Volume 4 | Issue 12 | Article ID 2305 | Dec 02, 2006

Free Speech - Silenced Voices: The Japanese Media, the
Comfort Women Tribunal, and the NHK Affair

Tessa Morris-Suzuki

Free Speech - Silenced Voices: The
Japanese Media, the Comfort Women
Tribunal, and the NHK Affair

Tessa Morris-Suzuki

At the start of each week, the commuter
trains and subways of Japan are adorned
with a mass of multi-colored
advertisements, enticing the passengers
to buy the latest of issue of the country's
many weekly magazines. The
advertisements are an art form in
themselves. All follow a similar format. A
tightly packed mass of text, some of it
almost too small to be readable, sets out
the fare on offer. Amongst these smaller
titles, a few select words, picked out in
giant black or red characters, proclaim
the catch-cries of this week's news.
Crime, death, sex and scandal figure
prominently in the advertisements'
lexicons. Mixed in with the text are small
photographs of the main protagonists in
the magazine's stories, photographs (of
course) carefully chosen to complement
the accompanying text - radiant smiling
images of this week's heroes; blurry,
scowling shots of the current villains of
the political or entertainment world.

The same process is repeated once a
month when the leading monthly

magazines hit the newsstands. Though
the monthlies offer longer and more
analytical articles, they commonly pick
up themes first aired in the weeklies, and
some, like the market leader Bungei
Shunju (commonly abbreviated to
Bunshun) echo the heated rhetoric of
their weekly counterparts.

Tokyo headquarters of NHK

In the last week of January and the first
weeks of February 2005, the words which
leapt out at commuters' eyes from the
advertisements were “lies”, “witch hunt”,
“political pressure” and everywhere, the
names of two of Japan's largest and most
influential media institutions: the national
broadcasting company NHK and the daily
newspaper Asahi. The two organizations
were embroiled in an intense battle over

problem of media ethics and freedom,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

and their rival media organizations were
observing the struggle with considerable
glee.

Asahi Shinbun headquarters in Tokyo

Unlike the entertainment world scandals
that often fill the headlines of the weekly
magazines, this struggle has profound
political and social significance. Despite
the image of a vibrant free press
conveyed by the magazine
advertisements, deep and disturbing
questions have emerged about the
capacity of the Japanese media to
maintain their political independence and
provide a forum for unfettered political
debate. [1] The NHK controversy also
touches on long-standing but still
unresolved problems of historical
responsibility: problems which have a
powerful bearing on the future of Japan's
relations with its East Asian neighbors.

The Media and the Women's
International War Crimes Tribunal

The origins of the controversy go back to

411210

December 2000, when the Women's War
Crimes Tribunal opened in Tokyo. The
Tribunal, organized by NGOs from Japan
and six other countries, sought to gather
and publicize testimony and reach
judgments on a war crime not addressed
by the postwar Tokyo trials - the
subjection of women from colonized or
occupied countries to institutionalized
rape and sexual abuse in so-called
“comfort stations” established by the
Japanese military. Although the Tribunal
had no official backing, and thus no
power to impose punishments, its judges
and legal team included a number of
individuals with extensive experience of
UN and other legal tribunals, among
them Gabrielle Kirk Macdonald, the
former president of the Yugoslavia War
Crimes Tribunal. A major aim of the 2000
Tribunal was to provide a public hearing
of the testimony of women, many of them
now rapidly aging, who had experienced
extreme sexual abuse in “comfort
stations” during the war, and who had
failed to receive recognition or
compensation in other legal forums. It
was hoped that the Tribunal's findings
would provide a basis for further
proceedings in more formal national or
international judicial forums. [2]

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

Former "comfort women" at the Tribunal

Held in public, the Tribunal attracted
audiences of some 1000 people each day,
and involved the participation of 62
survivors from eight countries and as
well as two former Japanese soldiers. It
was widely reported by such
international media as the Washington
Post, Wall Street Journal, Frankfurter
Algemeine Zeitung, Korea Times and the
Australian Broadcasting Corporation. By
contrast, only one Japanese national
newspaper - the Asahi - covered the
Tribunal in any detail, and Japan's
television channels largely ignored the
event.

