
RALPH CARTER ELWOOD 

Lenin and Pravda, 1912-1914 

In 1962 a gathering of Soviet historians at the Academy of Sciences chose 
the fiftieth anniversary of Pravda's founding to call attention to certain short­
comings in Soviet scholarship concerning V. I. Lenin's leadership of the 
famous Bolshevik daily. It was noted that although a considerable amount 
had been written on Lenin's literary contributions to the paper, insufficient 
attention had been paid to the problem of its political leadership during the 
crucial two years before the war.1 This observation heralded the publication 
of several detailed studies which predictably found that Stalin, Molotov, and 
certain other "conciliatory elements" within Pravda's editorial board had 
hindered Lenin's efforts to complete the work of the Prague Conference in 
equating the Bolshevik faction with the Russian Social Democratic Labor 
Party.2 These studies minimized, however, the degree of his dissatisfaction 
with the paper and the hostility which his efforts to control Pravda en­
gendered among its editors. Moreover, no Soviet historians and very few of 
their Western counterparts have questioned the basic assumptions that Lenin 
was instrumental in founding Pravda and that through it he stimulated and 
directed the growing unrest that characterized Russia's prewar industrial 
society. The reticence of Soviet historians to question the "Pravda legend" 
might be understandable. But it is harder to explain why Western scholars 
have ignored the wealth of material found in Lenin's recently published 
correspondence and in the formerly suppressed resolutions of his Central 
Committee, which would indicate that the relations between the Bolshevik 
leader and his famous newspaper were anything but smooth and harmonious.3 

1. "V otdelenii istoricheskikh nauk AN SSSR i nauchnykh sovetakh," Voprosy istorii, 
1962, no. 8, pp. 122-23. 

2. See, for example, S. A. Andronov, Boevoe oruzhie partii: Gaseta 'Pravda' v 
1912-1917 godakh (Leningrad, 1962) ; V. T. Loginov, Lenin i 'Pravda,' 1912-1914 godov 
(Moscow, 1962); and numerous journal articles cited below. 

3. V. I. Lenin, Polnoe sobranie sochinenii, 5th ed., 55 vols. (Moscow, 1958-65), vol. 
48, which includes fifty-two letters to the editors of Pravda, half of which did not appear 
in his "collected works" before 1957. "Deiatel'nost' TsK RSDRP po rukovodstvu gazetoi 
'Pravda,' 1912-1914 gg.," Istoricheskii arkhiv, 1959, no. 4, pp. 39-56; "Zasedaniia TsK 
RSDRP 15-17 aprelia 1914 goda," Voprosy istorii KPSS, 1957, no. 4, pp. 112-25; G. V. 
Petriakov, "Deiatel'nost1 V. I. Lenina po rukovodstvu 'Pravdoi' v 1912-1914 godakh," 

The author wishes to express his appreciation to the fellows of St. Antony's College, Ox­
ford University, for assistance rendered during the preparation of this article. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


356 Slavic Review 

The basic reason for Lenin's difficulties with Pravda was that he in fact 
had very little to do with its creation and thus had little control over its 
initial operation. When the Mensheviks first broached the idea of establishing 
a legal workers' daily in late 1910, Lenin was unenthusiastic and uncooperative. 
He said that a legal newspaper would give the workers of Russia the impres­
sion that lasting political change could be obtained through legal, evolutionary 
means. Moreover, he felt that such a venture would be both expensive and 
impractical, owing to the restraints placed on newspapers by the tsarist 
press law.4 Unstated but fundamental in his decision was the realization that 
since at that time he did not control the organizational machinery of the 
party, it was highly unlikely that he could dominate a major undertaking such 
as the creation of a daily newspaper inside Russia. 

The idea of a workers' newspaper evoked a warmer response among 
trade unionists and party members in St. Petersburg. Zvesda, the semi-
Bolshevik weekly publication of the Social Democratic Duma fraction, estab­
lished a commission in April 1911 to explore the matter and carried extensive 
correspondence regarding its feasibility. The consensus of this discussion 
was that a daily workers' newspaper was indeed needed to unite the scattered 
proletariat in the capital as well as to win back the worker-readers who, in 
the absence of other alternatives, bought cheap and readable but non-Social 
Democratic papers such as Gazeta kopeika and Sovremennoe slovo. Many 
workers stressed, however, that the proposed paper should be written by the 
workers themselves, unlike the abortive attempts at legal dailies during the 
1905-7 period which were written by members of the intelligentsia either for 
their own consumption or in a condescending manner "for the workers." 
It was noted that in papers of the latter kind the editors avoided contentious 
or theoretical questions which they felt the workers either were not interested 
in or would not understand. At the same time, the proponents of a legal daily 
wanted to avoid the excessive attention given to factional politics by the 
illegal emigre newspapers which reached St. Petersburg irregularly and in 
small numbers from abroad. What was needed, according to the editors of 
Zvezda, was a cheap daily, run by the workers themselves, written in rea­
sonably simple language, void of factional squabbling, but nevertheless taking 
a Social Democratic approach to all of the important issues facing the growing 
Russian proletariat!5 

Voprosy istorii, 1956, no. 11, pp. 3-16. Many of these resolutions, which were omitted from 
earlier volumes of collected party documents, have been included in the eighth edition of 
Kommunisticheskaia partiia sovetskogo soinsa v resoliutsiiakh i rcshcniiakh s"esdov, kon-
ferentsii i plenumov TsK (hereafter KPSS v res.), vol. 1: 1898-1917 (Moscow, 1970). 

4. Lenin, PSS, 48:33-34. 
5. These arguments are summarized by one of Zvesda's editors, N. N. Baturin, in 

Zvesda, no. 1, Jan. 6, 1912, p. 1; see also correspondence in Zvesda, no. 28, Nov. S, 1911, 
pp. 1-2; no. 33, Dec. 10, 1911, p. 2; no. 35, Dec. 22, 1911, p. 5; no. 36, Dec. 31, 1911, p. 3; 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 357 

This sentiment was communicated to Lenin by St. Petersburg workers 
both at the Longjumeau party school during the summer of 1911 and at the 
Prague Party Conference in January 1912.6 At the latter gathering, some of 
the delegates criticized the existing illegal press and in their own name wrote 
to Maxim Gorky asking for financial and organizational assistance in "setting 
up in Russia a daily Social Democratic kopek newspaper."7 Although the 
conference did not pass a formal resolution on the question, it was approved 
in principle and received Lenin's qualified support.8 The Bolshevik leader 
reversed his earlier position for at least four reasons. First, as a result of the 
conference, he now controlled what purported to be the official machinery of 
the party in the form of a new, Bolshevik-dominated Central Committee 
and its Russian Bureau. Second, he was in the process of shifting his overall 
emphasis toward operating through so-called legal opportunities, as a result 
of the underground's lack of productivity and the concurrent easing up of the 
government's restrictions on legal trade unions, the open press, and so forth. 
Moreover, the most important of these legal opportunities was the State 
Duma; and the Bolsheviks, who had largely ignored the Third Duma, were 
determined to exploit the agitational potential of the forthcoming elections 
to the Fourth Duma. "Everyone realizes," Lenin later wrote in Pravda, "that 
without a [daily workers'] newspaper, participation in the elections would 
be virtually a sham. A newspaper is the chief weapon in the election campaign, 
the chief means for Marxist agitation among the masses."9 Finally, Lenin 
probably felt that a popular newspaper under his control would help to 
complete the work of the Prague Conference in expelling all the non-
Bolshevik elements from the RSDRP.10 

Immediately after the Prague Conference, Lenin and two other members 
of his new Central Committee, S. S. Spandarian and R. V. Malinovsky, went 

no. 2, Jan. 15, 1912, p. 3; and comments by M. S. Ol'minsky, in Pravda, no. 101, Aug. 26, 
1912, p. 3. 

6. V. T. Loginov, "Lenin i 'Pravda,'" Bol'shevistskaia pechaf i rabochii klass rossii 
v gody revoliutsionnogo pod"etna, 1910-1914 (Moscow, 1965), pp. 49—50. 

7. "O podgotovke prazhskoi konferentsii RSDRP," Istoricheskii arkhiv, 1958, no. 5, 
p. 20. 

8. A. K. Voronsky, The Waters of Life and Death (London, [1936]), p. 314; Lenin, 
PSS, 48:81. According to G. E. Zinoviev, however, a number of the emigre Bolsheviks at 
the conference still had serious reservations about the scheme. Pravda, no. 98, May 5, 
1922, p. 1. 

9. Lenin, PSS, 21:453. 
10. Lenin might also have been motivated by a desire to counteract Menshevik plans 

for a joint or competing publication (Lenin, PSS, 48:37-38). Menshevik efforts in this 
direction during early 1912 were frustrated by a combination of a lack of money, inop­
portune arrests, and Bolshevik uncooperativeness now that they had stolen the march on 
their factional rivals. As a result, the Menshevik daily Luch did not appear until Sept. 16, 
1912. See N. G. Poletaev, Pravda, no. 100, May 5, 1925, p. 3, and Pis'ma P. B. Aksel'roda 
i In. O. Martova, 1901-1916 (Berlin, 1924), pp. 223-26. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


358 Slavic Review 

to Leipzig where they met on January 19, 1912 (O.S.), with N. G. Poletaev 
and V. E. Shurkanov, who represented the Social Democratic group in the 
Third Duma. Poletaev, moreover, was the publisher of Zvesda and a leading 
exponent of a daily newspaper. The chief question under discussion, according 
to the police,11 was precisely the publication of a Bolshevik daily and more 
particularly the acquisition of the necessary financial support for such a ven­
ture. The proposal was once again approved in principle, and the Central 
Committee promised 1,000 rubles for its support and suggested that Zvezda 
turn to wealthy private individuals for the remainder. 

