Volume 19 | Issue 18 | Number 3 | Article ID 5633 | Sep 15, 2021

The Scoop Machine: Shukan Bunshun vs Access Journalism
and Censorship in Japan: An Interview with Manabu Shintani

David McNeill

Abstract: Japan’s scrappy weekly magazines,
led by Shukan Bunshun, are filling the void in
investigative journalism left by the mainstream
media. The editor of Shukan Bunshun, Shintani
Manabu, says the magazine’s combative
reporting is driven by commercial not
ideological concerns - and its bigger rivals
must learn this lesson, or risk irrelevance.

Keywords: Media, Shintani Manabu,
Olympics, Suga Yoshihide.

Among the more mortifying titbits to emerge
from a rich banquet of Tokyo Olympic scandals
in 2021 was the proposal that a plus-sized
Japanese actress descend from the sky during
the opening ceremony dressed as a pig. Sasaki
Hiroshi, creative director of the ceremony,
thought this would be a gas, dubbing his idea
“Olympig.”

It’s unlikely that story from March - with its
jaw-dropping blend of tin-eared sexism and
creative constipation - would have seen
daylight were it not for Shukan Bunshun. The
weekly magazine culled its scoop from leaked
Olympic documents, then coolly shrugged off a
legal demand by the Olympic authorities that it
pulp the story and delete all online versions.

Under former chief editor (now executive
director) Shintani Manabu, Bunshun is the
closest Japan has to the confrontational tabloid
reporting that mercilessly hounds British
politicians and celebrities. The magazine’s

journalistic firsts have made it a must-read
every Wednesday, when it fires the latest
online salvo from what has become known as
the S #/fl - the Bunshun howitzer.

Bunshun spent “months” chasing the scoop,
recalls Shintani. “This work is expensive, and
risky,” he noted during an interview at his
office.

That makes Bunshun’s hit-rate all the more
striking. It is a relative publishing minnow, with
a weekly print-run of 500,000 copies (of which
about 300,000 typically sell), and a staff of just
30-40 journalists. By contrast, The Asahi
Shimbun, Japan’s liberal flagship newspaper,
has over 2,000 journalists and daily sales of
over six million. The conservative Yomiuri
Shimbun has even greater resources.

The engine beneath the hood of this scoop-
machine is Bunshun leaks, a service that brings
in dozens of story tips a day from the public. As
the magazine’s reputation has grown, many
sources opt to tip off its editors rather than
mainstream media outlets, politicians or even
the police, out of fear that they will suppress or
water down the story.

Bunshun’s political scalps last year included
Kurokawa Hiromu, the head of the Tokyo High
Public Prosecutors Office. The magazine
revealed that Kurokawa had played mahjong
for cash with two reporters from The Sankei
Shimbun and an ex-reporter from The Asahi
Shimbun - while the rest of the city’s
population endured an emergency lockdown.
The revelation ended Kurokawa’s career.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.nytimes.com/2021/03/18/world/asia/tokyo-olympics-hiroshi-sasaki.html
https://www.nytimes.com/2021/03/18/world/asia/tokyo-olympics-hiroshi-sasaki.html
https://www.asahi.com/ajw/articles/14325318
https://www.asahi.com/ajw/articles/14325318
https://www.asahi.com/ajw/articles/14325318
https://bunshun.jp/articles/-/44139
https://www.cambridge.org/core

It also shed uncomfortable light on the access
journalism practiced by Bunshun’s bigger
rivals: the Asahi employee had once been in
charge of covering the prosecutor beat. Neither
the Asahi nor the Sankei, from opposite ends of
the political spectrum, saw fit to tell their
readers that Kurokawa, a powerful and
controversial government figure, was breaking
the curfew. Shintani says the result is declining
trust in the media.

“That’s a good reporter, from my point of
view...he played mahjong for about five hours
with Mr. Kurokawa. The problem is not
publishing an article afterwards. If he was my
reporter, of course I would allow him to go -
but the following week Bunshun would carry
the story: “Exclusive confession of Attorney
General Kurokawa over five hours of mahjong.”

“I would have asked him questions such as ‘Do
you really want to be prosecutor general?’
‘Isn’t it inappropriate to extend your retirement
age?’ That’s how you do it.”

Kurokawa was politically connected and was
widely seen as the government’s choice for
Japan’s top prosecutor. He had been in the
news for months since January when he was
controversially allowed to remain in his post
despite exceeding the mandatory retirement
age.