The one exception to this media silence
was a TV documentary entitled
“Questioning Sexual Violence in War”,
aired on the educational channel of the
national broadcaster NHK on 30 January
2001. The program was the second in a
four-part series on problems of war
responsibility, with other programs in the
series addressing issues such as the
Algerian War of Independence and
conflict in the former Yugoslavia.
“Questioning Sexual Violence in War”

411210

focused largely on the Women's War
Crimes Tribunal, and was made with the
cooperation of a number of the Tribunal's
participants.

In recent years, right wing commentators
have denied the responsibility of the
Japanese state and military for the
institutionalized sexual abuse of women
during the war. Though the weight of
evidence clearly shows that a large
number of women, particularly from the
colonies, suffered severe abuse in so-
called “comfort stations” run by the
military, such commentators seek to
discount testimony that these women
were forcibly recruited, or insist that the
recruitment was the responsibility of
local brokers rather than of the Japanese
state. [3] Most controversial of all was
the Women's War Crimes Tribunal's focus
on the responsibility of those at the
highest levels of power, including the late
Emperor Hirohito, for crimes against the
comfort women, whose numbers have
been estimated from 20,000 to 200,000.
The Tribunal's concluding session, a
statement by its panel of judges that the
“comfort station” system was a crime
against humanity, and that Hirohito
shared in the responsibility for that
crime, was met by loud applause from
participants and spectators. In a country
where criticism of the emperor is
surrounded by powerful media taboos, it
is not surprising that few mainstream
media outlets were prepared to report
these scenes.

In the current controversy, however, the
issue in question is not just the content of

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

NHK's documentary on the Tribunal but,
more specifically, the events that took
place in the days immediately before its
broadcast. The story is a murky one; full
of conflicting claims and counter-claims.
Certain facts, though, are not in dispute.

In the final days before the broadcast,
there was considerable tension within
NHK's educational section, with some
senior managers expressing serious
reservations about the scheduled
program's content. On 27 January 2001,
three days before the documentary aired,
NHK received a “visit” from a band of
some thirty extreme right-wing activists
associated with groups such as the
“Greater Japan Patriotic Party”. Arriving
in a convoy of trucks and dressed in
paramilitary uniform, they demanded
that the scheduled program be scrapped.
Such contingents of trucks, equipped
with loudspeakers blaring political
messages and martial music, regularly
descend on individuals and institutions
whose political views are deemed
“unpatriotic”.

Although the right-wing groups involved
have only a tiny handful of members,
such “visits” act as an unsubtle reminder
of violent forces which remain at work in
Japanese politics to the present day. In
1987, for example, a gunman belonging
to a far right group entered the Osaka
offices of the Asahi newspaper and fired
on employees, killing a 30-year-old
journalist, Kojiri Tomihiro. Those
responsible were never apprehended. In
1990, the then Mayor of Nagasaki,
Motoshima Hitoshi, was shot and

411210

seriously injured by right-wingers after
raising questions about Emperor
Hirohito's war responsibility. More
recently, in 2003, a group calling itself
“the Brigade for Conquering Traitors”
firebombed the home of a prominent
Foreign Ministry bureaucrat whom it
regarded as taking too “soft” an
approach with to negotiations with the
Kim Jong-Il regime. [4] Despite the
pantomime quality of their mock
uniforms, therefore, a visit by a group
like the Greater Japan Patriotic Party is
an event to be taken rather seriously.

Even more significant, however, was a
meeting that occurred two days later, on
29 January, between senior staff of NHK,
including Matsuo Takeshi (the Executive
Director-General of Broadcasting), and
the prominent ruling Liberal Democratic
Party politician Abe Shinzo, who was at
that time Deputy Chief Cabinet
Secretary. A grandson of former Prime
Minister Kishi Nobusuke and a son of
former LDP Secretary-General Abe
Shintaro, Abe is known for his hawkish
foreign policy views and is widely touted
as the most likely successor to current
Prime Minister Koizumi. [5] (Some
reports claimed that a second senior
ruling party politician, Nakagawa
Shoichi, was also present, but Nakagawa
himself, as we shall see, has subsequently
denied this) Abe, Matsuo and the other
participants acknowledge that one of the
subjects discussed at the 29 January
meeting was the content of the
forthcoming documentary on the
Women's International War Crimes
Tribunal. It is, however, the nature and

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

411210

consequences of their conversation that
form the core of the current controversy.

the military's responsibility for the
“comfort station” system and of the
violence inflicted on the women recruited
to work there. The final version of the
documentary included no visual footage
of the Tribunal's proceedings at all and
no mention of its findings. After the
broadcast of the program, members of
the leading Japanese NGO behind the
Tribunal, VAWW-Net Japan (Violence
Against Women in War - Network Japan),
protested that NHK had violated the
terms under which they had agreed to
cooperate with the making of the
program, and sued the broadcaster and
two production companies involved in
making the documentary for damages.
The case is still continuing.