After this moderately encouraging discussion, Poletaev returned to St. 
Petersburg to make the necessary preparations concerning the paper's editorial 
guidance, financing, and nomenclature. The first question was resolved in early 
February when a meeting of six or seven of Zvesda's leading contributors 
decided that they themselves would direct the future newspaper, perhaps in 
cooperation with some of the so-called Party Menshevik followers of George 
Plekhanov.12 The meeting also determined that 10,000 to 12,000 rubles would 
be needed to launch the new paper. It is part of the Pravda legend that this 
money was raised solely from among the Russian workers. In fact, however, 
the fund-raising campaign which Zvezda started in February collected only 
3,858 rubles (or 30 percent of the total sum) from this source.13 The Central 
Committee, besides its initial 1,000 rubles, contributed an additional 3,000 
rubles in two installments during March and early April. 

For the remaining money Zvesda turned to wealthy sympathizers. Maxim 
Gorky, in response to the request of the Prague delegates, contributed 2,000 
rubles but was pessimistic about finding further money from among his 
bourgeois acquaintances, who he felt "looked on such a publication only as a 
means of curbing worker socialists and of turning them into worker liberals" 
and would therefore present unacceptable conditions in return for their financial 
support.14 Poletaev did, however, find one other wealthy contributor. On 
March 20, 1912, he wrote the Central Committee that "the heir of a certain 

11. M. A. Tsiavlovsky, ed., Bol'sheviki: Dokumenty po istorii bol'shevisma s 1903 po 
1916 god byvsh. Moskovskago okhrannago otdeleniia (Moscow, 1918), pp. 102-3. Since 
both Malinovsky and Shurkanov were their agents, the police should have been well in­
formed about this meeting. 

12. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 1911-1914 gg., 3 vols. (Moscow, 1921-24), 3:232; 
G. Zinoviev, Histoire du parti communiste Russe (Paris, 1926), p. 156. 

13. Zvezda, no. 33, Apr. 22, 1912, p. 4. Of this sum, 1,100 rubles came in four rela­
tively large donations of more than 100 rubles each from individuals who probably could 
not be properly classified as "workers." Indeed, the published figures may have been 
purposely inflated and falsified to hide money derived from other, illicit sources mentioned 
below. Poletaev, in a letter written to the Central Committee on March 20, when Zvesda 
was publicly acknowledging receipt of 1,600 rubles, stated privately that worker contribu­
tions had brought in only 600 rubles. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:236. 

14. Maksim Gor'ky, Sobranie sochinenii, 30 vols. (Moscow, 1949—SS), 29:222-23. 
"Daty zhizni i deiatel'nosti A. M. Gor'kogo," Krasnyi arkhiv, 1936, no. 5, p. 76. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 359 

factory owner" had promised 3,000 rubles for the venture.15 It is interesting to 
speculate whether this unnamed "heir" was V. A. Tikhomirnov. Tikhomirnov, 
the son of a successful Kazan merchant, had inherited some 300,000 rubles. 
He joined the Social Democratic Party in 1906, was arrested three years later, 
and in 1911 went abroad, where he saw Lenin before returning to St. Peters­
burg in 1912. According to one early Soviet source, "he gave his material 
support" for the founding of a daily Bolshevik newspaper, though the size 
and the recipient of this legacy are left unstated.16 Thus, although the paper 
was not "created exclusively by the workers' own means," as Pravda claimed17 

and Soviet historians assert, neither is there evidence that it was financed 
by the Okhrana, as Groza and other right-wing contemporary newspapers 
charged and some recent Western biographers maintain.18 

On April 10, 1912, after having collected the stipulated 12,000 rubles, 
Poletaev received a permit to publish a daily newspaper called Pravda. The 
name was not his first choice. Originally the intention had been to transform 
Zvezda into a daily. Indeed, that paper increased its frequency to twice weekly 
on January 21 and to three times a week on March 8. At the same time, its 
circulation climbed from 7,000 to around 30,000. This scheme, however, had 
two drawbacks. Zvezda was an old-style intelligentsia newspaper: its articles 
were long, abstract, and neither particularly comprehensible nor enjoyable 
for the new audience the editors hoped to attract. Second and more important, 
Zvezda had run afoul of the censor in January. The result was a court decision, 
confirmed by the Senate in April, that the paper had to be closed and the use 
of its name terminated. This left the emigre leaders in a quandary. Lenin, 
for a time, thought that the new paper would be called "Izvestiia," and Zino-
viev was upset when he heard that the editors might expropriate the title of 
the Bolshevik's foreign journal, Rabochaia gazeta.19 Since any name chosen 
had to be approved by the Press Commission, other traditional titles of party 

15. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:236. 
16. See the biography of V. M. Molotov (who was active in the Kazan organization 

at the same time as Tikhomirnov) in Deiateli SSSR i Oktiabr'skoi revoliutsii: Avtobio-
grafii i biografii (Moscow, 1926), 2:63. Additional information will be found in Iu. 
Denike, "Kupecheskaia sem'ia Tikhomimovykh," Novyi Zhumal, no. 68 (1962), pp. 280-
87; and in Bertram D. Wolfe, Three Who Made a Revolution: A Biographical History 
(New York, 1948), p. 559. 

17. Pravda, no. 101, Aug. 26, 1912, p. 3. 
18. See, for example, Stefan T. Possony, Lenin: The Compulsive Revolutionary (Chi­

cago, 1964), p. 132; and Edward Ellis Smith, The Young Stalin: The Early Years of an 
Elusive Revolutionary (New York, 1967), p. 259. Police reports would indicate that the 
Okhrana was well aware of the potential danger of the proposed legal papers and did 
everything in its power to nip them in the bud, rather than financing their establishment 
(see reports in V. G. Kikoin, " 'Zvezda' i 'Pravda,'" Krasnaia letopis, 1930, no. 2, pp. 
67-109; and F. Drabkina, ed., "Tsarskoe pravitel'stvo i 'Pravda,'" Istoricheskii zhumal, 
1937, no. 3/4, pp. 115-23). 

19. Lenin, PSS, 48:58; Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:182. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


360 Slavic Review 

newspapers (Sotsial-demokrat, Proletarii) were discarded as unnecessary 
provocations. Still others were turned down because they were either already 
in use or were reserved for prospective publications. While perusing a list 
of approved titles, Poletaev noticed that an option to print a "religious-
moralistic" newspaper called Pravda had been granted to an official of the 
Holy Synod. Since the option had been allowed to lapse, Poletaev approached 
the official in question and received his permission to use the title to publish 
a daily paper of rather different orientation.20 Poletaev, of course, was well 
aware that Leon Trotsky had been publishing a paper of the same name for 
the past four years in Vienna. The fact that Trotsky's Pravda, which was 
written in the workers' idiom and preached party unity, was quite clearly 
the most popular of the emigre papers reaching the Russian workers served 
as an added if unpremeditated inducement to publish a paper by this name.21 

The first issue of the St. Petersburg Pravda appeared on April 22, 1912. 
It had four pages and cost two kopeks.22 On the first and second pages were 
five short articles, mostly concerning economic matters, and two proletarian 
poems. On the remaining two pages were the beginnings of special, and later 
very popular, feature sections—"Chronicle," "In the Workers' Movement," 
"Strikes in Progress," "Duma Affairs," and so forth—that were mostly con­
tributed by the workers themselves. The masthead listed as editor one M. E. 
Egorov and the publisher, Poletaev. Egorov (like the forty-two other non­
entities who followed him) was the responsible or "sitting" editor (sits-
redakteur) whose sole function was to go to jail when necessary to save the 
party from paying a large fine or losing a valuable but unpublicized member 
of the editorial staff.23 The publisher, who was the legal owner of the paper 
and controller of its finances, had to be individually responsible if not jour­
nalistically competent. The party often chose its publishers from among the 
members of the Social Democratic Duma fraction, who had the additional 
advantage of having parliamentary immunity. Also listed on the masthead of 

20. Istoriia 'Pravdy' v datakh i chislakh, 1912-1927 (Leningrad, 1927), p. 7; G. V. 
Petriakov, Kollektivnyi agitator, propagandist i organisator: Leninskaia 'Pravda' v 1912-
1914 gg. (Moscow, 1967), p. 14. 

21. Trotsky, who clearly thought that Poletaev had intentionally expropriated the 
name of his paper, accused the editors and Lenin of "plagiarism" and "usurpation" and 
called on them "officially" to change its name {Pravda [Vienna], no. 26, Apr. 23, 1912, 
p. 6; and letter to N. S. Chkheidze in Lenin o Trotskom i o trotskizma, Moscow, 1925, 
pp. 171-73). For Lenin's suggested reply, see Lenin, PSS, 48:69. 

22. Pravda was published daily, except on Monday, and kept to the four-page format 
except on Christmas, New Year's, occasional Sundays, and such "red letter" days as 
Marx's birthday and International Women's Day, when it appeared in a six-page edition. 

