown,  and  he
confirmed  it  to  the  media  in  general  in  an
interview conducted while he was traveling, in
Paris,  on  the  12th.  But  he  insisted  that  he
merely demanded that NHK maintain “fairness
and impartiality.” The following day, however,
he  changed  his  story  to  say  that  no  such
meeting  had  taken  place  ti l l  after  the
screening, on 2 February (and also on the 8th
and  9th),  and  therefore  he  could  not  have
brought  any  pressure  to  bear  on  the
documentary  editing.  Denying  the  admission
attributed to him by Asahi  of  trying to bluff
NHK into dropping the program altogether[7]
before settling for a drastic re-editing (cutting)
process,  he  demanded  retraction  and  an
apology  from  Asahi.[8]

Abe confirmed that he had indeed met the NHK
executives,  but  at  their  request,  not  at  his
summons.  He  rejected  the  suggestion  of
improper  behavior  and  launched  a  bold
counter-attack.  He  said  that  he  had  learned
from “interested parties” that the tribunal was
biased.  He himself  evidently  did not  see the
film but still concluded that both tribunal and
film  were  deeply  flawed:  despite  the  trial
format,  the court  had made no provision for
defense counsel; it required a pledge of support
for  the  tribunal’s  cause  as  a  condition  for
admission  by  observers,  and  it  chose  a
particular  venue in  order  to  be,  as  Tribunal
organizer  Matsui  Yayori  put  it,  as  close  as
possible  to  the  imperial  palace  so  as  to
maximize the sense of confrontation with the
“root  of  evil.”  Further,  Abe  asserted,  the
Tribunal  served  North  Korean  agitation  and
propaganda purposes, being designed to soften
Japanese anger over the issue of North Korean

abductions of Japanese citizens by casting it in
the light of victim, with a North Korean agent
or agents even participating on the bench.[9]
He added that  he  thought  North  Korea  was
trying to use the tribunal to deflect attention
from  criticism  of  it  over  the  abduction  of
Japanese  citizens,  but  that  he  was  used  to
being  slandered  for  his  principled  efforts  to
address the North Korea issue and would not
yield.

As his press release put it, “Because I was told
that the mock trial was going to be reported in
the way that the organizers wanted it to be, I
looked into  the matter.  I  found out  that  the
contents were clearly biased and told [NHK]
that  it  should  be  broadcast  from a  fair  and
neutral viewpoint, as it is expected to.”[10] In
other  words,  he  had  indeed  instructed  the
national broadcaster about the content of  its
program, but far from it being a breach of any
law, it had been his duty as a public official to
do so.

Abe acted with the confidence of a politician
who  enjoys  massive  public  support.  His
popularity has been honed in recent years as
the epitome of the ‘hard-line” position on North
Korea,  advocate of  forcing the North Korean
government  to  its  knees  and  eventually
bringing about regime change as the only way
to resolve pending issues,  including those of
abductions.  He  also  happens  to  be  the
grandson of a former “Class A” war criminal,
Kishi  Nobusuke,  wartime  munitions  minister
and member of Tojo’s cabinet at the time of
Pearl  Harbor.  Avoiding  trial  thanks  to  the
“reverse course” adopted by the occupation in
response to the Cold War, Kishi emerged from
Sugamo prison at the end of 1948 and went on
to become Prime Minister between 1957 and
1960. Abe himself is widely tipped to follow his
grandfather as a future prime minister. One of
his  television  interviewers,  the  normally
irrepressible and irreverent Furutachi Ichiro on
Asahi  TV,  seemed  dazzled  to  the  point  of
dumbness in the presence of his distinguished

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

5

visitor, while on Fuji TV’s Sunday-morning talk
show he is said to have been treated “like a
martyr” by the pundits.[11]