Abe Shinzo

In the final stages before the
documentary went to air, crucial
alterations were made to its content. New
material was added, in the form of an
interview with Hata Ikuhiko, a historian
well known for his denial of the Japanese
military's responsibility for the “Comfort
Station” system, and one of the Tribunal's
most outspoken critics. Tribunal
organizers who had taken part in the
program were given no opportunity to
respond to his criticisms. All references
to the Tribunal's condemnation of the late
Emperor Hirohito were expunged. After
the meeting with Abe, and in the twenty-
four hours before the airing of the
program, senior NHK management

Hata Ikuhiko

There is no dispute about the fact that
last minute changes were made to the

demanded further last minute changes.
The length of the broadcast was be cut
from 44 to 40 minutes; testimony by
Chinese victims of military sexual abuse
was excised, as was the testimony of
former Japanese soldiers who spoke of

content of the program. The issue at
stake is whether these changes were an
independent editorial decision, or
whether they were a result of political
intervention in the editorial process of
NHK.

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

The Whistleblower's Story

Over the past four years, the controversy
surrounding the NHK documentary had
faded from public consciousness, driven
out by such events as 9/11, the Iraq War,
the crisis in Japan's relations with North
Korea, and accelerating moves to revise
Japan's postwar peace Constitution. On
12 January 2005, however, the issue was
placed firmly back in the headlines by
two articles published in the Asahi
newspaper, a national newspaper
generally regarded as taking a “small-1”
liberal approach to political affairs. A
whistleblower, later identified as the
January 2001 program's Chief Producer
Nagai Satoru, had come forward from
within NHK to state that the changes
made to the program had indeed been
the direct result of pressure from Deputy
Cabinet Secretary Abe Shinzo and
Economics and Industry Minister
Nakagawa Shoichi. These are serious
claims. Like public broadcasters in other
countries (Britain's BBC or Australia's
ABC, for example) NHK is required by
law to operate independent of outside
political pressure.

411210

Nagai Satoru

According to the Asahi, a senior NHK
executive in ordering the program's
producers to make revisions specifically
mentioned the fact that NHK's budget
was about to be debated in parliament.
Another executive who attended the
meeting with Abe (and who was later
identified as Executive Director-General
of Broadcasting Matsuo Takeshi) was
quoted as having told the Asahi that he
had “felt pressured” by politicians. The
implication was clearly that financial
penalties might follow if the program
were not altered in accordance with the
politician's demands. The Asahi 's
reporter also spoke to LDP politicians
Abe and Nakazawa. Abe admitted
discussing the program's content at the
meeting with NHK staff, but denied that
this constituted “political pressure”.
Nakagawa, who at the time was the
leading figure in a group of younger
parliamentarian demanding more
nationalist content in Japanese history
teaching, is quoted as telling the Asahi, “I

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

only said what was natural. While anyone
is free to hold a mock trial, it is not fair
for a public broadcaster to show such an
event”. [6]

The significance of the story is
heightened by several background
factors. One is the meteoric political rise
of Abe Shinzo. Abe now occupies the key
position of Acting Secretary-General of
the Liberal Democratic Party, and enjoys
great public and media popularity in
Japan. However, his hawkish stance on
issues such as North Korea, military
expansion and changes to the peace
Constitution cause concern to some
domestic and international observers. A
second factor was the impending
retirement of NHK's high profile and
controversial Chief Director, Ebisawa
Katsuji, which seemed likely to herald
major changes within the broadcasting
organization. (Since the affair broke,
Ebisawa has resigned from the Chief
Directorship, although he retains a
powerful position within the
organization). A third and broader
background issue is the major
technological and organizational
transformation underway in the media in
Japan (as elsewhere). Amongst the issues
raised in this transformation are possible
moves towards the privatization of NHK.