23. An interesting police account of the role of the responsible editor will be found 
in "Zhandarmy o 'Pravde,'" Proletarskaia revoliutsiia, 1923, no. 2, pp. 460-61. See also 
Whitman Bassow, "The Pre-Revolutionary Pravda and Tsarist Censorship," American 
Slavic and East European Reviciv, 13, no. 1 (February 1954) : 47-65. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 361 

the first issue of Pravda were its contributors, among them Gorky,24 Rosa 
Luxemburg, Plekhanov,25 Lenin (under his pseudonym "Il 'in"), L. B. 
Kamenev, and G. E. Zinoviev. The masthead did not list, for obvious reasons, 
the Social Democratic secretary of the editorial board (at first F. F. Raskol-
nikov and after his arrest in May 1912, V. M. Molotov), who took care of the 
secret correspondence with the Central Committee abroad, or the actual editors 
who decided editorial policy and selected articles for publication.26 

Pravda initially was a great success. During April and May between 
40,000 and 60,000 copies of each issue were sold, and the editors even managed 
to make a profit of several hundred rubles on retail sales and a modest amount 
of beer, cigarette, and book advertising.27 Its appearance coincided with the 
sharp increase in worker unrest which followed the shooting of the Lena gold 
miners on April 4, 1912. During the month that followed, over a quarter 
million workers went out on strike. Pravda served to illuminate, reflect, and 
intensify this unrest. Even abroad the paper met with a favorable reception. 
Martov wrote Akselrod on May 16 that the new "Bolshevik daily Pravda has 
taken a very moderate tone and even spouts unity phrases."28 

The one person who was strangely quiet about the appearance of Pravda 
was Lenin. The first issue contained neither his greetings nor an article from 
his pen. Indeed, no article by the Bolshevik leader appeared until the thirteenth 
issue (May 8, 1912), and then there was silence again until July 12—twelve 
weeks after the publication of the paper which he allegedly founded and led. 
This silence is especially surprising, since the editorial board requested his 
contributions on June 16, noting the lack of publishable material,29 and 
since Lenin himself was a prolific and usually generous writer when it came 
to helping new ventures of a proper political perspective. In articles which 
Lenin published elsewhere during this time he did not mention the appear­
ance of Pravda until July 1, 1912, when he wrote in Nevskaia zvezda (Zvezda's 
weekly successor), "Only in Petersburg is there even a tolerably well-organized 
working class press, one which . . . is able to reflect, however faintly, the views 

24. It is part of the Pravda legend that Gorky, the "first proletarian writer," con­
tributed regularly to the party's first proletarian daily. Actually Gorky contributed only 
four stories (and two of these were initially written for other publications) despite 
constant entreaties for more by both Lenin and the editors. 

25. Plekhanov, however, protested sharply that he had not given permission for his 
name to be listed as a contributor. G. V. Plekhanov, Sochineniia, 24 vols. (Moscow, 
1923-27), 19:562-63. 

26. Because of Soviet reticence on the subject, the exact composition of Pravda's edi­
torial board during 1912 is difficult to determine. It probably included Poletaev, Baturin, 
Olminsky, S. M. Zaks-Gladnev, I. P. Pokrovsky, S. S. Danilov, and K. S. Eremeev. 

27. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:245. 
28. Pis'ma Akscl'roda i Martova, p. 231. 
29. See Molotov's letter in "Novyi pod"em rabochego dvizheniia, 1910-1914," Krasnyi 

arkhiv, 1934, no. 1, p. 234. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


362 Slavic Review 

of the worker democrats."30 He was no more enthusiastic in his private corre­
spondence, wherein Pravda went unmentioned until July 11. 

One of the reasons often given for Lenin's lack of participation was that 
he was involved in the time-consuming task of moving closer to Pravda's base 
of operations. Krupskaia recounted, "When the first issue of Pravda came out 
we began preparations to move to Cracow."31 Judging from Lenin's own 
correspondence, however, this move was neither planned before Pravda's 
appearance nor hastily executed after April 22. He wrote his mother on 
March 25, "We intend to go to Fontenay near Paris during the summer and 
are considering moving there for the year around."32 On May 14 and again 
on May 20 he informed her that they still had no definite plans for the sum­
mer. The Lenins showed no real interest in moving closer to the Russian 
frontier until May 21, when Krupskaia inquired through V. A. Karpinsky 
about living conditions in Galicia.33 One month later—that is, two months after 
Pravda first appeared—Lenin finally took up residence in Galicia. One might 
note that Zinoviev, who also moved to Cracow, managed to publish at least 
thirty-one articles in Pravda during the time that Lenin wrote one.34 

The real causes for Lenin's unexpected silence are to be found in the 
independent origins of Pravda and in his strained relations with its editors. 
Shortly after the Leipzig meeting with Poletaev, Lenin sent G. K. Ordzhoni­
kidze (a Longjumeau graduate and recently elected member of the Central 
Committee) to St. Petersburg to oversee preparations for the daily newspaper. 
His reports were hardly encouraging. On February 10 he wrote Krupskaia 
that the Central Committee would be allowed to name only one of the three 
members of Pravda's editorial board and that Poletaev was "threatening to 
turn to our competitors" unless more money was sent immediately.35 Shortly 
thereafter Ordzhonikidze was forced to leave St. Petersburg and was arrested 
before the paper appeared. Lenin was left in the lurch. He wrote to Poletaev 
in mid-March, "Write precisely about when the daily paper [will be published], 
its format, and so forth."36 He tried again on April 9: "Let us know imme­
diately concerning the daily newspaper. What will be its format ? What length 
articles can be sent?"37 

In desperation he turned to three of his proteges in the Russian Bureau 
of the Central Committee: "Nothing from Ivanovich. What is he doing? Where 

30. Lenin, PSS, 21:375 (italics added). 
31. N. K. Krupskaia, Vospominaniia o Lenine (Moscow, 1957), p. 187. 
32. Lenin, PSS, 55:323. 
33. Cited in Petriakov, Kollektivnyi agitator, p. 26. 
34. See M. S. Ol'minsky and M. A. Savel'ev, eds., Pravda, vols. 1-3 (Moscow, 1933), 

wherein the editors attempted to identify the pseudonyms of authors of reprinted articles. 
35. Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:232. 
36. Lenin, PSS, 48:52. 
37. Ibid., p. 62. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 363 

is he ? How is he getting on ? It is absolutely necessary to have someone legally 
in Petersburg. . . . We have neither information, nor guidance, nor super­
vision of the newspaper."38 "Ivanovich" was, of course, one of the pseudonyms 
of I. V. Stalin, who had been co-opted to the Central Committee shortly after 
the Prague Conference while still in exile. He had been visited by Ordzhoni-
kidze in February and apparently had been given instructions to replace his 
visitor as the Central Committee's man in St. Petersburg.39 Stalin escaped 
from Solvychegodsk on February 29, but for unexplained reasons did not 
show up in the capital until April 10. By that time the preparatory work for 
publishing Pravda had been completed.40 During the next twelve days he 
wrote eight articles for Zvezda and almost single-handedly edited three issues 
of that paper, thus freeing its regular editors for more important work in 
bringing out the new daily. On April 22, the day that Pravda finally appeared, 
Stalin was arrested. 

Not only was Lenin uninvolved in and uninformed about the actual 
preparation of "his" newspaper, but he also experienced a cooling off of 
relations with its organizers. During the spring of 1912 the editors of Zvezda, 
in addition to delivering ultimatums concerning Pravda's financing, also exer­
cised their discretion in editing several of his articles intended for their news­
paper. In mid-March Lenin wrote that they "should abstain and keep quiet" 
when it came to altering his election platform for publication.41 Poletaev's 
rather condescending reply42 did not please him, and on April 9 the Bolshevik 
leader threatened to break off all relations if he was not allowed to defend the 
Prague Conference in Zvezda against Plekhanov's attacks on it.43 

The final straw probably came when Lenin saw the first issue of Pravda 
itself. The conciliatory tone which Martov had noted44 was readily evident in 
Stalin's lead article entitled "Our Aims": 

38. Ibid., pp. 53-54. 
39. See Ordzhonikidze's letter of February 24 to the Central Committee in Is epokhi 

'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:233. 

40. Stalin himself claimed to the contrary. In 1922 he wrote, "One evening in the 
middle of April 1912, in the apartment of comrade Poletaev, two Duma deputies (Pokrov-
sky and Poletaev), two writers (Olminsky and Baturin), and I (a member of the 
Central Committee) . . . agreed on the platform of Pravda and drew up the first issue." 
I. V. Stalin, Sochineniia, 13 vols. (Moscow, 1947-53), 5:130. This statement became the 
basis of the Pravda legend that the paper was "founded on the instructions of V. I. Lenin 
by the initiative of I. V. Stalin" (ibid., 2:389). 

41. Lenin, PSS, 48:52. 
42. Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:235-39. 
43. Lenin, PSS, 48:61. 

44. Martov was quite correct when he informed P. A. Garvi, "The tone taken by 
Pravda undoubtedly testifies to the fact that Lenin has almost no one to serve as his 
'conscience' in Russia." He speculated that Zinoviev would soon be sent to replace 
Ordzhonikidze and Stalin. Pis'ma Aksel'roda i Martova, p. 235. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


364 Slavic Review 

In pursuing these aims, we by no means intend to gloss over differences 
that exist among Social Democratic workers . . . , "complete identity of 
views" can only exist in the graveyard. But this does not mean that 
points of disagreement will be more significant than points of agreement. 
. . . Pravda will call, first and foremost, for unity in the proletarian class 
struggle, for unity at all costs. . . . Peace and cooperation within the 
movement—that is what Pravda will be guided by in its daily work. 

If this policy were implemented, it would mean a reversal of the decisions taken 
at the Prague Conference. Rather than narrowing the definition of Social 
Democrat still further, the editors of Pravda apparently were seeking to re­
unify the party against Lenin's wishes. 