However, what he had to say was not only of
dubious constitutionality and legality, but much
of  it  was  simply  absurd,  though  neither  the
national  media  nor  the  parliamentary
opposition pursued him.[12] The tribunal was
in  fact  organized  by  an  international
committee,  not  by  Matsui  Yayori  alone,
although Matsui was indeed a prominent figure
in  the  organizing  group.  (Matsui,  a  former
Asahi  foreign  correspondent,  long  active  in
war-related  and  feminist  issues,  died  in
December 2002.) The remarks attributed to her
about the imperial  palace being the “root  of
evil”  were a complete (and possibly libelous)
fabrication, and the hall in which the meeting
took  place  was  the  only  one  capable  of
accommodating and offering relative security
from attack to the thousand-plus participants
(and  accommodation  for  hundreds  of  the
visitors  including  the  former  “comfort
women”). As to the North Koreans, abductions
were not an issue in the Tokyo of late 2000 and
did not become so till North Korea’s admission
and apology of September 2002, and, while it is
true that four North Koreans participated in the
tribunal  they  did  so  as  members  of  a  nine-
person  joint  South-North  Korean  prosecution
team (under a South Korean chief prosecutor),
having the same role as prosecutors in other
national  teams –  to  lead the  presentation  of
evidence of former “comfort women” who lived
then and now on both sides of the state borders
of  North  and  South  Korea.  Although  he
dropped the more absurd of his allegations in
subsequent statements, Abe may have judged,
perhaps correctly, that in 2005 the best way to
blacken the image of the tribunal would be to
create in the public  mind the suspicion of  a
North  Korean link.  Deleting  his  earlier,  wild
accusations,  including  the  charge  that  the
Tribunal  had  been  manipulated  by  North
Korean  agents,  Abe  came  to  focus  on  the
demand  that  Asahi  back  its  accusations  of

improper influence by substantive evidence or
else apologize.

As the slanging match between the country’s
two media giants escalated into something like
war, NHK exploited to the full its power to form
public opinion by including long statements by
Abe, Nakagawa and Matsuo denouncing Asahi
on its national news broadcasts. Denunciation
of Asahi was featured repeatedly on national
news programs. The 7 pm national news on 20
January, for example, roughly equivalent to the
main evening national news on BBC in Britain,
carried a special caption “the problem of Asahi
shimbun’s  false  reporting,”  which  was  only
removed  under  protest  from  later  news
broadcasts.[13]  Despite  NHK’s  obligation
under Article 3 (2) of the Broadcasting Law, to
introduce “as  wide a  range of  viewpoints  as
possible”  on  matters  on  which  opinion  is
divided, Asahi’s counter claims were ignored,
leading it to complain, somewhat plaintively, of
“one-sided  slander  through  the  use  of  the
public airwaves.”[14]

Much  was  disputed,  but  one  crucial,  and
damning, detail was agreed: it was routine for
NHK to engage in consultation on matters of
programming with politicians, and this practice
was carried to new lengths under the regime of
Ebisawa  as  president  from 1997.[15]  “Given
that NHK’s budget has to be approved by the
Diet under the Broadcast law, it is necessary to
have  them  understand  correctly  both  about
management  planning  and  about  individual
programs” (italics added), said Sekine Akiyoshi,
head  of  broadcasting  at  NHK.[16]  On  17
January 2005, both the secretary-general and
the president of the Diet Members “Association
to Think about the Future of Japan and History
Education” confirmed that the NHK bosses had
come  to  consu l t  w i th  Abe  about  the
forthcoming  program  because  of  concerns
about  “problems  that  might  arise  if  the
program  were  presented  in  its  present
state.”[17] Not only was the public broadcaster
committed  to  the  principle  of  clearing

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

6

individual programs in advance with politicians,
but  it  paid  special  attention  to  consult  with
those who were members of an avowedly neo-
nationalistic group.

By  late  January  2005,  two  weeks  after  the
original Asahi article, ultimatums, demands for
explanation,  and  writs  were  being  prepared,
issued,  or  threatened  on  all  sides.  Abe  and
Nakagawa continue to insist that their pleas for
“fairness  and  impartiality”  were  completely
open and above-board, and not to be seen as
thinly veiled threat designed to manipulate the
mass media by imposing their own extremely
partial  views.  Some  one  has  been  lying.
Whether  it  is  these  senior  figures  in  the
government  and  ruling  party,  the  national
broadcaster  or  the  national  daily  paper,  or
perhaps all of these, remains to be seen.