411210

Ebisawa Katsuji

The response from NHK came three days
after the original Asahi articles, and was
issued by Chief Director Ebisawa himself.
In its statement, NHK flatly denied the
Asahi 's claims that its staff had
responded to political pressure.
Meanwhile, LDP politician Nakagawa
published a statement in which he now
insisted that he had not been present at
the meeting on 29 January, and had
spoken to NHK staff only after the
program had been aired. NHK executive
Matsuo Takeshi, meanwhile, appeared at
a press conference to claim that the
Asahi had completely inverted the
meaning of his comments to them. His
reply to the Asahi 's questions, he

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

insisted, had actually been that he had “
not felt pressured” by politicians. [7]

At a press conference on 19 January,
however, NHK's current Director-General
of Broadcasting made a further
statement, which set new alarm bells
ringing. It was, the executive informed
his startled audience, “normal practice”
for the broadcaster to “explain” its future
schedules and the content of particular
programs to key politicians before the
programs went to air. [8]

Media, Independence and Power

Japan is hardly the only country where
the independence of the public
broadcaster has been called into
question. The current controversy in
Tokyo recalls events such as the 2004
Hutton Inquiry into the BBC's reporting
of the British government's approach to
Iraq's “weapons of mass destruction” and
the 2001 resignation of the Australian
Broadcasting Corporation's Managing
Director Jonathan Shier, following
allegations that he was unduly influenced
by the views of his personal friend, Prime
Minister John Howard. [9]

In a democracy, the question of political
pressure on the media is a crucial issue.
It is, of course, an issue of particular
concern to journalists, but is also, more
widely, central to the public's “right to
know”. The matters raised in the Asahi
articles, and the revelation that NHK has
regularly been discussing the content of
programs with selected politicians in
advance of the programs' screening,

411210

suggest possible breaches, not just of
media ethics, but also of the law.

In a well functioning democratic system,
one would expect the response to such
serious allegations to be vigorous
demands from opposition politicians and
the media for a thorough investigation of
the problem by an independent body such
as a parliamentary or judicial committee.
In Japan, this response has not
eventuated, for reasons that say much
about the country's current political
system. Except for a brief hiatus in the
1990s, the Liberal Democratic Party has
been in power (either on its own or as the
leading partner in a coalition) non-stop
for the past fifty years. Over the past
decade, the smaller but relatively vocal
Democratic Socialist Party (formerly the
Socialist Party) has been decimated, and
a new force, the Democratic Party, has
emerged as Japan's main opposition. The
Democratic Party is a recently created
merger of a motley group of politicians,
its leadership consisting largely of former
members of the ruling Liberal
Democratic Party who departed from the
LDP in the 1990s. On the NHK Affair as
on other key social, political and
diplomatic issues the Democratic Party is
riven by deep internal disagreements,
and the Party's leaders appear to have
taken the view that there is no political
advantage to be gained from involving
itself too deeply in the surrounding
controversy. Though Party leaders
solemnly pronounced the Affair “an
important issue for media freedom”, [10]
they have failed to follow up this
statement with an effective push for an

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

independent inquiry. Meanwhile, the rest
of the Japanese media has, by and large,
chosen to present the story, not as a
contest between journalistic
independence and political intervention,
but rather as a contest between two
corporate rivals, NHK and the Asahi - a
spectator sport in which the audience is
invited to hurl invective at both
protagonists. (The monthly Bungei
Shunju, for example, headlined its story
“NHK versus Asahi: The Suicide of the
Media”, while the weekly Yomiuri entitled
its offering “NHK and Asahi 's
Mudslinging: Which is Telling
‘Whoppers'?”)

At this point, it is worth saying a little
more about the structure of the
mainstream Japanese media. Japan has
five national daily newspapers - the Asahi
and Mainichi, which are generally
regarded as being on the “liberal” end of
the political spectrum; the business-
oriented Nikkei; and the Yomiuri and
Sankei, which are generally regarded as
being on the “conservative” end of the
spectrum. Each of the main commercial
TV channels, which compete with NHK, is
affiliated to one the various newspaper
groups.

As we have seen, there are also a large
number of weekly and monthly
magazines, some affiliated to the major
national newspapers, and others
produced by leading book-publishing
firms. The best-selling magazines have a
circulation of over half a million copies.
In the weeklies, feature articles are
generally unsigned, and by convention it

411210

is accepted that their standards of
accuracy are less rigorous than those of
the national newspapers. The weeklies
tend to hunt in packs, each trying to
outdo its rivals in unearthing lurid
revelations on the current topic of
interest. In the past year or so, falling
magazine sales have intensified the
ferocity of this competition. On the
positive side, the weeklies have
sometimes played an important role in
unearthing political scandals that the
very cautious national broadsheets are
unwilling to touch. On the negative side,
their journalistic style encourages rumor,
innuendo and hysteria, and has the power
to ruin the life of anyone unfortunate
enough to become the target of this
week's feeding-frenzy.