During the summer of 1912, after having settled in Galicia and with the 
Duma elections rapidly approaching, Lenin finally began to take an active 
interest in writing for Pravda. His relations with the newspaper during the 
last six months of 1912, however, were anything but cordial. A whole series 
of minor irritants developed. He complained, for example, that the editors 
were slow in sending him his honorarium of 100 rubles a month which he was 
entitled to as "a permanent political contributor."45 He was upset that Pravda 
arrived in the afternoon mail rather than in the morning delivery with the 
bourgeois papers. "Clearly the dispatch department is functioning carelessly," 
he chided the editors.48 Lenin also complained that the editorial board was 
reluctant to send him the books he needed for writing his articles, and sug­
gested that someone in the St. Petersburg office was removing material in­
tended for him. "We repeat that it is impossible to work without books," he 
reminded the editors.47 This problem was compounded by the fact that he 
"knew only five words of Polish" and thus was unable to use the rich resources 
of Cracow's libraries.48 

More serious problems also developed with Pravda. It soon became evi­
dent that the editors in St. Petersburg were altering Lenin's articles to remove 
the abrasive terms which he habitually used when referring to his factional 
opponents. Lenin complained on July 19, 1912, "Why does Pravda persistently 
and systematically strike out any mention of the Liquidators both from my 

45. Lenin, PSS, 48:66, 116, 191, and 207. Lenin's salary, which was considerably 
higher than that paid the actual editors in St. Petersburg (see financial report in "De-
iatel'nost1 TsK," pp. 44-45), provided him with his first regular source of income. His 
conscience must have bothered him, for he wrote Gorky, "There is nothing wrong about 
contributors to a workers' paper receiving regular payment; to the contrary, this is all to 
the good. . . . What is bad about everyone working for a workers' paper beginning to 
earn a little? What is offensive about this proposal? (PSS, 48:100). 

46. Lenin, PSS, 48:164; see also pp. 208 and 213. 
47. Ibid., p. 68 (Lenin's emphasis). 
48. See letters to his mother and sister, ibid., 55:339, 347, and 444. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 365 

articles and from those of other colleagues?"49 The editors' stated policy of 
avoiding pejorative terms such as "Liquidator" and of ignoring "painful" 
factional questions which they felt would be of little interest to the average 
Pravda reader50 was modified somewhat in August when Lenin was allowed 
to refer to "so-called Liquidators."61 One of the editors, M. S. Olminsky, 
informed him on August 27: "The paper, as you can see, has broken its silence 
concerning the Liquidators. . . . [However,] strong language and sharpness 
go too far: the tone should be mocking or regretful condescension [toward the 
Mensheviks] while explaining the facts to the public." He concluded by 
cautioning Lenin, "The form of your article should not be polemical."52 These 
explanations and minor concessions obviously did not please the Bolshevik 
leader. As Krupskaia remembered, "Vladimir Uich was very upset when 
Pravda at first removed all polemics with the Liquidators from his articles. He 
wrote angry letters to Pravda [protesting about this] ."53 

"But worse things than this happened," continued Krupskaia. "Some­
times, although rarely, Ilich's articles were lost. Sometimes they were held 
up or printed only after considerable delay. Ilich grew nervous and wrote angry 
letters to Pravda, but they did not do much good."54 Soviet scholars like to 
emphasize that Pravda printed more than 284 of Lenin's articles. What they 
do not mention, and what Krupskaia was reticent to acknowledge, is that the 
editors also rejected many of his articles. A close reading of Lenin's corre­
spondence with the editorial board and of his subsequently printed manuscripts 
would indicate that he wrote forty-seven articles between March 1912 and 
July 1914 that the editors in St. Petersburg chose not to publish. Lenin ex­
pressed the sentiment of many aspiring writers when he wrote his editors: 
"Why did you kill my article on the Italian Congress ? In general, it would do 
no harm to inform [authors] about rejected articles. This is by no means an 
excessive request. To write 'for the wastebasket,' that is, articles to be thrown 
out, is not very enjoyable. Unpublished articles should be returned. Any con­
tributor, even to bourgeois newspapers, would demand this."55 Olminsky later 
acknowledged that Pravda did indeed reject articles of numerous prestigious 
emigres. He noted that some were unaccustomed to writing for legal publica­
tions and thus produced manuscripts that clearly could never get past the 

49. Ibid., 48:78. 
50. Cited in Zinoviev's letter to the editors of July 8, 1912, in Is epokhi 'Zvezdy' i 

'Pravdy,' 3:188-89. 
51. Pravda, no. 80, Aug. 1, 1912, p. 1. This qualification does not appear in articles 

Lenin published in journals under his own editorship. 
52. Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:243. 
53. Krupskaia, Vospominaniia o Lenine, p. 194. 
54. Ibid., p. 210. 
55. Lenin, PSS, 48:74 (Lenin's emphasis). This article did in fact appear somewhat 

later in Pravda, no. 66, July 15, 1912, p. 1. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


366 Slavic Review 

censor.56 Other articles—and many of Lenin's probably fall into this category 
—were considered too factional in content and not "popular" enough in tone 
for Pravda's readership.57 Still others were "killed" because they were too in­
tellectual in tone. For this reason one emigre, who sent in fifteen articles, re­
ceived thirteen rejection slips, and another was told that "phrases in French, 
German, and Spanish" were inappropriate in a proletarian newspaper.58 

One consequence of having to please conciliatory editors and suspicious 
censors was that Lenin wrote on numerous safe but exceedingly dull topics. 
It is hard to imagine the average worker receiving much edification or stimula­
tion from his accounts on margarine consumption in Western Europe, or "On 
the Development of Worker Choirs in Germany" (rejected by the editors), or 
on the implications of Switzerland's changing from a nation of innkeepers to a 
nation of proletarians as industrialization was introduced in the Alps. Later he 
even tried his hand at yellow journalism when he discussed the rape of an 
eleven-year-old Indian girl by a British colonel who was subsequently acquitted 
by a British judge.59 

The raison d'etre for Pravda, at least in Lenin's mind, had been the 
Duma election campaign. He therefore was very upset when the editors failed 
to exploit the agitational potential of the campaign sufficiently or espoused 
election alliances contrary to those approved by the Prague Conference. He 
wrote the editors in late September, "The undersigned, now in the capacity of 
a permanent political contributor to Pravda and Nevskaia zvezda, considers it 
his duty to protest against the conduct of his colleagues in charge of these 
papers at this crucial time." "Pravda," he said, "conducts itself now, at 
election time, like a sleepy old maid. Pravda doesn't know how to fight. It 
neither attacks nor goes after either the Kadets or the Liquidators. . . . Pravda 
is 'serious,' affectatious, and totally uncombative!! Is this really Marxism ?"60 

All these petty annoyances and more substantial complaints led Lenin to 
the conclusion that Pravda's editors sought to take advantage of their some­
what independent creation and their geographic isolation to create an autono­
mous position for themselves vis-a-vis the Central Committee. This was re-
enforced by the board's apparent lack of respect. He complained at one point, 
"I have received a stupid and insolent letter from the editorial board [which] 
I shall not answer."61 On another occasion he must have been less than happy 

56. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 1:44. 
57. On occasion, some of these were published in Nevskaia zvezda, much to the dis­

pleasure of Lenin who wanted the larger Pravda audience. See Lenin, PSS, 48:73. 
58. Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy' 1:44. It is quite possible that a number of these 

articles were written by Kamenev, who, to Lenin's irritation, had his first eight manu­
scripts rejected by Pravda's editors. See ibid., 3:189; and Lenin, PSS, 48:70 and 87. 

59. Ibid., 21:397-99 and 466-68, 22:275-76, 23:89-90. 
60. Ibid., 48:97-98, 95. 
61. Ibid., p. 152. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 367 

to be told by Molotov, Pravda's twenty-two-year-old secretary, that the editors 
in St. Petersburg knew better than the Central Committee in Galicia what the 
Russian workers wanted to read, and that too many articles from his pen 
attacking the Kadets made for "monotonous reading."62 Soviet historians have 
since claimed that the retirement of Poletaev and I. P. Pokrovsky from active 
participation in Pravda after the termination of the Third Duma in June, as 
well as the arrest of N. N. Baturin in November, left the paper in the hands 
of the "autonomists"—Olminsky, S. S. Danilov, S. M. Zaks-Gladnev, S. M. 
Nakhimson, N. N. Lebedev—the majority of whom desired to be conciliatory 
toward the other Social Democratic factions and autonomous from the central 
institutions of their own faction.63 

The incorrectness of this approach seemed evident to Lenin in the paper's 
falling circulation and revenue. From a circulation of 60,000 in the spring of 
1912 Pravda fell to 20,000 in the summer. Instead of making a profit the paper 
was now losing 1,500 rubles a month. Collections, which had come from 396 
worker groups in the second quarter of 1912, were received from only 81 
groups in the third quarter, and from 35 groups in the fourth quarter.64 As a 
result Pravda was in a difficult financial position by the end of the year. As 
Lenin wrote to Gorky in December, "The paper is in trouble: since the sum­
mer decline in circulation, the rise has been very slow and a deficit remains." 
"If we cannot find cash to expand and strengthen Pravda, it will perish."65 

Lenin tried a number of ways to solve these problems during the last half 
of 1912, but none of them proved satisfactory. He wrote many of those "angry 
letters" which Krupskaia remembered, in an attempt to force the editors to 
accept his point of view. On July 11 he informed them: 

I have received your long letter and see that we most certainly must have 
it out. . . . You complain about monotony. But this will always be the case 
if you don't carry polemics, if . . . you reduce everything to "positive 
liquidationism." Moreover, you will drive away all of your contributors if 
you don't print them, don't even answer [their letters], and don't send 
back their articles (for example, mine). . . . By avoiding "painful ques­
tions," Pravda and Zvezda make themselves dry, monotonous, uninterest­
ing, uncombative organs. A socialist organ must conduct polemics.66 

A little later he wrote to Pravda: "You will spoil everything and provoke 

62. Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:240. It is perhaps as a result of this correspon­
dence that Lenin developed a rather negative view of Molotov, whom he later allegedly 
referred to as an "incurable dumbbell" and a "glorified filing clerk." 

