Volume 2 | Issue 2 | Article ID 1792 | Feb 28, 2004

The Hundred Head Contest: Reassessing the Nanjing

Massacre

Suzuki Chieko

The Hundred Head Contest: Reassessing the
Nanjing Massacre

By Suzuki Chieko

Translation by James Orr

Japan Focus introduction: In late 1937, a Tokyo
newspaper reported on a "hundred head
contest" in which two Japanese imperial army
officers competed to see who could lop off one
hundred Chinese heads first during the
campaign to take the Chinese capital city of
Nanjing. The contest is symbolic of the
perversion and loss of military discipline during
the Japanese capture and occupation of the city
that has come to be known variously as the
Nanjing Massacre, the Rape of Nanjing, or
simply the Nanjing Incident. The event belongs
to a long list of 20th century atrocities, and is
emblematic of Chinese suffering at the hands of
a barbarous Japanese military as well as of
Japanese predations across wartime Asia and
the Pacific.

As part of what one might call a "canon" of
horror, various groups have interests in how
the event is remembered not only in China and
Japan, but also internationally. Estimates of the
numbers killed at Nanjiing vary from several
thousand to over 300,000, depending on
national and political persuasion and the
parameters one puts in terms of time, place,
and ethnicity of victim. (See David Askew,
"New Research on the Nanjing Incident,"
available at
http://www.japanfocus.org/109.html).

The essay by Suzuki Chieko is a self-conscious
part of Japanese discourse over how
remembrance of Japan's wartime past will
structure current and future Japanese state
policy. In this polarized discourse, wartime
predations abroad are linked to a potential
return of an oppressive domestic order in the
present, so those who seek to defend postwar
Japanese democratic as well as pacifist ideals,
as Suzuki does, fear denial of Japanese
atrocities in the past.

Although Japan's postwar Constitution was
drafted by Gen. Douglas MacArthur's
Occupation staff, most Japanese welcomed its
guarantees of civil liberties and its renunciation
of war as an instrument of foreign policy. As
Suzuki notes, however, the ban on the dispatch
of troops overseas has weakened since the first
Gulf war in the early 1990s, when many
Japanese felt unfairly criticized for failing to
contribute more than money to that
international effort. With attitudes toward the
postwar pacifist settlement shifting,
conservative political forces led by Prime
Minister Koizumi have succeeded in gradually
legitimizing the dispatch of Self Defense Forces
abroad. As in the post 9/11 United States,
under the rubric of special counter-terrorism
measures the government has steadily
expanded the range of activity in the name of
national security. And, for only the second time
in the postwar era there are concrete measures
being taken to revise the constitution. The first
effort at constitutional revision in the late
1950s and early 1960s failed. Conditions now
make revision seem more likely.]

Shukan Kinyobi editor's introduction: When the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 11:35:54, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

Japanese army occupied Nanjing in December
1937, the Tokyo Nichinichi Shinbun newspaper
(the present-day Mainichi Shinbun) carried four
reports -- printed November 30 and December
4, 6, and 13 -- on a "hundred head contest"
between two army lieutenants to see who could
first kill one hundred Chinese with their
swords.

After Honda Katsuichi mentioned this "hundred
head contest" in his 1971 Chugoku no tabi
(Travels in China), a debate arose in the
journals between Honda and Hora Tomio (then
a professor at Waseda University) on one side,
and Yamamoto Shichihei (aka Isaiah Ben
Dasan) and Suzuki Akira, who challenged the
account. This debate more or less came to an
end with the 1977 publication of Honda's
edited volume, Pen no inbo (Conspiracy of the
Pen), but recently Sankei shinbun, Seiron and
like newspapers and journals have once again
taken up the issue charging that the "hundred
head contest" was a fabrication.

This is the background against which the two
lieutenants' surviving families have lodged an
appeal in court. Specifically, theirs is a libel
suit calling for an injunction on publication,
lodged against the Mainichi Newspapers
Company (successor to the Tokyo Nichinichi
Shinbun) that reported on the competition, the
Asahi Shinbun Publishing Company that
published Honda's Chugoku no tabi and Nankin
e no michi (Road to Nanjing), Kashiwa Shobo,
publisher of "Suemono kiri ya horyo gyakusatsu
wa nichijo sahanji datta" (Using corpses for
sword practice and prisoner atrocities were an
everyday event) and the essay collection
Nankin daigyakusatsu hiteiron 13 no uso (13
Lies in Denials of the Nanjing Massacre), and
against author Honda.