Of course, Kurokawa may never speak to the
reporter again, Shintani accepts. “But our job is
not to maintain relationships, it’s to convey the
facts to as many people as possible. It is
important for everyone to be prepared to reveal
what they have to reveal, even if it means
wrecking human relationships...You can't stop
because you're on good terms (with a
politician). You can eat sushi with Prime
Minister Abe, or eat pancakes with Prime
Minister Suga. If you get along well, listen, and
find out the truth even if it is inconvenient, and
then write it up without mercy.”

1911813

Pancake Breakfasts

The pancakes are a reference to Suga’s
breakfasts with reporters, including one last
year where he briefed off-the-record on the
government’s decision to reject six nominees to
the Science Council of Japan, reportedly as
payback for their criticism of his predecessor,
Abe Shinzo. Off-the-record briefings, when they
result in the withholding of key information (as
watchdog Poynter notes) corrode trust in the
media at a time when such trust is already low.

Suga and his handlers are not above more
sharp-elbowed tactics. Bunshun speculated in
2020 on the removal of Arima Yoshio from his
role as anchor of News Watch 9, the flagship
evening news program on NHK, Japan’s
powerful public broadcaster. During a live
interview in October, Arima had asked Suga to
elaborate on why he had blocked the
appointment of six scholars as advisors on
government policy.

“I think there are people who want an
explanation about what it going on,” prodded
Arima. Observers noted that the atmosphere in
the studio cooled as Suga treated Arima to his
trademark hooded glare. “There are things that

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://lite-ra.com/2020/10/post-5660.html
https://lite-ra.com/2020/10/post-5660.html
https://lite-ra.com/2020/10/post-5660.html
https://lite-ra.com/2020/10/post-5660.html
https://www.poynter.org/ethics-trust/2018/why-off-the-record-is-a-trap-reporters-should-avoid/
https://www.poynter.org/ethics-trust/2018/why-off-the-record-is-a-trap-reporters-should-avoid/
https://bunshun.jp/articles/-/42578
https://bunshun.jp/articles/-/42578
https://bunshun.jp/articles/-/42578
https://www.cambridge.org/core

can be explained and things that cannot,” he
said, cutting him off. Afterwards, Suga’s
handlers allegedly bore down on NHK for
asking an unscripted question.

The interview, and its denouement, may sound
familiar. In 2014 Kuniya Hiroko, who had
anchored NHK’s investigative program, “Close-
up Gendai” for two decades, was also removed
following an uncomfortable encounter with
Suga. The weekly press then, too, blamed
Kuniya’s downfall on an interview during which
she asked the then chief cabinet secretary an
impromptu question on the possibility that new
security legislation might mean Japan
becoming embroiled in other countries’ wars.

In both cases, critics responded by explaining
that NHK anchors are routinely rotated to
other bureaus - and Kuniya, who had powerful
sponsorship inside NHK - was well overdue for
a move. Of course, the rotation system is in
itself designed to make sure nobody becomes
too big for their journalistic boots. Arima’s
predecessor on News Watch 9, Okoshi
Kensuke, was also allegedly ousted after a
clash with a member of the Abe government.

The near simultaneous departure in 2016 of
Kuniya and two other liberal TV anchors from
the commercial airwaves, Ichiro Furutachi of
TV Asahi’s “Hodo Station” and Shigetada Kishii
of TBS (all comparatively robust critics of the
government) sparked a major political row and
drew global attention on the Abe government’s
attempts to cajole and coerce the media.
Expectations that Suga might improve relations
with the press corps were low, therefore, when
he succeeded Abe in 2020. If anything, he was
worse than predicted, laments Hayashi Kaori, a
media scholar at the University of Tokyo. “I
think the situation has exacerbated under
Suga,” she says. “Abe was talkative but Suga
just tries to avoid questions and manage what
is said. He has no opinions at all.”

These qualities were laid bare during Suga’s
press conferences on the coronavirus

1911813

pandemic, which often seem closer to
stenography than journalism. His non-answers
and repeated use of the phrase “I would like to
refrain from responding” became a mocking
internet meme. Observers note his apparent
nervousness at the lectern, and how be clams
up or lashes out (“Your point is irrelevant’)
when pressed to explain what the government
is up to.