63. See, for example, Loginov, Bol'shevistskaia pechaf, p. 56. 
64. Statistics on Pravda's circulation and income can be found in Lenin, PSS, 23: 

97-98, 48:133; Is epokhi 'Zvezdy' i 'Pravdy,' 3:245. 
65. Lenin, PSS, 48:137 and 139 (Lenin's emphasis). See also letters to Kamenev, 

48:121, 143, and 145. 
66. Ibid., pp. 70-71 (Lenin's emphasis). 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


368 Slavic Review 

protests from the workers on the lejt, if you keep silent about this. The 
Liquidators must be rebuffed. . . . If you don't want to spoil and aggravate 
everything 'on the left,' publish this 'Reply to the Liquidators.' "°7 The 
"Reply" typically went unpublished. Lenin also suggested, with an equal lack 
of success, that the editors come to Galicia to discuss their mutual differences.68 

When these efforts failed, he tried to use the good offices of personal repre­
sentatives in St. Petersburg to bring about editorial changes. Inessa Armand, 
after a short stay in Cracow, was sent to the Russian capital to negotiate with 
the editors through the local party organization. Soviet historians claim to see 
some improvement after these talks took place in August, but they point to 
nothing specific. Shortly before Inessa Armand's arrest on September 14 Stalin 
arrived back in St. Petersburg with the commission, according to A. E. 
Badaev, of running Pravda, organizing the last stage of the election campaign, 
and setting up the Bolshevik portion of the Duma fraction.69 During the fall 
and early winter Stalin did in fact write five articles for Pravda and made 
three trips to Galicia to confer with Lenin on newspaper tactics. As will be 
seen, these endeavors had little effect. Finally, it might be noted that Lenin 
tried to recruit Demian Bedny, the author of forgettable revolutionary lyrics, 
as an inside informant on editorial board personalities and policies.70 Bedny 
had appeared on the list of Pravda's original contributors and had published 
"useful propagandistic doggerel" in numerous issues during 1912. Later in the 
year, because of his rather eccentric personal behavior or some political indis­
cretion, he had a falling out with the editors. Lenin, however, continued to 
champion his cause with the board, and at the same time sought useful infor­
mation from his new protege. Judging from Bedny's letters, it is doubtful 
whether he was a better spy than he was a poet.71 

Despairing of a negotiated settlement, Lenin tried to impose changes on 
the editorial board in October. After a meeting of the Central Committee in 
Galicia, it was decided that henceforth there would be two "troikas"—one for 
editorial matters and the other for business affairs—both responsible to the 
Central Committee.72 Since it was felt "from past experience that local forces 
[were] unable to provide the necessary leadership,"73 Stalin, as the Central 
Committee's illegal resident in St. Petersburg, was told to implement this deci-

67. Ibid., 21:395-96 (Lenin's emphasis). 
68. Ibid., 48:72 and 76; Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:244. 
69. A. Badayev, The Bolsheviks in the Tsarist Duma (London, n.d.), p. 25. 
70. Lenin, PSS, 48:117. 
71. See Peter Reddaway, "Literature, the Arts and the Personality of Lenin," in 

Lenin: The Man, the Theorist, the Leader (London, 1967), pp. 49-50. 
72. V. T. Loginov, "O rukovodstve TsK RSDRP bol'shevistskoi gazetoi 'Pravda' v 

1912-1914 gg.," Voprosy istorii KPSS, 1957, no. 1, p. 121. 
73. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:201. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 •369 

sion. Krupskaia wrote to him that "everything sent to ' V [Pravda] should 
be seen by you and without your approval nothing should be done."74 On 
November 1 Molotov informed Lenin of the results: "Inside the editorial 
board, as you probably know, some changes have been made in the direction 
you desired. In general there have been no radical alterations—there has been 
a replenishment of the board and perhaps a more correct distribution of editorial 
functions."75 This was not enough, as events during December were to 
demonstrate. 

The first blow came when Pravda's rather inactive publisher was sus­
pected of embezzlement. In what was probably nothing more than a case of 
lax financial accounting, Malinovsky sowed seeds of suspicion when he in­
formed Lenin that "it smacks of a criminal act,"76 while Stalin compared it to 
the Panama Canal scandal of the 1880s. He went on to say that the resulting 
financial difficulties forced the board to suspend payment of Lenin's honorar­
ium. The Bolshevik leader angrily replied that this would compel him and the 
Central Committee to leave Cracow.77 "For God's sake," he wrote Stalin, "take 
the most energetic steps to get ' W [Pravda] away from 'Krass' [Poletaev] and 
put it formally in [Duma deputy M. K.] Muranov's name; in particular, take 
over the funds and the subscription money. Without these we are lost."78 

One crisis led to another in December. On December 11 Pravda included 
in its list of contributors the name of Lenin's philosophical and factional bete 
noire, A. A. Bogdanov, who had been expelled from the Bolshevik ranks three 
and a half years earlier. Shortly thereafter some of his articles began to appear 
in Pravda. Lenin, who was "staggered" to learn about this only from the 
newspaper itself, wrote Gorky that Bogdanov's articles were "the same old 
Machism-idealism concealed in such a way that . . . the stupid editors of 
Pravda could not understand" them.79 Matters came to a head on December 15 
when eleven of the thirteen Social Democratic members of the Fourth Duma 
voted to merge the Menshevik Luck with the Bolshevik Pravda. While this 
was being arranged, the Menshevik and Bolshevik deputies (with the excep­
tion of Malinovsky and Muranov) agreed to contribute to each other's papers, 

74. Ibid., p. 203. 
75. Ibid., p. 245. 
76. Quoted in Lenin, PSS, 48:126 and 129. 
77. See letter to Stalin of Dec. 10, 1912, in Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:201-2. 

Although this letter is attributed to Krupskaia and is not found in Lenin's collected works, 
it is obviously of his authorship. 

78. Lenin, PSS, 48:127. See also his letter to the Duma fraction of Dec. 4, 1912 (pp. 
129-30). 

79. Ibid., p. 161; see also Krupskaia's letter to Stalin of Dec. 14, 1912, in Is epokhi 
'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:203. Ironically, Bogdanov protested that his name had been listed 
among Pravda's contributors without his permission and should be removed. Pravda, no. 
24, Jan. 30, 1913, p. 2. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


370 Slavic Review 

and on December 18 Pravda duly listed the seven Menshevik deputies among 
its contributors. This, to Lenin, was the outcome of the conciliatory attitude 
taken by Pravda from its very first issue. It threatened still further to under­
mine the work of the Prague Conference, and could lead to the loss of the 
organizational advantages gained a year earlier. Accordingly, he called the 
Duma deputies and a few available party workers to Cracow for a decisive 
meeting with the Central Committee. 

The fact that the Cracow or "February" Meeting, as it was called for 
conspiratorial reasons, even considered the Pravda crisis was ignored by Soviet 
historians until 1956. It is difficult to say whether this was because of a lack 
of documentation,80 or because candid discussion would have contradicted the 
Pravda legend, or because the meeting implicitly criticized Stalin's handling 
of the paper during the preceding fall. In any case, the resolution passed by a 
closed meeting of the Central Committee on January 1, 1913, sharply attacked 
the editorial board for being "insufficiently firm in its party spirit" and for 
"responding weakly to the party life of the Petersburg Social Democratic 
workers." It instructed the editors to "devote more attention to explaining 
the incorrectness and harmfulness of liquidationism," and noted that "steps 
were being taken to reorganize the editorial board."81 

This time the reorganization was entrusted to Iakov Sverdlov (who was 
co-opted to the Central Committee and named de facto editor) rather than to 
Stalin. Perhaps realizing that the plans for a joint newspaper82 had more local 
support than Lenin would admit, Sverdlov was forced to seek allies among 
the Duma deputies and editorial workers as well as negotiate with his oppo­
nents before trying to impose the Cracow settlement on Pravda. During the 
resulting delay the paper's old editors committed still more errors from 
Lenin's point of view. This brought forth a spate of angry letters from 
Cracow. Lenin wrote the Bolshevik Duma deputies on January 12, 1913, "The 
absence of news about the plan to reorganize the editorial board is extremely 
disturbing. What is going on ? . . . Reorganization, or better yet the complete 
expulsion of all the old-timers, is absolutely essential."83 On January 27 he 
reiterated the problem in even stronger terms to Sverdlov: 

80. Considerable material concerning Central Committee activities in Galicia, which 
Lenin had to abandon when World War I broke out, was turned over to the Soviet Union 
only in 19S4. 

81. KPSSvres., 1:367. 
82. It is difficult to piece together information about this abortive venture. It ap­

parently had a name (Raboclm golos), a coalitional editorial board under Poletaev, and 
a treasury of several thousand rubles. It collapsed when the Bolshevik Duma deputies fell 
into line behind Lenin. See letters from Zinoviev ("Lenin i 'Pravda,' 1912-1913 gg.: Pere-
piska," Krasnaia letopis, 1924, no. 1, pp. 72-73) and from Stalin (Is epokhi 'Zvesdy' i 
•Pravdy,' 3:246-47). 

