
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 7 | Article ID 1983 | Jul 06, 2005

1

Disgraced Mainichi Journalist Reopens 30-year-old Scandal
Over Okinawa Reversion

David Jacobson

Disgraced  Mainichi  Journalist  Reopens
30-year-old  Scandal  Over  Okinawa
Reversion

By David Jacobson

More than 30 years later, a Japanese court is
reconsidering an epoch-making media scandal
that raised the question of whether unethical
conduct by a reporter in obtaining the news
should outweigh the significance of the facts he
uncovered,  no matter  how earthshaking they
might be.

The first oral hearing took place Tuesday in a
suit  brought  by  disgraced  Mainichi  Shimbun
political  reporter  Nishiyama  Takichi.
Nishiyama,  now 73,  sued the  government  in
April,  claiming  that  it  had  destroyed  his
reputation. He seeks a government apology and
33 million yen (roughly $300,000) in damages.

The  case  concerns  Nishiyama's  reporting  on
the negotiations between the United States and
Japan over the reversion of the southernmost
islands in the Japanese archipelago, Okinawa,
to  Japanese  sovereignty  (For  a  detailed
chronology, see Wikipedia's entry). Nishiyama
uncovered  documents  in  1971  that  revealed
that Japan had secretly made a pact with the
U.S.  to  absorb  $4  million  of  the  cost  of
returning  Okinawa -  which  had  been  a  U.S.
protectorate since World War II -to Japan.

However, it was later learned that Nishiyama
had obtained the documents through an affair

with  a  married  Foreign  Ministry  secretary.
Both  the  secretary  and  Nishiyama  were
arrested, she for revealing state secrets and he
for abetting her efforts.  Each was convicted,
though  he  appealed  his  case  as  far  as  the
Supreme Court, which upheld his conviction.

Fired  from  the  Mainichi,  Nishiyama  left
journalism. Jobless and separated from his wife
and children,  he took up gambling and even
considered suicide, according to a report in The
Asahi Shimbun. He was later reunited with his
family and went to work for his family business.
The secretary's  marriage,  however,  ended in
divorce.

Nishiyama's luck changed after 2000 when two
documents  were  unearthed  from  U.S.
government archives corroborating his claim of
a  secret  pact.  One even revealed that  Japan
asked the U.S. not to reveal the existence of the
agreement.  It  was  on  the  strength  of  those
documents that Nishiyama decided to file suit.

"I've already reached the last phase of life. For
one final time, I want to go after the powers
that  be  for  perpetrating  this  organizational
crime,"  Nishiyama  told  the  Shukan  Asahi,
weekly  magazine  in  May  (as  quoted  in  the
Weblog written by former Ambassador Amaki
Naoki)."It  still  irks  me that  they  never  even
touched on the core of the 'secret' at my trial. I
was  tried  for  having  obtained  documents
containing state secrets, so they should have
considered  the  nature  of  the  secrets.  They
should  have  made  a  determination  as  to
whether  the  secrets  themselves  violated  the
law, whether they should have been revealed to
the public."

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 00:03:09, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 7 | 0

2

But  at  Tuesday's  hearing,  the  government
would have none of it. "Even supposing that a
secret pact did exist, that has no effect on the
defendant 's  gui l t  or  innocence,"  the
government  told  the  court,  according  to  an
Asahi report. It petitioned the court to drop the
suit,  as  the 20-year  statute  of  limitations  on
seeking damages had run out.

The  scandal  had  far-reaching  repercussions
beyond  Nishiyama's  own  career.  It  was
particularly  damaging  to  the  Mainichi
newspaper,  even  paving  the  way  toward  its
bankruptcy  in  1975.  Following  Nishiyama's
arrest  in  1972,  the  newspaper  launched  a
national campaign in his defense, trumpeting
Nishiyama's  scoop  of  the  previous  year  and
criticizing the government for clamping down
on the public's "right to know." However, the
Mainichi  made  a  grave  mistake:  it  chose  to
continue  the  campaign  after  it  learned  that
Nishiyama had obtained the scoop by seducing
the secretary, but did not disclose that fact to
the public. When the government revealed the
existence of  the affair  in  its  charges against
Nishiyama  and  the  secretary,  public  opinion
turned against the Mainichi.

The public was also incensed by Nishiyama's
effort  to  make  political  capital  of  his  scoop.
Frustrated by the fact that his scoop had little
impact following its publishing in June 1971, he
handed over the incriminating documents to an
opposition  politician  who  used  them  in
parliamentary testimony the following March.
That caused an uproar, which in turn, led to his

arrest.

Public anger with the Mainichi  resulted in a
consumer boycott,  a drop in the subscription
rate, and ultimately, aided by the recessionary
effect of the first oil crisis, sent the newspaper
into  bankruptcy.  The  Mainichi  has  never
completely  recovered,  and its  circulation has
not caught up to that of its rivals.

Some suspect that the Japanese government's
continued refusal to confirm the existence of
the secret pact suggests that it  has more to
hide.  The  Asahi's  Moronaga  Yuji  writes  that
acknowledgement could lead to revelations of
an  even  greater  magnitude:  for  instance,  a
secret Japanese pact with the United States to
allow  the  re-entry  into  Okinawa  of  nuclear
weapons  and  materials.  That  would  cause  a
sensation even today.

It  also  convinced  journalists  and  academics
that  Japan  needed  a  freedom of  information
law, as Nishiyama's case highlighted the fact
that the government was under no obligation to
reveal information to the public. Prompted by
the scandal, a conference was held on the legal
aspects of the right to information, which was
said to be the "the first public call for a law to
enforce  that  right,"  according to  Information
Clearinghouse Japan. An information disclosure
law was enacted in 2001.

This article originated in Japan Media Review
o n  J u l y  1 2 ,  2 0 0 5
http://www.japanmediareview.com
Posted at Japan Focus July 24, 2005.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 00:03:09, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