In the week when the controversy broke,
the Asahi 's own weekly magazine
remained silent on the topic (though the
Asahi group's monthly journal Ronza
subsequently published a series of
analytical articles supporting the paper's
position). The Mainichi 's weekly
magazine ran an account of the affair
that focused strongly on the problem of
NHK's relationship with the ruling LDP.
But such voices were largely drowned out
by the clamor of other mainstream
magazines, which concentrated more on
attacking the Asahi for reporting the
whistleblower's revelations than on
addressing the question of the NHK's
independence from political interference.
[10]

The widely sold Shukan Shincho, for
example, emblazoned its report on the

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

issue with the words “witch hunt”
(referring to the aspersions cast by the
Asahi at politicians Abe and Nakagawa)
and “journalistic lies” (referring to the
Asahi 's reporting). [11] Other magazines
adopted a slightly subtler stance. Shukan
Bunshun, for example, published a
leading story that offered the reader an
exposé of the “shameful features” of both
NHK and the Asahi. At first sight, this
might seem to promise a balanced
assessment of the controversy. In fact,
however, the article directed a heated
attack on the Asahi for its reporting of
the whistleblowers revelations. A number
of unflattering comments are made about
NHK staff, but the main criticism
directed against that organization is that
it acted irresponsibly in even attempting
to broadcast its documentary on the
Women's International War Crimes
Tribunal. It was, Bunshun 's article
concludes, the “puerile nature” of this
television program that triggered the
whole problem in the first place. [12]

A particularly disturbing feature of the
sensationalized magazine coverage of the
issue were the personal attacks on some
of the journalists involved, most notably
on reporter Honda Masakazu, who broke
the whistleblower's story in the pages of
the Asahi. Honda has had a long career
with the Asahi, and is known for his
investigative reporting of issues including
environmental pollution, the war in Iraq
and, more recently, the Southeast Asian
tsunami. The weekly Bunshun 's article
sought to undermine Honda's credibility
by (amongst other things) a series of
innuendos about his relationship to North

10

411210

Korea. At a time when loathing of North
Korea is widespread in Japan, following
revelations about the kidnappings of
Japanese citizens by North Korean agents
in the 1970s and 1980s, such innuendo
carries particular political punch. The
rhetoric involved is worth looking at
closely, because it provides a vivid
example of the weekly magazine's
journalistic style.

Amongst the international prosecution
teams at the Women's International War
Crimes Tribunal was a twelve-member
joint team from the two Koreas led by a
prominent South Korean lawyer. One
member of the team was Hwang Ho-Nam,
a North Korean official who is a Japan
analyst and fluent Japanese speaker, and
has participated in a number of official
and unofficial meetings between Japan
and North Korea. Quoting an unidentified
“person connected to the [Japanese]
government”, the Bunshun article
described Hwang as a North Korean
“special agent [kosakuin] in the broad
definition of the word”. [13] Though
Bunshun 's government source was not
named, it is worth noting that politician
Abe Shinzo in his response repeatedly
made the same claim. [14]

The term “North Korean special agent”
has been very widely used in the
Japanese media in the past two years,
and is generally associated in the public
mind with the secret agents who were
responsible for the crime of secretly
entering the country and kidnapping
Japanese citizens during the 1970s and
1980s. The Bunshun article (and Abe)

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

failed to provide evidence that Hwang
was guilty of anything other than being a
North Korean official and, in that
capacity, expressing some unpopular
political views. The phrase does,
however, serve to evoke the desired
frisson of ill-defined fear that sinister
forces are at work.

The next step is to make a connection
between these sinister forces and Asahi
journalist Honda. Here Bunshun was
obliged to be creative with very slim
pickings. It revealed to readers that, not
long before the Women's International
War Crimes Tribunal was held, Honda
traveled on the Peace Boat, an
educational cruise vessel run by a well-
known Japanese NGO, on a voyage whose
itinerary included a stop in North Korea.
In the course of this voyage Honda also
filed an article that reported that North
Korean participants had agreed to
participate in the Tribunal. “The person
who came to Japan as a result,”
concludes Bunshun 's anonymous
journalist, “was Hwang Ho-Nam.”