83. Lenin, PSS, 48:152. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 371 

The key to the present situation is precisely Den' [Pravda] and its man­
agement. Unless we secure reform and proper management here, we 
shall be bankrupt both financially and politically. . . . Things are bad in 
Petersburg primarily because Den' is bad. . . . It is essential to insert our 
own editorial board and to throw out the present one. . . . Would you 
call these people editors? They are not men but miserable milksops and 
wreckers of the cause. . . . You must put an end to the so-called "auton­
omy" of these good-for-nothing editors. You must do this before all else. 
Stay put in a "sanctuary" with No. 1 [Duma deputy Badaev]. Install a 
telephone. Take the editorial board into your own hands. Draw in assis­
tants. You on your own—with some of these people as mere functionaries 
—given our work from here, can fully cope with the job.84 

Lenin did not yet know that five days earlier, in the room of Duma 
deputy G. I. Petrovsky, a meeting of twelve Bolsheviks had taken place at 
which the reorganization had finally been effected. Sverdlov had been confirmed 
as editor in chief with veto powers; Badaev had been confirmed as publisher 
replacing Poletaev; K. N. Samoilova had replaced Molotov as secretary; two 
three-man boards had been established—one for editorial matters under 
Petrovsky and the other for business affairs under Badaev. Most of the 
earlier editors were quietly given other, less crucial, assignments where their 
skills could be used but their opinions ignored.85 Lenin was overjoyed on 
February 6 when he heard the results of Sverdlov's meeting: "We learned 
today about the beginning of the reform in Den'. A thousand greetings, con­
gratulations, and best wishes for success. At last you have managed to begin 
the reform. You cannot imagine how tired we are of working with a sullenly 
hostile editorial board."86 Four days later, however, Sverdlov was arrested, 
and on February 23 Stalin, who had returned to the capital a week earlier, 
was also picked up, at a benefit concert for Pravda, on the basis of information 
provided the police by Malinovsky. 

84. Ibid., pp. 156-58 (Lenin's emphasis). See also letters from Zinoviev and Krup-
skaia in Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:203-10. 

85. See police report in "K 20-letiiu smerti I. M. Sverdlova," Krasnyi arkhiv, 1939, 
no. 1, p. 80. Trotsky concluded {Stalin: An Appraisal of the Man and His Influence, 
New York, 1941, pp. 146-51) that Stalin was also in momentary disgrace, because he was 
sent to Vienna to work on the nationality problem rather than back to St. Petersburg. 
Although it is evident that he had been unsuccessful in bringing Pravda under the 
Central Committee's thumb and had probably contributed to its conciliatory trend (see, 
for example, his article on E. O. Jagiello in Pravda, no. 182, Dec. 1, 1912), it should be 
noted that none of Lenin's letters to him during this period imply dissatisfaction (see 
letters of Nov. 23 and 28, Dec. 1 and 3, in Lenin, PSS, 48:117-29; and one sent in 
Krupskaia's name on December 10 in Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:201-2). It might 
be argued that it was consistent with Stalin's character that he leaned one direction in St. 
Petersburg and another in Cracow and thus escaped censure from either side. 

86. Lenin, PSS, 48:163. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


372 Slavic Review 

Just before his arrest Stalin had written the Central Committee that the 
next de facto editor of Pravda should be a legal resident of St. Petersburg 
who could take an active part in the paper's daily work, rather than an illegal 
operative (such as himself or Sverdlov) who had to stay in hiding much of 
the time. He suggested that S. G. Shaumian, an Armenian Social Democrat 
and a candidate member of the Central Committee, be considered for this post.87 

Shaumian came to St. Petersburg but refused the job when he found that 
certain editorial changes he wanted would not be made. The party also ap­
proached I. I. Skvortsov-Stepanov, who, like Shaumian, was an experienced 
Bolshevik just released from detention, but he also found reasons to avoid 
accepting a position that was likely to bring down upon him the wrath of 
Lenin and the Okhrana alike.88 Thus, because of the arrest or the reluctance 
of experienced and trusted party publicists, editorial responsibility by default 
was left to the Bolshevik deputies in the Fourth Duma and especially to 
Petrovsky. As Krupskaia remembered, these were "honest and reliable prole­
tarians,"89 but they were untrained and perhaps unable to edit a large daily 
newspaper under trying conditions. Lenin acknowledged to Kamenev, "There 
is a general complaint that we lack the men. The Liquidators have intelligentsia 
by the score while all ours get arrested."90 He continued in the same vein to 
Gorky in September: "I have heard that you are dissatisfied with Pravda. 
Because of its dryness ? You are right. But it is not easy to correct this short­
coming all at once. We haven't the personnel. With great difficulty, one year 
after it was established, we have secured a merely tolerable editorial board."91 

To develop the resources he had available, Lenin began planning another 
party school, this time especially for the Duma deputies so that he might im­
prove their political and journalistic competence.92 His personal contributions 
to Pravda also increased: during May and June of 1913 fifty of his articles, 
longer and more polemical than before, appeared on its pages. He regularly 
discussed with the editors plans to publish a Sunday supplement (which he 

87. Is epokhi 'Zvesdy' i 'Pravdy,' 3:246. This letter is mistakenly attributed to Sverd­
lov. 

88. A. M. Volodarskaia, Lenin i partiia v gody nasrevaniia revoliutsionnogo kriaisa, 
1913-1914 (Moscow, 1960), pp. 126-27; Petriakov, Vo prosy istorii, 19S6, no. 11, p. 9. The 
choice of Skvortsov-Stepanov is curious, because Lenin at the time had a very negative 
view of his political and journalistic abilities. See letter to Gorky in Lenin, PSS, 48: 
1S3-S4. 

89. Krupskaia, Vospominaniia o Lenine, p. 197. 
90. Lenin, PSS, 48:172. 
91. Ibid., p. 211 (Lenin's emphasis). 
92. See letters to Gorky, Plekhanov, and Kamenev, ibid., pp. 139, 198-99, 201-2. The 

school, which was to have met at Lenin's summer home in Poronin, never was held owing 
to a lack of money, the arrest of the school's organizer, and the reluctance of some of the 
deputies to leave Russia during the Duma recess. Volodarskaia, Lenin i partiia, pp. 144, 
154-61. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 373 

hoped would attract 100,000 new readers) as well as the technicalities of in­
creasing Pravda's format now that circulation had once again risen to 32,000.93 

There were occasional rough periods during the spring and early summer of 
1913, such as the time Lenin threatened to resign because Pravda printed 
Bogdanov's rejoinder to him under the heading "A Factual Explanation,"04 

but generally he took a milder tone and seemed to assume that mistakes were 
the result of inexperience rather than of a purposely conciliatory or autonomous 
policy as before. Thus he wrote the editors on June 3 that they had "clearly 
made a mistake on the question of the seven-hour day for postal employees. 
We all make mistakes; there is nothing particularly wrong in this."95 Of far 
more concern to Lenin at this time was the sickness of his wife, and on June 10 
they left for Switzerland so that she might have an operation. 

During Lenin's six-week absence a new problem developed within Pravda 
which required his hasty return for a meeting with Zinoviev and Malinovsky 
on July 27. Malinovsky, according to a police report which he himself probably 
filed, told of a strange meeting he had had with the new editor of Pravda, 
Miron Chernomazov. Chernomazov had for several years been active in the 
publishing of the party's central organ, Sotsial-demokrat, in Paris. In May he 
had returned to Russia to assume the editorship of Pravda and had promptly 
been arrested. Upon being released from custody, he told Malinovsky that 
"five days after his arrest [he had been] invited to the Okhrana where, 
during questioning, they began to suggest that he take on the duty of being a 
secret informer for the investigatory body. The interrogator said that though 
the Okhrana 'knew all,' they wanted to obtain information 'firsthand' with the 
help of Chernomazov. In an effort to persuade him to take on [this] role . . . 
the interrogator proceeded to demonstrate the Okhrana's thorough knowledge 
of recent party developments." The meeting concluded that "all these circum­
stances merely confirmed the fact that near to the 'six' [Bolshevik Duma 
deputies] there was a person tied to the investigatory branch of the govern­
ment."00 

In all likelihood Chernomazov did indeed become an Okhrana agent as a 
result of his arrest, perhaps under the inducement of a monthly salary of 200 
rubles.07 Nevertheless, it is difficult to accept the frequently stated conclusion 

93. Lenin, PSS, 48:174, 182-83, 188-89; and letter from the Central Committee to 
N. I. Podvoisky in "1912-1913 gg.," Proletarskaia rcvoliutsiia, 1923, no. 2, pp. 442-43. 

94. Pravda, no. 120, May 26, 1913, p. 2; Lenin, PSS, 23:246-47. 
95. Lenin, PSS, 48:189. 
96. Tsiavlovsky, Bol'sheviki, p. 131. 
97. Ibid., p. xxii. Soviet historians have tried to minimize Chernomazov's role in 

Pravda's operations by claiming that he was merely the secretary of its editorial board. 
Some Western writers (e.g., Possony and Smith), on the other hand, have tried to magnify 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


374 Slavic Review 

that Malinovsky told this story to shift suspicion from himself to Chernomazov. 
Few people suspected Malinovsky as early as July 1913, and, more to the point, 
Chernomazov was retained in his new position for another six months, during 
which time he did immense harm to the paper and to Social Democracy. More 
than likely Malinovsky was merely trying to prove his own value to the party 
and at the same time find out how much Lenin and Zinoviev suspected about 
police infiltration of their ranks. 