“The prime minister seems to believe that the
role of press conferences is to unilaterally
convey the government’s oven-ready thoughts,”
says Hibino Toshiaki, a reporter with the Kyoto
Shimbun newspaper and member of the Kantei
(Prime Minister’s Office) press club. “So new
facts are rarely unearthed at these press
conferences.” To insulate himself from the
growing flak about his pandemic response,
Suga sticks to prepared texts and carefully
stage-manages his meetings with journalists.

Trusted reporters from the elite media are
assigned by Kantei bureaucrats. In most cases,
says Teddy Jimbo, founder and CEO of Internet
broadcaster Video News Network, Suga is
literally reading his replies from a script. Jimbo
was one of the few reporters to ask a free
question, at a live televised press conference in
January 2021. “I said, ‘All night you have you
been asking us what we are prepared to
sacrifice. My question is, what has the
government been doing while asking for
sacrifices. Japan has the largest number of
hospital beds in the world, so why is our
medical situation in an emergency?’”

The query, and the suggestion that the
government was not doing enough to push the
Japan Medical Association to convert more
hospital beds to emergency use, seemed to
throw Suga, recalls Jimbo. “He was looking at
me very nervously and simply said, ‘T'll look
into it.” I don’t think he understood the issue.”

Press-club management is hardly a new topic in
Japan. But the clubs’ role in stage-managing
news has become starker as the ranks of

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://ajrc.crawford.anu.edu.au/department-news/10375/japanese-media-under-siege
https://ajrc.crawford.anu.edu.au/department-news/10375/japanese-media-under-siege
https://www.economist.com/asia/2016/02/18/anchors-away
https://www.economist.com/asia/2016/02/18/anchors-away
https://www.economist.com/asia/2016/02/18/anchors-away
https://www.cambridge.org/core

freelancers and Internet journalists grow. The
only reason Jimbo got to ask the question at all,
he speculates, is because the new Kantei press
manager may not have known who he was:
Jimbo reckons he got to ask just two questions
in the seven-and-a-half years of Abe’s tenure.
“It’s not a free press if it is all pre-arranged.
But that’s how it works: the bureaucrats are in
control of 99 percent of what happens in
Japanese politics.”

Suga earned his political spurs as Prime
Minister Abe’s loyal enforcer during his record
stint as the government’s top spokesman. His
tenure was marked by terse encounters with
reporters, and a renewed government focus on
bastions of perceived liberal journalism,
particularly in The Asahi Shimbun and NHK.
One of the prime minister’s first moves was to
appoint four conservative allies to NHK’s
board. Momii Katsuto, the corporation’s new
president, had no broadcasting experience and
quickly asserted that NHK'’s role was to reflect
government policy in a now notorious
formulation ‘when the government is saying
right, we cannot say left’.

The governing Liberal Democratic Party (LDP)
wrote to television bosses in 2014 demanding
political impartiality. In 2016, the
communications minister, Sanae Takaichi,
threatened to close television stations that
flouted rules on impartiality. There were
skirmishes with reporters deemed “anti-
government” and access granted to favored
scribes.

Those who stepped out of line, such as
Mochizuki Isoko, the spry Tokyo Shimbun
reporter who became Suga’s nemesis during
daily government briefings, were slapped
down. In December 2018, for example,
Mochizuki repeatedly questioned Suga on land-
reclamation work in Henoko, Okinawa, where
the government is building an offshore
American airbase, mostly in defiance (as
Mochizuki pointed out) of local wishes.

1911813

Mochizuki was harried throughout by the
press-club moderator to wind up her question.
Suga grew increasingly irritated before
shutting his briefing book and snapping back:
“this is not the place for responding to your
assumption” and stalked out of the room. The
encounter between a dogged journalist
determined to probe authority and a
government accused of authoritarianism had a
mythic quality that has appeals to some.
Mochizuki was the subject of a 2019
documentary by acclaimed filmmaker Mori
Tatsuya.

The LDP’s distrust of the media has deep roots.
In 1993, amid economic stagnation and
corruption scandals, the party was drummed
out of office for the first time since 1955. Party
strategists concluded that they had
underestimated television and the influence of
a new breed of unconventional anchors,
particularly Kume Hiroshi of TV Asahi’s News
Station. TV Asahi’s director of news Tsubaki
Sadayoshi seemed to confirm this when he
rashly boasted of his network’s power to swing
public opinion against the government. For
those who argued that the Japanese media was
guilty of liberal bias, the Tsubaki incident was
something of a smoking gun. Tsubaki told a
meeting responding to a summons for
testimony before the Diet that TV Asahi had
enough clout to swing the election against the
LDP. “Shouldn't we cover it in such a way as to
prevent the continuation of the LDP
government, and to help establish a non-LDP
coalition administration?” he said. “I organized
the coverage with that thought in mind, without
discussing it with the political news desk or
with the programming directors.”