NHK  also  faces  a  separate,  but  severe
institutional  crisis.  A  series  of  embezzlement
scams within the corporation and their inept
handling  under  President  Ebisawa  –  who
outraged  nearly  everybody  by  cutting  the
television  broadcasts  of  the  Diet  session  at
which  he  had  been  called  to  explain  the
scandals -  led in 2004 to a mass “rebellion.”
With  the  number  of  citizens  participating  in
this  protest  by  refusing  payment  of  their
compulsory license fees approaching the half
million  mark,  on  25  January  2005  Ebisawa
resigned. Pleading with viewers to “trust those
who  come  after  me,”  he  was,  in  effect,
admitting that he had lost that trust. However,
he  made  no  apology  for  his  actions  and  no
allusion to the dispute with Asahi.[18] Two days
later, his successor as president had to hastily
reverse  a  decision  to  retain  Ebisawa  as
“adviser”  to  the  corporation  when  that
threatened  to  spark  a  new  wave  of  boycott
protest.

Other  heads  were  bound  to  roll  as  the  war
continued, and other whistle-blowers may well
be waiting in the wings, at NHK and perhaps at
Asahi  too.  VAWW-Net  demands  that  its  civil

action against NHK be extended because of the
new evidence and is seeking court leave to call
as  witnesses  the  two  politicians,  three  NHK
figures, and the original whistle-blower, Nagai,
who played the central roles in the drama now
developing. Civil groups have begun to call for
NHK to restore and show its original,  uncut,
version  of  the  film.  Hokkaido  University
political  scientist,  Yamaguchi  Jiro,  comments
that true “conservatives” are disappearing from
the  ruling  conservative  party  and  that  hard-
liners  such  as  Abe,  who are  most  intent  on
overthrowing  the  North  Korean  regime,
actually themselves resemble it in their actions
to assure media control.[19]

The Asahi scoop and the Nagai whistle blast
exposed  large  problems  at  the  interface  of
Japan’s media and political  worlds.  The trust
that NHK had built over the postwar decades
because  o f  i t s  s tance  be ing  seen  as
independent of government was badly eroded.
Yet never has the need been greater for a “fair
and impartial” media. The question of Japan’s
responsibility for facing the past, the openness
of its present democracy, and its vision for the
future,  are  all  at  issue.  The  ascendancy  of
political and media forces determined to deny
the justice of the “comfort women” cause, or
even its historicity, and to insist absolutely on
the immunity from criticism or even discussion
of the role of Japan’s war-time leader, can only
impede  hopes  for  understanding  and
acceptance  by  its  neighbors  of  Japan's
ambitions to play a leading role in the birth of a
twenty-first  century  East  Asian  community.
Korean and Chinese comment is yet to come,
but it seems likely that suspicions of Japanese
attempts  to  “cover-up”  and  “re-write”  its
history to suit neo-nationalist pressure groups
is  bound to stir  strong negative reactions in
both unless quickly resolved.

Seven decades after the Japanese government
and  military  took  the  decisions  to  organize
trafficking in women in China, and six decades
and more since the system was universalized

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

7

across Asia, the problem of how to wind it up
and  atone  to  its  victims  remains  only  half
resolved, and the war responsibility of emperor
Hirohito  continues  to  vex.  With  Germans
attending as respected guests in the European
and UN commemorative gatherings to mark the
60th anniversary of the liberation of the Nazi
death camps, including Auschwitz, in January
2005, the contrast with East Asia is sharp. How
many  more  years  must  pass,  one  wonders,
before  a  Japanese  Prime  Minister  can  be  a
respected  guest  at  a  war  commemorative
ceremony in Harbin or Nanjing or Manila, or at
one in honor of Asia’s comfort women?

Gavan McCormack is  a  coordinator  of  Japan
Focus and the author of Target North Korea:
Pushing North Korea to the Brink of Nuclear
Catastrophe,  Nation  Books,  2004.  Posted  at
Japan Focus on February 13, 2005.