The government's crackdown on Pravda coincided with Chernomazov's 
editorship but was the result, the Central Committee felt, of pressure by the 
Council of United Nobility, which saw the workers' press as primarily responsi­
ble for the resurgence of factory unrest.98 On July 5, 1913, Pravda was closed 
"in view of its distinctly party character."99 One week later it reappeared as 
Rabochaia pravda with a new responsible editor and a new publisher (police 
agent Shurkanov) but with the same editorial board headed by Chernomazov. 
Rabochaia pravda lasted only seventeen issues, then it too was closed by order 
of the Press Commission. In the succeeding five months three more versions 
of Pravda were suppressed. Moreover, the rate of daily confiscation increased 
so that during the July to September period 80 percent of the issues were 
seized for displeasing the censor. As a result of the newspaper's irregular 
appearance the circulation in the autumn of 1913 fell to 18,000, and by the 
end of the year there was a deficit of 3,000 rubles.100 

Lenin reacted to these events by preaching legality to Chernomazov and 
by considering other means of party agitation. "It seems to me," he wrote 
Chernomazov in September, "that you are making a gigantic mistake in drifting 
unconsciously with the current and in not changing the tone of the paper. 
Everything indicates that both the tone and the content must be changed. . . . 
It is necessary to strive for legality, to be able to pass the censor. This can and 
must be achieved. Otherwise you are destroying, for no purpose at all, the 
work you have undertaken."101 He also criticized the editor for writing articles 
on topics, such as the party's autumn conference in Poronin and the connection 
between the various Pravdas, which justified suppression of the paper.102 At 

his role by claiming that he was the "official editor" from the paper's very inception. In 
reality, while Chernomazov had no association with Pravda before May 1913, after that 
date he was its de facto editor. 

98. See police report of Aug. 15, 1913, in "Novyi pod"em," p. 242. 
99. See court decision in Kikoin, Krasnaia letopis, 1930, no. 2, p. 106. 
100. Ibid., p. 105; Loginov, Bol'shevistskaia pechaf, p. 66; "Deiatel'nost* TsK," p. 53. 
101. Lenin, PSS, 48:212 (Lenin's emphasis). 
102. Ibid., pp. 214 and 260. Judging from Lenin's correspondence, he did not suspect 

that these were deliberate provocations. See, for instance, the very friendly and compli­
mentary letter which he and Kamenev sent to Chernomazov on Oct. 8, 1913, in Krasnaia 
letopis, 1924, no. 1, pp. 78-79. Lenin's portion of this letter is not reproduced in his Polnoe 
sobranie sochinenii. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 375 

the same time, Lenin asked the editors, "Why publish a daily ? I don't under­
stand. I advise changing over to a weekly paper."103 With this in mind he 
revived plans for the increased publication of illegal newspapers abroad and of 
underground literature in Russia.104 

During the winter of 1913 the problem of Chernomazov's editorship came 
to a head over the question of his dictatorial methods. Colleagues informed the 
Central Committee that he refused to circulate contentious articles, that he 
printed his own articles under the heading "From the Editors," that he insisted 
on receiving Lenin's correspondence unopened, and that he treated his fellow 
editors rudely.105 On November 13 A. A. Troianovsky replied from Cracow 
that although these complaints seemed justified, it would be "awkward" to 
act on them immediately. He therefore suggested that the Russian Bureau of 
the Central Committee should merely investigate the matter more thoroughly.106 

During the first three weeks of December Chernomazov was out of town, 
perhaps on vacation. In his absence the paper was run by M. A. Saveliev, and 
to the Central Committee's pleasure,107 the rate of confiscation dropped dras­
tically. On December 27 a special meeting of the Central Committee was called 
in Cracow to consider the Pravda problem once again. The job of "strengthen­
ing Pravda," whose position had been "severely shaken," was considered the 
"most urgent and important task" facing the party. The members of the Duma 
fraction were instructed to "concentrate their efforts on strengthening Pravda 
even if work in the Duma should temporarily surfer." They were told to watch 
over the paper's legality, to improve its business operations, and to increase its 
circulation. Pravda's editors were told that their work must be "strictly collec­
tive" ; that the paper must become more varied by including belles-lettres, 
poetry, satire, and history; and that locally written articles or those of a 
polemical nature had to be sent abroad for approval if any member of the 
editorial board or the Duma fraction deemed it necessary.108 

More direct steps to limit Chernomazov's influence were being taken in 
St. Petersburg. Elena Rozmirovich, who served as Pravda's secretary at the 
time, wrote to Cracow in mid-January 1914 that the old problems still re­
mained. The complete "reform of Pravda is necessary," she said. "But to do 
all that we planned is impossible. First of all, the absence of Malinovsky [he 
was in Western Europe with Lenin] hinders our work. . . . I have undertaken 

103. Lenin, PSS, 48:207. 
104. Ibid., p. 200; Tsiavlovsky, Bol'sheviki, pp. 132-33; KPSS v res., 1:384. 
105. See letters from K. N. Samoilova and E. F. Rozmirovich in "Deiatel'nost1 

TsK," pp. 45-48. 
106. "Iz perepiski TsK RSDRP s mestnymi partiinymi organizatsiiami, 1912-1914 

gg.," Istoricheskii arkhiv, 1960, no. 2, p. 30. 
107. "Deiatel'nost1 TsK," p. 42. 
108. Ibid., pp. 41-43. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


376 Slavic Review 

to mobilize the necessary people so that we can act resolutely when Malinovsky 
returns."109 The decisive factor was not Malinovsky's return but rather evi­
dence presented by Olminsky in early February that Chernomazov was indeed 
tied to the Okhrana. Since the evidence was considered inconclusive, his col­
leagues merely transferred him from the editorial board to the job of managing 
Pravda's warehouse. Several days later, however, the Bolshevik Duma fraction 
voted to remove him from all party posts.110 

To pick up the pieces after Chernomazov's removal, Lenin sent his number 
three man and one of the party's most experienced publicists, L. B. Kamenev, 
to St. Petersburg to take over Pravda. Under Kamenev's leadership, which 
lasted until the war, Pravda achieved its greatest success since the spring of 
1912 and its most harmonious relations with its Galician overseer. Lenin wrote 
to Inessa Armand in early March 1914: "How much better looking Pravda 
has become under Brother [Kamenev]—it's getting to be a real beauty! It is 
pleasant just to look at it. For the first time, one can see the leadership of a 
cultured and knowledgeable local editor."111 And to Kamenev he sent "a 
thousand greetings to the paper—which has become a thousand times bet­
ter."112 Lenin was particularly pleased with the special supplements for miners 
and for workers of particular regions as well as features on insurance matters 
and agrarian problems which his new editor introduced. Under Kamenev the 
financial position of the paper also improved. The number of permanent sub­
scribers doubled, and the average daily circulation climbed back to 40,000 
copies, even reaching 130,000 on Pravda's second anniversary. In honor 
of the occasion a commemorative double issue was published and a special 
fund-raising drive was started which ultimately brought in more than 18,000 
rubles.113 

Pravda's literary and financial improvement during the spring of 1914 
hardly made it "the most popular paper in the country," as one recent Soviet 
historian has claimed.114 Nevertheless, the paper had acquired a national 
audience, being distributed to some 944 cities in Imperial Russia.115 Its 

109. Ibid., p. 46. 
110. See letters from Rozmirovich (Feb. S, 1914) and Samoilova (Feb. 9, 1914) to 

the Central Committee, ibid., pp. 50-52. Lenin's account of Chernomazov's dismissal, 
written in 1917, differs somewhat in detail from the above summary. See Lenin, PSS, 31: 
79-82. 

111. Ibid., 48:272 (Lenin's emphasis). 
112. Ibid., p. 279. 
113. Ibid., 25:420. 
114. I. A. Portiankin, "V. I. Lenin i bol'shevistskaia pechat', 1895-1914 godov," 

Voprosy istorii, 1961, no. 4, p. 20. 
115. B. N. Ponomarev, ed., Istoriia kommunisticheskoi partii sovetskogo soiitsa, 

3rd ed. (Moscow, 1969), p. 147. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 377 

columns about workers' problems and interests undoubtedly gave a sense of 
class identity and solidarity to its readers. Its accounts of economic abuses and 
of successful strikes helped spread social and economic unrest. By constantly 
harping on the correctness of the six Bolshevik Duma deputies and champion­
ing Bolshevik candidates in trade union and insurance elections, it promoted 
factional identification which had been conspicuously absent before 1912. 
Pravda, for all its difficulties, provided a degree of political coordination and 
leadership that had been lacking since 1905.116 

Aside from a strike by typographical workers in February 1914, which 
forced Pravda to suspend publication for eleven days,117 the Bolsheviks faced 
only two new crises during the six months before the war. The first was 
Roman Malinovsky's sudden and suspicious resignation as a Bolshevik Duma 
deputy in May. Lenin's reaction to Malinovsky's apparent betrayal of the 
party was to hush up the matter and attack the Mensheviks for spreading 
"malicious rumors" about his being an agent provocateur. "Stop being ner­
vous," he wrote Petrovsky. "[There] is no need to expel him [from the 
party]." "Why discuss the matter? Why waste the time?"118 He instructed 
Kamenev to defend Malinovsky and to accuse his detractors of disrupting the 
party. The editorial board, however, probably realizing the truth in the accusa­
tions before Lenin, toned down its defense, withheld publication of Lenin's 
more vitriolic attacks on the Mensheviks,119 and dismissed Pravda's publisher, 
one S. A. Malinovskaia, on May 17. Malinovsky's subsequent exoneration by 
a hand-picked tribunal in Galicia was published in Pravda without editorial 
comment. After the Malinovsky affair had been swept under the rug, almost 
all of Lenin's attention was devoted to the second crisis—the "Unity Confer­
ence" convened by the International Socialist Bureau in Brussels during early 

116. See police report of June 30, 1914, in Proletarskaia rcvoliutsiia, 1923, no. 2, p. 456. 
117. Put' pravdy, no. 15, Feb. 18, 1914, p. 1; and letter from Samoilova to the Central 

Committee in "Deiatel'nost' TsK," p. 51. The Bolsheviks' only consolation was that the 
Strike, which Samoilova acknowledged "came at a very inopportune moment," also closed 
papers of the Mensheviks, the Socialist Revolutionaries, and the Black Hundreds—all of 
which were printed by the same press. 