On April 10, 2003 the Tokyo Supreme Court
issued a verdict in favor of Nanjing Massacre
survivor Li Xiuying in her defamation suit
against claims that she was a fraud. But
immediately afterward, on April 28, the

21210

"hundred head" suit was brought.

Why was a suit like this, one that challenges
the existence of the hundred head contest,
brought immediately after the court ruling in Li
Xiuying's favor? It was not brought simply out
of spite for the lost litigation, nor due to a
stubborn refusal to admit defeat. To begin with,
11 of the 17 lawyers who jointly filed for
plaintiffs had given support to those who had
accused Li of being a fraud. Next, during the
first two days of the trial, supporters for the
plaintiffs jammed into the confined courtroom
in numbers double those normally allowed.
And, although other news organs carried only
short reports on details of the suit, the Sankei
shinbun, known for its narrowly nationalistic
editorial policy, allotted extensive coverage
amenable to the plaintiff's point of view.
Accordingly, we can consider the "hundred
head" litigation to have been systematically
planned.

So why are reports from 66 years ago being
litigated now? The attack on reporting about
the "hundred head contest" isn't new; it has
been going on for 30 years.

30 Years of Rhetoric

Attack began with Honda Katsuichi's 1971
Asahi shinbun series "Travels in China."
"Travels in China" was a revolutionary series,
revealing to wide numbers of Japanese the
reality of wartime predations that he learned
about during his travels, heard from survivors
of atrocities committed by Japanese military in
China. Although before then history texts might
have described wartime sufferings of the
Japanese people, they hadn't touched on
Japanese predations in Asia. These reports had
a great impact on Japanese who learned the
truth about the past from them.

In reaction, a sense of crisis arose among those
seeking to glorify the war of aggression and
revise the postwar constitution. The attacks on

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 11:35:54, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

Honda began with the immediate target being
the "hundred head contest,' what one might
call the "overture" of the incident most
representative of Japan's war of aggression, the
Nanjing Massacre.

The first to act was Yamamoto Shichihei (Isaiah
Ben Dasan), who persisted in attacking Honda
for over three years in the journal Shokun!,
beginning in 1972. Considering the influence
such attacks might have, Honda engaged in a
public debate with Yamamoto in Shokun!'s
pages. But this so-called "hundred head
debate" ended with Yamamoto's complete
defeat as so many of his assertions were
slipshod and ripped apart by Honda.

Next was Yamamoto's pinch hitter, Suzuki
Akira. Suzuki also reported on the "hundred
head" problem in the pages of Shokun!, later
bringing his findings out in a book titled
"Nankin daigyakusatsu" no maboroshi (Illusion
of the "Nanjing Massacre"). As it turned out,
this book was awarded Bungei Shunjusha's Oya
Soichi prize in nonfiction. Based on a visit to
the presiding judge of the Nanjing military
tribunal, and on their prison writings and
defense memoranda, Suzuki argued that the
two officers had been unjustly executed on the
basis of false reports. The prize selection
committee swallowed his argument that the
"hundred head contest" was a ruse. However,
this book was part of a scheme to cast doubt on
the truth of the whole of the Nanjing Massacre.

In reaction to such attacks, Honda dug up and
thoroughly refuted their claims with
testimonials that: showed the "hundred head"
contest to have been an atrocity committed
against prisoners of war (not battle killings)
("Shishime testimony") [1]; undercut the blunt
Japanese sword theory that held that swords
would not hold their edge through so many
decapitations (Uno testimony) [2]; and made
clear that the contest was not just a war
correspondent's fabrication (Sato testimony).
[3] Then Hora Tomio wrote Nankin

21210

daigyakusatsu: "maboroshi" ka kosaku hihan
(The Nanjing Massacre: Criticism of the
Making of an Illusion) [4], which refuted Suzuki
point by point. In particular, Hora used the
testimonies to thoroughly lay bare a false
"alibi" report that the two officers had met war
correspondents at the foot of Nanjing's
Zhongshan mountain.

Activities of the Study Group on the Nanjing
Incident

Afterwards, unsubstantiated denials of the
Nanjing Massacre continued unabated, in
places like the Sankei shinbun and Seiron in
addition to the Bungei shunju and Shokun!. The
Study Group on the Nanjing Incident (Nankin
Jiken Chosakai), founded in 1984 in response to
these activities denying the Massacre, has
contributed greatly to illuminating the Nanjing
Massacre.