1. Honda Masakazu and Takada Makoto, “LDP
pressure  led  to  cuts  in  NHK  show,”  Asahi
shimbun, 12 January 2005.
2.  This  committee,  (Horei  junshu  sokushin
iinkai),  set  up  in  September  2005,  was
problematic for several reasons: it was headed
by  company  president  Ebisawa,  and  the
“external  broadcast”  section,  to  which Nagai
sent his complaint, comprised the three lawyers
who were defending NHK against charges of
improper handling of  the film in question.  It
was thus in no position to independently assess
Nagai’s complaint. (“Seijika kainyu no nichijoka
ukabu,” Akahata, 21 January 2005).
3. “NHK bangumi kaihen mondai - honsha no
shusai  hodo  no  shosai,”  Asahi  shimbun,  18
January 2005.
4. “Nihon no zento to rekishi kyoiku o kangaeru
wakate giin no kai,” (literally: “Association of
Young Dietmembers to Think about the Future
of Japan and History Education”) See Tawara
Y o s h i b u m i  h o m e p a g e ,
http://www.linkclub.or.jp/~teppei-y/tawara%20
HP/index.html )

5.  “Whistle-blower:  NHK  president  let  LDP
interfere,” Asahi shimbun, 14 January 2005.
6. Ibid.
7. “Asahi refutes NHK official’s claim,” Asahi
shimbun, 21 January 2005.
8.  Asahi  shimbun,  14  January  2005,  and  on
Nakagawa’s subsequent press conference,  on
20th January, Asahi shimbun, 21 January 2005.
9. Abe speaking on Asahi TV’s program, “Hodo
Station,” 13 January 2005. I here rely on my
own observation of this program, excerpts of
which  have  been  reproduced  at  Shukan
kinyobi, 21 January 2005, p. 13, and by VAWW-
Net (Violence against Women in War) itself on
its  web  site  –  “Abe  Shinzo  shi  no  jujitsu
waikyoku hatsugen ni tsuite,” 17 January 2005,
(http://vaww-net-japan/nhk/appeal050177.html
,.
10.  “NHK censored TV show due to political
pressure,” Japan Times, 14 January 2005.
11.  Philip  Brasor,  “LDP big  guns  fight  NHK
censorship  claims,”  Japan  Times,  23  January
2005.
12.  See  VAWW-Net’s  web  response  “Abe
Shinzo  shi  no  jujitsu  waikyoku  hatsugen  ni
tsuite,” and the article by the research group of
Shukan  Kinyobi,  “Bangumi  e  no  atsuryoku
mondai o surikaeta Abe Shinzo shi,” 21 January
2005, p. 13.
13. Asahi shimbun, 21 January 2005.
14.  “Legal  action  eyed,”  Asahi  shimbun,  22
January 2005.
15.  “NHK no  ‘seiji  hodo’  shisei  to  wa,”  and
“Ebisawa NHK kaicho jinin,”  Tokyo shimbun,
20 and 26 January 2005.
16. “Jizen setsumei wa tozen,” Asahi shimbun,
20 January 2005.
17.  Shimomura  Hirofumi  and  Furuya  Keishi
respectively,  “NHK  gawa  kara  hoso  mae  ni
setsumei,” Asahi shimbun, 18 January 2005.
18. “NHK boss exits as viewers stop paying,”
Japan Times, 26 January 2005.
19.  Yamaguchi  Jiro,  “Hodo  ni  atsuryoku  o
kakeru  nante  jibun-tachi  ga  hinan  shite  iru
dokusaisha  to  onaji  hasso  de  wa,”  Shukan
kinyobi, 21 January 2005, pp. 14.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 2 | 0

8

Click on the cover to order.

Click on the cover to order.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 18:59:51, subject to the Cambridge Core terms of use.

http://www.amazon.com/dp/1560255579/?tag=theasipacjo0b-20
http://www.amazon.com/dp/184467133X/?tag=theasipacjo0b-20
https://www.cambridge.org/core