The fact that Honda visited North Korea
and reported on the impending
participation of North Koreans in the
International Women's War Crimes
Tribunal is, of course, hardly
reprehensible. Through its deft choice of
language, however, the Bunshun article
succeeded in implying that Honda's
journalism was in some way responsible
for bringing into Japan a person officially
identified as a “North Korean agent in
the broad sense of the word”. Similar
innuendo was repeated in several other

11

411210

magazines, including the right-wing
monthly Shokun!, which devoted a whole
article to a long and hostile analysis of
Honda's career and personal beliefs. [15]

The response to the NHK affair goes to
the heart of the problem of mass media
and democracy. In conventional media
theory, a free press is supposed to
operate as a “watchdog”, observing the
activities of government and barking
when politicians overstep the limits of
their office. Recent media critiques,
however, have questioned whether
today's corporate mass media have either
the capacity or the will to fill the
“watchdog” role. The 2004 US
documentary Outfoxed, for example,
highlighted the close complicity between
the Murdoch media empire and the
George W. Bush administration.

Some observers of the Japanese media
also suggest that it operates less as a
“watchdog” than as a “guard dog”,
protecting the political elite. The NHK
affair illustrates several aspects of such
structural collusion between media and
political power. [16] The overt statement
by NHK management that it is “normal
practice” for the content of potentially
controversial programs to be discussed in
advance with selected politicians clearly
puts the whole notion of that
organization's broadcasting
independence in doubt.

Meanwhile, as the example of the Shukan
Bunshun article shows, the commercial
magazines' ceaseless search for scoops
relies heavily on unattributed comments

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

from “people connected to the
government”, that is, senior bureaucrats
and politicians who regularly offer off-
the-record briefings to trusted media
outlets. Indeed, a central problem
highlighted by the NHK Affair is the very
close personal links that develop between
individual journalists (from newspapers
and television as well as weekly
magazines) and prominent politicians.
Journalists in Japan are regularly
assigned to follow a specific politician,
attending informal briefings and social
functions as well as the politician's more
formal public appearances. Over time,
these assignments often turn into close
personal relationships, in which the
journalist may all to easily become a
channel for publicizing information that
the politician wishes to disseminate. The
quid pro quo, of course, is that the
journalist can be expected to obtain
occasional “scoops” from the
relationship. Keeping such channels of
information open is therefore seen as
essential to the commercial success of
the newspaper or magazine.

The mainstream magazines may be
willing to run exposés on individual
politicians who have earned enough
enmity or jealousy within the
establishment to make them relatively
safe targets. But they are reluctant to
tackle structural problems likely to
embarrass the establishment as a whole.
In the NHK case, many of the weekly
magazines evidently took the decision
that it would serve their political
advantage to shift critical scrutiny away
from the relationship between the

12

411210

government and the NHK, and towards
an attack on the Asahi, thus boosting
sales while simultaneously earning
further credit with their confidential
sources of information within political
and bureaucratic elite. The resulting
journalism acts out the “guard dog” role
with the enthusiasm of an underfed
Rottweiler.

“Fair and Balanced Journalism”

The Japanese media operate in an
environment where free speech is
guaranteed by the law and the
Constitution, and where there is no overt
government censorship. The NHK Affair,
however, has exposed the extent to which
formal media freedoms are being
hollowed out by a combination of
corrosive forces. These forces include,
first, the lack of a vigorous political
opposition; second, entrenched, behind-
the-scenes links between media
organizations and leading ruling party
politicians; third, a tiny terrorist far right
whose occasional acts of violence and
repeated threats of violence the Japanese
police have never been able or willing to
constrain; and fourth, a mainstream
commercial press whose competitive
strategies include regular and well-
choreographed verbal assaults on
individuals or organizations seen as
hostile to the political establishment. It is
unlikely that any of these four forces
alone would be enough to seriously
imperil free speech. But working
together, they are creating an
environment which stifles effective
critical debate on an expanding range of

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

important topics, from the imperial
system (the most long-standing of
taboos), to war crimes such as the
Nanjing Massacre and the running of the
“comfort stations”, to many aspects of
Japan's contemporary relationship with
North Korea. These taboos assume
increasing importance in the context of
ongoing conflict between Japan and its
Asian neighbours over questions of
historical memory and responsibility.