The consequences of the Tsubaki Incident
rippled far into the future and demonstrated
the ability of LDP elders to learn political
lessons—and nourish a grudge against the
liberal media, Asahi in particular.

Bunshun’s attempts to circumvent the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.youtube.com/watch?v=wcH4ob__U50
https://www.youtube.com/watch?v=wcH4ob__U50
https://www.youtube.com/watch?v=ETeuy-7ljCM
https://www.youtube.com/watch?v=ETeuy-7ljCM
https://core.ac.uk/download/pdf/4385093.pdf
https://core.ac.uk/download/pdf/4385093.pdf
https://www.cambridge.org/core

government’s media management are driven
partly by commercial demands - unlike
newspapers, it does not have a captive
subscription-based readership. The mass-
circulation weekly press has no access (except
via tips) to the press clubs. While the clubs are
regular targets of criticism, the weeklies and
online media “have challenged the daily papers’
dominance of political news in recent years”,
noted Freedom House, a watchdog, in 2017.

During the Fukushima crisis of 2011, for
example, while the big media endured taunts of
happyo hodo (press-release journalism)
because of its perceived collusion with the
nuclear establishment, Shukan Shincho,
Bunshun’s key weekly rival, angrily dubbed the
management of Tokyo Electric Power Co
(Tepco), the plant operator, senpan (war
criminals). Shukan Gendai, another weekly,
outed the most culpable of Japan’s elite pro-
nuclear scientists, calling them goyo gakusha,
(government lackeys).

In 2017, Shukan Shincho published rape
allegations against Shinzo Abe’s biographer,
Noriyuki Yamaguchi by journalist Shiori Ito.
The story included the eleventh-hour
suspension of Yamaguchi’s arrest warrant at
Narita International Airport allegedly by Itaru
Nakamura, a former political secretary to Suga.
Arguably, Bunshun’s successes have egged on
its rival Shukan Shincho, which has also
revealed multiple political scandals.

In 2021, the weeklies revealed that an NHK
Special on the Olympic Games, due to be aired
on January 24, was abruptly cancelled. Insiders
at the corporation said senior producers grew
nervous about the content, which would have
asked experts why the Games were going
ahead in the middle of a pandemic - and who
benefitted.

Bunshun leads the weekly pack. In January
2016, it speared economy minister Amari Akira
over bribery claims, forcing him to quit.
Shintani says his source went first to The

1911813

Yomiuri Shimbun - Japan’s largest-circulation
newspaper. “He told the story to a reporter
from the paper’s social affairs division but the
reporter didn’t seem interested and left without
paying for his coffee. I don’t know how long it
took but he finally came to us.”

Shintani says Bunshun’s “guerrilla journalism”
has clear advantages in such cases. “We're
small but people trust us and feed us stories,”
he says. Bunshun has far fewer organizational
hurdles to clear than NHK or The Yomiuri,
where editors can spike a potentially risky story
at any point up the chain of command. “We are
not in the press clubs but we have access to all
kinds of information gathered from our
Bunshun leaks source.”

“Reporters for the big media are salarymen,”
he continues. “If they knew it was a scoop
they’d go after it but they don’t get it. It’s like
having muscles you don’t use - when they
atrophy, they’'re useless. I'm asked all the time
why we get scoops. The simplest way to answer
that is that we seriously go looking for them.
We have to.”

o8
-]
L

LE!
3‘%}:,»
A
B
EQ

Ideology over Journalism

Last year, Bunshun disinterred one of the most

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://news.yahoo.co.jp/articles/5a19c31ef864a9064680a6d4ea2c224e3a6d7cc8
https://news.yahoo.co.jp/articles/5a19c31ef864a9064680a6d4ea2c224e3a6d7cc8
https://news.yahoo.co.jp/articles/5a19c31ef864a9064680a6d4ea2c224e3a6d7cc8
https://news.yahoo.co.jp/articles/5a19c31ef864a9064680a6d4ea2c224e3a6d7cc8
https://news.yahoo.co.jp/articles/5a19c31ef864a9064680a6d4ea2c224e3a6d7cc8
https://gendai.ismedia.jp/articles/-/80106
https://www.dailyshincho.jp/article/2021/01200558/?all=1&page=1
https://www.dailyshincho.jp/article/2021/01200558/?all=1&page=1
https://www.cambridge.org/core

notorious scandals of Abe’s tenure when it
published a suicide letter by Akagi Toshio, an
official who had been ordered to falsify Finance
Ministry documents, apparently to protect Abe
and his wife. The so-called Moritomo scandal
erupted in 2017 when the firm that ran
Moritomo Gakuen, an ultra-nationalist
kindergarten, bought a plot of public land in
Osaka City for about 14 percent of its value and
began building a primary school to propagate
rightwing ideas.