118. Lenin, PSS, 48:294. Malinovsky had far less connection with Pravda than is often 
assumed. During the formative stages of the paper he was absorbed in the Duma election 
campaign in Moscow. After the January 1913 reshuffle of the editorial board he was indeed 
given some responsibilities in the business side of the paper's operation, though it is un­
likely that he served as its "treasurer" (Wolfe, Three Who Made a Revolution, pp. 478 
and 548), and he certainly never was its publisher (Possony, Lenin, p. 131). During the 
summer of 1913 his attention was devoted solely to the new legal daily (Nash puf) that 
the party was trying to establish in Moscow, and in September 1913 the Central Commit­
tee removed him from all participation in Pravda affairs. V. I. Lenin, Sochineniia, 3rd ed. 
(Moscow, 1929), 17:736. 

119. Lenin, PSS, 25:631. It is ironic that the one defense of Malinovsky by Lenin 
that the newspaper did publish ("Konets klevete," Rabochii, no. 4, May 25, 1914, p. 1) 
has been omitted from his Polnoe sobranie sochinenii. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


378 Slavic Review 

July. The Bolshevik leader refused to attend personally, but sent detailed 
instructions to Inessa Armand on how she should defend his faction before 
the Bureau. The conference's resolution, which implicitly condemned the 
schismatic activities of the Bolsheviks and advocated one more attempt at party 
unity, was passed by an overwhelming majority and represented another appar­
ent defeat for Lenin. 

Many Western historians have come to the conclusion on the basis of the 
Malinovsky affair, the defeat of the Bolsheviks in Brussels, and Lenin's aliena­
tion of almost all of the Russian and European Social Democratic leaders, that 
the Bolshevik leader "overplayed his hand" in the two and a half years be­
tween the Prague Conference and the outbreak of the war.120 Lenin, though he 
did not deny the strength of the emigre forces arrayed against him, put his 
emphasis on the Bolshevik preponderance in Russia. He stressed with some 
justification the Bolshevik victories in the Duma elections from the workers' 
curia, their take-over of the majority of the trade union directorates and insur­
ance councils in the capitals, the greater financial support given by the workers 
to Pravda than to Luch, and the vastly larger circulation of Pravda during 
the second quarter of 1914.121 As a result of two and a half years' work, the 
majority of the Social Democratic workers in Russia now apparently identified 
themselves as Pravdaists. It seemed to Lenin that the work of the Prague 
Conference in equating the Bolshevik faction with the Russian Social Demo­
cratic Labor Party was finally nearing completion and needed only to be 
formalized at the forthcoming Sixth Party Congress scheduled to convene in 
Galicia during August 1914. Even his opponents recognized the gains of 
Bolshevism in Russia as the war approached.122 

At the same time, worker unrest in Russia in the form of economic and 
political strikes was once again reaching the level of 1905. The Bolsheviks, 
through Pravda, reflected this growing militancy and unrest. Their victories in 
the trade unions and the insurance councils during 1914 indicated that the 
frustrated urban workers were responding to their extreme appeals rather than 
to the more moderate approach of the Mensheviks. It is arguable, however, 
whether the Bolsheviks caused this unrest or whether they could control its 
manifestations. Although the various "legal opportunities"—such as the daily 

120. See, for example, Leonard Schapiro, The Communist Party of the Soviet Union 
(New York, 1960), pp. 125-40. 

121. Lenin summarized these facts in his written report to the Brussels Conference. 
Lenin, PSS, 25:371-77. 

122. See, for example, letter of Apr. 10, 1914, from Potresov to Akselrod in A. N. 
Potresov and B. I. Nikolaevsky, eds., Sotsial-demokraticheskoe dvishenie v Rossii: 
Materialy, vol. 1 (Moscow, 1928), p. 270; and letter of Sept. 15, 1913, from Martov to 
Potresov quoted in Leopold Haimson, "The Problem of Social Stability in Urban Russia, 
1905-1917," Slavic Review, 23, no. 4 (December 1964): 632. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


Lenin and Pravda, 1912-1914 379 

press, the Duma, trade unions, and insurance councils—had revived, the under­
ground structure of the party was still largely dormant and rife with provoca­
teurs. The illegal Russian Bureau of the Central Committee was virtually ex­
tinct ; the publication of underground leaflets increased only marginally; and 
the longevity of the few conspiratorial city committees was decidedly limited. 
Moreover, as Lenin recognized, the Bolsheviks were not nearly as successful 
in the provinces as they were in St. Petersburg.123 Not only were the 
Mensheviks still strong in southern and central Russia, but worker unrest in 
those areas was not on a level with that in the capital.124 

These inherent weaknesses in the Bolshevik position were all too evident 
during the July Days. No sooner had the demonstrations and strikes in St. 
Petersburg reached a decisive stage than Pravda was closed down by the 
police on July 8, 1914. Lenin, with his attention still focused on Brussels, was 
forced to seek information on what was happening in St. Petersburg through 
friends in Berlin.125 The Petersburg Committee, which should have provided 
coordination and guidance, reacted hesitantly and in a contradictory fashion 
to the insurrection at hand. When leadership was called for, they were unable 
to provide it or the workers failed to follow their suggestions. This failure of 
the party to provide adequate underground leadership in St. Petersburg, to­
gether with the failure of the Social Democratic and workers' organizations 
outside the capital to support the strikers in sufficient numbers to divert the 
government's repressive machinery, doomed the July Days and allowed the tsar 
to restore order five days before the war began.126 

The epilogue to Lenin's troubled relations with Pravda before the war was 
played out in March 1917. One week after the formation of the Petrograd 
Soviet of Workers' Deputies, Pravda once again appeared under the direction 
of several of its leading prewar managers: Molotov, Olminsky, and Eremeev. 
N. N. Sukhanov called it "the confused organ of some very dubious politicians 
and writers," and said, "Its rabid articles and appeals to unruly instincts had 
neither definite objective nor clear purpose. It had no 'line' at all—merely a 
pogromist form."127 The only "line" it did have during its first ten days was 
close to the one that Lenin had adopted independently in Switzerland. Pravda 

123. Lenin, PSS, 25:234. 
124. From information supplied by the factory inspectors it is evident that the 

Ukraine, for example, which employed about a fifth of the total Russian industrial labor 
force before the war, accounted for 27 percent of all Russian strikers in 1910, but only 14 
percent in 1911, 9 percent in 1913, and 7 percent in the first half of 1914. 

125. Lenin, PSS, 48:322. 
126. For an excellent description of these events in St. Petersburg, see Haimson, 

"Problem of Social Stability," pp. 640-42. 
127. N. Sukhanov, Zapiski o revoliutsii, vol. 2 (Berlin, 1922), p. 242. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339


380 Slavic Review 

attacked cooperation with the Provisional Government, any form of defensive 
war, and any faith in the Menshevik leaders of the Petrograd Soviet. 

On March 12, however, three higher ranking Pravdaists returned from 
Siberia, and on March 15 it was announced in the newspaper: "Member of the 
Central Organ of the party, comrade I. Kamenev, and member of the Central 
Committee of the party, comrade K. Stalin, having arrived from exile, have 
joined the editorial board of Pravda, the general leadership of which has been 
taken over by the workers' deputy to the State Duma, comrade Muranov." It 
was to no avail that the leading Bolshevik in Petrograd, A. G. Shliapnikov, 
attacked this action as an "editorial coup d'etat" and threatened to take it before 
the next party conference.128 

Under the leadership of Kamenev and Stalin, Pravda's line toward the 
war and the Provisional Government moderated. Kamenev advocated a policy 
of "pressuring" the government for reform and of continuing a revolutionary 
defensive war.129 Stalin, at the party's March Conference, suggested that 
unity with the mainstream of Menshevism was desirable.130 Lenin's manu­
scripts sent to Pravda were once again consigned to the "wastebasket." The 
only article of his published before his return in April, the first "Letter from 
Afar," was cut by 20 percent in order to remove his hostile remarks concerning 
the moderate leaders of the Soviet and the policies that they were following.131 

It is no wonder that when Kamenev boarded Lenin's train as it was approach­
ing the Finland Station, the Bolshevik leader greeted him by asking, "What is 
this that is being written in Pravda ? We saw several numbers and really gave 
you hell !"132 In the context of his relations with Pravda before the war, this 
was not the first time that he swore at the paper he supposedly founded and 
directed. 

128. A. G. Shliapnikov, Semnadtsatyi god, vol. 2 (Moscow, 1925), p. 180; "Protokoly 
i rezoliutsii Biuro TsK RSDRP(b), mart 1917 g.," Voprosy istorii KPSS, 1962, no. 3, 
p. ISO. 

129. Pravda, no. 9, Mar. IS, 1917, p. 2. 
130. "Protokoly vserossiiskogo (martovskogo) soveshchaniia partiinykh rabotnikov," 

Voprosy istorii KPSS, 1962, no. 6, p. 139. 
131. For a textual comparison of Lenin's original manuscript with the published 

Pravda version, see A. V. Snegov, "Neskol'ko stranits iz istorii partii, mart-nachalo 
aprelia 1917 g.," Voprosy istorii KPSS, 1963, no. 2, pp. 22-24. 

132. Quoted in F. F. Raskolnikov, "Priezd tov. Lenina v Rossiiu," Proletarskaia 
revoliutsiia, 1923, no. 1, p. 221. 

https://doi.org/10.2307/2494339 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2494339

