
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 7 | Article ID 1839 | Jul 06, 2005

1

Freedom of the Press U.S. Style on Okinawa

David McNeill

Freedom  of  the  Press  U.S.  Style  on
Okinawa

Why did the US Military prevent Okinawa’s
two largest newspapers from covering one
of  its  ceremonies?  Revenge  says  the
newspapers;  tactics  says  the  military.

By David McNeill

On  April  1st,  journalists  from  the  Okinawa
Times and the Ryukyu Shimpo were stunned to
learn  that  they  would  not  be  allowed  to
participate  with  other  media  covering  the
return of the 31st Marine Expeditionary Unit
from Iraq.

With a combined circulation of  over 400,000
catering to a population of 1.3 million people,
the newspapers believed they had the right to
cover important US military ceremonies in a
prefecture  where  the  American  presence  is
overwhelming.

Explaining why they were wrong, Major Brad
Bartelt of the U.S. Marine Corps Headquarters
in Okinawa (Camp Butler) claimed the decision
to exclude the newspapers was made mainly
based on lack of space.

“We could only accommodate a limited number
of media due to the number of family members
and friends,  control  of  the crowd and safety
concerns, and limited manpower for escorts….
Simply stated we needed to reach the largest
audience with the fewest number of reporters.”

Rubbish,  say  journalists  at  the  newspapers,

who claim they are the victims of censorship.

“The US only invited agencies that would cover
the news conveniently for them,” says Tsuyoshi
Matsumoto, who covers US-related issues for
the Ryukyu Shimpo. “This flies in the face of
the freedom of press and democracy that the
United States is so proud of.”

Matsumoto  says  it  is  not  the  first  time  the
newspapers  have  felt  excluded.  “Since  1995
[when two marines and a sailor kidnapped and
gang-raped  a  12-year-old  girl,  sparking  the
largest anti-US demonstrations here since the
end  of  World  War  2],  the  mil itary  has
prioritized other media like the Yomiuri over us
in interview requests and so on.”

The row comes amid growing tensions between
the  50,000  US  military  personnel  and  their
dependants who live in Okinawa, and the local
media,  which  has  often  played  a  critical,
sometimes adversarial,  role in the six-decade
relationship.

Already upset at what many islanders consider
a flawed plan to replace Futenma airbase in
Ginowan with a new base over a coral reef in
the tiny  fishing village of  Henoko,  the press
reacted angrily to the August 2004 helicopter
crash on the grounds of Okinawa International
University, adjacent to the Ginowan base.

Okinawa police and reporters were barred from
inspecting the crash site -- which was outside
the  military’s  jurisdiction.  Still,  the  two
newspapers  gave  by  far  the  most  detailed
coverage  of  the  incident  and  its  aftermath,
including  attempts  to  prevent  civilians  from
approaching or taking photographs. Journalists

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 04:31:46, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 7 | 0

2

say the whole episode reeked of arrogance, and
worse.

“Some  of  us  felt  their  attitude  was  almost
colonial,”  says  the Okinawa bureau chief  for
one  of  the  major  national  newspapers,  who
insisted on anonymity. “They just looked down
on us and treated us like idiots.”

The  crash  provoked  the  largest  anti-base
demonstration  since  1995,  and  the  fallout
continues:  in  May  this  year  thousands  of
demonstrators linked arms around Futenma to
demand the closure of the facility and many say
the movement against  the building of  a new
base at Heneko has been reenergized.

30,000 protestors at Ginowan on 12 September
2004.

US  administrators  blame  the  local  press  for
stoking  the  fires  of  protest,  as  Major  Brad
Bartelt’s secondary comments on the coverage
of the Marine Expeditionary Unit’s return make
clear.  “We  invited  media  based  on  their
reputation  for  responsible  and  professional
journalism.  Media  that  accurately  and  fairly
report the facts.”

“More often than not, the Okinawa Times and
Ryukyu  Shimpo  allow  their  publicly  stated
political  bias  to  sway  their  reporting  on
important issues. Their coverage of our events
and operations is one-sided, highly editorialized
and often inflammatory.”

The  statement  apparently  undermines  the
military’s  own argument  that  space  was  the
main  factor  in  the  April  1st  ban.  Ryukyu’s
Matsumoto  agrees  “There  has  always  been
friction between us,” but does not accept the
justice of the US decision to exclude the press
on the basis of such friction.

“The  military  probably  thinks  we just  attack
them without considering the importance of the
US-Japan Security Treaty. But we take a tough
attitude toward affairs concerning U.S. forces
in Okinawa, and try to write articles from the
viewpoint of suffering local residents.”

Watanabe was “very surprised” at the ban. “I
hadn’t expected them to go as far as to do they
did.” But he thinks both sides need to cool off.
“Our feeling is that we don’t want the same
thing to happen again in the future. We want a
better approach, rather than protesting harshly
against  the  policy  and  making  the  situation
worse.”

Others are more pointed: A letter to the Marine
Corps  Commandant  writ ten  by  three
academics*, including former US Army veteran
Steve Rabson, who served on Okinawa and is
now Professor of East Asian Studies at Brown
University,  and  signed  by  dozens  of  others,
accuses  the  US  of  “taking  revenge  on  local
media.”

Islanders see the crash, says the latter, “as yet
another violent reminder of the status of their
islands, which account for only 0.6 percent of
Japan’s land but more than 75 percent of all
American military installations in Japan.”

“Okinawans regard the overwhelming presence
of US forces, against the expressed will of local
residents, as unfair and undemocratic, and can
hardly accept the rationale of US forces who
preach  fair  and  balanced  journalism  while
themselves  violating  a  basic  principle  of
democracy:  freedom  of  the  press.”

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 04:31:46, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core


 APJ | JF 3 | 7 | 0

3

*  Kensei  Yoshida,  Professor,  School  of
international studies, Obirin University, Tokyo.
Mark Selden, Professorial Associate, East Asia
Program, Cornell University and Japan Focus.

David McNeill teaches at Sophia University in

Tokyo and is a regular contributor to a number
of  publications,  including  the  London
Independent  and  the  Irish  Times.  He  is  a
coordinator of Japan Focus. This is a slightly
edited version of an article prepared for No. 1
Shimbun. Posted at Japan Focus July 16, 2005.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 04:31:46, subject to the Cambridge Core terms of use.

https://www.cambridge.org/core