Opposition politicians suspected a sweetheart
deal backed by nationalist politicians
sympathetic to the school’s curriculum. The
school invoked the name of Prime Minister Abe
when soliciting donations. Abe’s wife, Akie,
gave a speech at the kindergarten and was
named honorary head teacher. The prime
minister had previously praised the school’s
owner, saying that they shared a “similar
ideology”. Abe Akie’s name was later scrubbed
from the kindergarten’s website.

Under fire in the Diet in February 2017, Abe
denied any knowledge of the land sale and said
he would quit if anyone proved he or his wife
were involved. At that point Akagi Toshio was
called in by Sagawa Nobuhisa, the local bureau
chief of the finance ministry, to alter the
documents and hide the involvement of Abe
Akie and other senior officials and politicians.
An internal investigation by the Finance
Ministry later concluded that Sagawa alone had
ordered the cover-up. He and a handful of
others were punished with paycuts and
suspensions but nobody was held criminally
responsible. Finance Minister Aso Taro has
refused to order a third-party probe. Among the
questions that linger was whether the decision
of the regional bureau to remove descriptions
in documents referring to Abe Akie was made
by an official there, or did he receive
instructions from the prime minister’s office?
Bunshun also reported, in December 2018, that
prosecutor Kurokawa had helped to halt an
investigation into the affair.

1911813

Shintani has been praised by liberal
commentators for keeping the story alive and
“taking the fight to the Abe and Suga
administrations” - (Suga announced he was
stepping down in September 2021) but says
that misses the point. “If you're really serious
about journalism right now, and if you're
thinking about keeping it alive, you're talking
about how you can make money because
investigative journalism is extremely expensive.
It’s not sustainable unless the article makes
money.”

The American media during the Trump era
made the same mistake, he says - ideology over
journalism (which explains collapsing
viewership at CNN). “If you report accurately
and well, and people support and trust you
they’ll buy your stories.” This point has become
all the more acute, he says, as the circulation of
the print media collapses: The number of daily
newspapers sold every day in Japan has fallen
by more than 16 million since peaking at nearly
54 million in 1997. Circulation of the mass
weeklies is down to a quarter of its peak in
1995.

Bunshun has helped monetize the Internet by
releasing its scoops on Wednesday, the day
before the print edition goes on sale. Its
biggest stories sell up to 40,000 copies at 300
yen each - plus income from advertising.
“Getting money on the Internet means
producing something you can only read there,”
says Shintani. “It has got to be your own
investigative journalism and your own scoop.
Grasping that is the most important thing right

”

now.

As for the risks, that’s part of the job too. “I've
been sued countless times. I've been
subpoenaed to testify four or five times. It
doesn’t make me happy but if you do this work
it cannot be helped. We’'re not being sued for
telling lies.” In many cases, he says, politicians,
their supporters, or political colleagues, will
scream that a story is fake, threaten to sue,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.businessinsider.com/cnn-ratings-have-crashed-since-donald-trump-left-the-white-house-2021-3
https://www.businessinsider.com/cnn-ratings-have-crashed-since-donald-trump-left-the-white-house-2021-3
https://www.businessinsider.com/cnn-ratings-have-crashed-since-donald-trump-left-the-white-house-2021-3
https://www.cambridge.org/core

1911813

then quietly drop it a bit later. “Then we all go  who helped with the research and transcription
back to work.” for this article.

Thanks to Reika Shiratori and Chie Matsumoto

David McNeill is professor of communications at University of the Sacred Heart in Tokyo,
and a former correspondent for The Economist and The Independent newspapers. He is the
author of a forthcoming book on the Japanese media.

Follow David on Twitter @DavidMcneill3

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 12 May 2025 at 07:49:57, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://twitter.com/DavidMcNeill3
https://www.cambridge.org/core