The denial thesis became increasingly bankrupt
in the late 1980s. First, it came to light that
Tanaka Masaaki had altered the text in as many
as 300 places when he published the field diary
of General Matsui Iwane, [the officer in charge
of Japanese troops in Nanjing]. [5] Second, the
editors of Kaiko, the publication of Kaikosha,
the fraternal organization of former Imperial
Army cadets, recognized in print that "the
Japanese army committed illegal murders in
Nanjing." And third, a decision in the Ienaga
Saburo textbook suit recognized the existence
of the "Nanjing Massacre."

In this way the theories denying the Nanjing
Massacre were totally discredited, but they
were prominently touted again in the late
1990s. That is, by repeatedly emphasizing the
denial theories, proponents hoped to persuade
people that no massacre had occurred, or if it
had, it wasn't so bad. Treating surviving
witness Li Xiuying as a fake and filing the
current "hundred heads" libel suit can be seen
as part of this effort. These developments are
deeply connected to the intensification of

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 11:35:54, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

reactionary attacks since the beginning of the
1990s.

Japan has become increasingly reactionary
since the passage of the PKO International
Peace Cooperation Law [1992] and the dispatch
of troops abroad at the time of the first Iraq
War (Gulf War) in 1991. As if in parallel with
these currents, there has arisen a camp aiming
to remake Japan into a country capable of
waging war, with the formation of Fujioka
Nobukatsu's Liberal View of History
Association [sic] (Jiyushugishikan Kenkyukai)
and the Japanese Society for History Textbook
Reform (Atarashii Rekishikyokasho wo Tsukuru
Kai). Also, 1999 saw preparation of the
infrastructure for war in earnest with the
passage of laws making Kimigayo and the
hinomaru the official national anthem and flag,
and laws related to establishing new guidelines
for Japan-U.S. Defense Cooperation.

Reverse Course in Popular Opinion

Nowadays not just the Liberal-Democratic
Party (LDP) but also the major opposition
Democratic Party is advocating constitutional
revision in its party manifesto, under the rubric
of "constitution creation". And, if the dispatch
of the SDF to Iraq becomes a reality, it will be
the first time since defeat in World War Two
that Japan has sent troops into a battle zone.
[Trans. note: SDF units were dispatched to Iraq
to provide "reconstruction assistance" in
January 2004.]

The current "hundred heads" libel suit is one
prong of an attack that ought to worry the
democratic forces that have resisted the
militarization of the Japanese state. By
rehashing the "hundred head" issue that ought
to have been settled, they are trying to plant
among the people a view of history that
glorifies and affirms aggression in Asia.

We ought to lay bare the truth that most of the
victims who lost their heads in this "hundred

21210

head contest" were unresisting prisoners in an
atrocity that was a murderous game to see who
could kill the most. But rather than condemn
the two officers who wielded swords in this
atrocity, we should reveal and broadcast the
truth that the core problem was in the Japanese
militarist education that fashioned this kind of
soldier. Doing so will also serve to foster trust
and friendly relations for Japan in Asia and the
world.

1. Shishime Akira, "Nitchu senso no tsuioku --
'hyakunin giri kyoso" (Remembering the Sino-
Japanese War -- the "Hundred Head Contest").
Chugoku (Tokuma Shoten: December 1971).

2. Uno Shintaro, "Nihonken enkonbu"
(Japanese Sword Record on Hate). In Pen no
inbo, (Conspiracy of the Pen), edited by Honda
Katsuichi. Ushio Shuppan, 1977.

3. Suzuki Jiro, "Watashi wa ano 'Nankin no
higeki' wo mokugeki shita" (I Witnessed that
Nanjing Tragedy). Maru (November 1977).

4. Gendaishi Shuppankai, 1975.

5. Tanaka Masaaki, ed., Matsui Iwane taisho no
jinchu nisshi (Field Diary of General Matsui
Iwane). Fuyo Shobo, 1985.

Suzuki Chieko is a member of the Nanjing
Research Association (Nankin chosa
kenkyukai). This article appeared in Shukan
Kinyobi 488, 12 December 2003): 50-51.

Translated for Japan Focus by James Orr,
Associate Professor and Chair of the East Asian
Studies Department at Bucknell University. His
research interests center on communal memory
and political identity. He is the author of The
Victim as Hero: Ideologies of Peace and
National Identity in Postwar Japan. He may be
contacted at jamesorr@bucknell.edu.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 11:35:54, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

21210

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 11:35:54, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