Despite the fact that a majority of
Japanese oppose Japan's military
participation in the occupation of Iraq,
this subject too has become perilous
terrain for public criticism, as
demonstrated in 2004 by the ferocious
media anger directed at three hapless
Japanese kidnapped by Iraqi insurgents.
Even before their release and return to
Japan, the victims and their families were
being pilloried by the press back home
for having dared to question their
government's support for the US strategy
in Iraq. This incident also highlighted the
growing power of a fifth force which is
now (somewhat paradoxically) further
stifling free debate in the Japanese mass
media: the emergence of large and
influential Internet chat groups. Though
they have potential to be an alternative
unfettered forum for public discussion of
political issues, groups such as “Channel
2” (said to be the largest Internet chat
group in the world) have so far tended
instead to become a forum in which the
current obsessions of the weekly
magazines are repeated and magnified,
often (as in the Iraq kidnapping case)
generating avalanches of anonymous

13

411210

hate-mail directed at the latest target of
the mainstream media's fear and
loathing.

Ironically, the NHK Affair demonstrates
how the very concepts designed to
protect media freedoms can be used to
further stifle public debate. The main
response to the Affair from the ruling
party - most eloquently articulated by
LDP Acting Secretary General Abe Shinzo
- was to shift the focus of debate from the
question of political intervention in NHK
to the question of the “fairness and
balance” of the documentary
“Questioning Sexual Violence in War”.

The argument (faithfully echoed by much
of Japan's mainstream media) runs as
follows. The Women's International War
Crimes Tribunal was an event organized
by a Non-Governmental Organization
(NGO) with a specific political agenda.
While it was acceptable for NHK to make
a program about the Tribunal, it was
unacceptable for the national broadcaster
to become closely associated with the
point of view of one particular NGO, or
uncritically to present its agenda to the
public. The fundamental principles of fair
and balanced reporting required NHK to
include the voices of critics of the NGO in
the documentary. Abe's representations
to NHK management on the eve of the
documentary's broadcast were simply a
helpful reminder to the broadcaster to
abide by these principles of “fairness and
balance”.

This seemingly reasonable demand for
“fair and balanced journalism”, however,

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

raises major problems when it is applied,
not across the board to all programs or
media organizations, but only to those
programs, articles or media organizations
which take politically critical positions.
By way of example, let us look a little
more closely at the relationship between
NHK and NGOs.

In the very week when many magazines
were echoing Abe's concerns about “fair
and balanced journalism”, NHK's main
news broadcasts were giving headline
coverage to the activities of the
Association of the Families of Victims
Kidnapped by North Korea (AFVKN,
generally known in Japan by the
organization Kazokukai), an NGO which
had lobbied for sanctions against North
Korea. This was no exceptional event.
Since 2002, demonstrations, public
meetings and press conferences
organized by AFVKN and its sister NGO
the National Association for the Rescue
of Japanese Kidnapped by North Korea
(NARKN, generally known as Sukuukai)
have received very frequent and detailed
coverage on NHK's news broadcasts.

The two NGOs take the view that a
substantial number of kidnapped
Japanese citizens are still being held by
North Korea, and demand sanctions and
other punitive measures against the Kim
Jong-Il regime to ensure their return. [17]
AFVKN and NARKN have also succeeded
in developing strong links to leading
politicians including LDP Acting
Secretary General Abe Shinzo. NHK's
very frequent news coverage of the
activities of the two NGOs is not balanced

14

411210

by the inclusion of comment from anyone
questioning their political stance. Nor
has the national broadcaster's repeated
uncritical broadcasting of these NGO
activities and statements ever attracted
negative comment from Japan's political
leaders or mainstream media. On the
contrary, while public supporters of
VAWW-NET are the targets of fierce
mass media criticism, public criticism of
the views of AFVKN and NARKN has now
joined the growing list of Japanese media
taboos.

Similarly, the current upsurge of media
hostility towards the Asahi newspaper
and its journalist Honda Masakazu is just
the latest wave in an ongoing campaign
of criticism against the newspaper by
other media organizations. The main
target of the attack is the Asahi 's
allegedly “unbalanced” criticism of the
Japanese government. Its journalists
(including Honda) are too said to be close
to NGOs and social movements which
have an anti-government agenda.

This campaign of criticism, gathering
momentum not long after the
assassination of Asahi journalist Kojiri in
1987, appears to have had some effect on
the newspaper's editorial policy. The
Asahi now regularly “balances” critical or
left of center political articles with
comment by relatively conservative
academics and public figures. All of this
might be admirable if there had been a
similar shift by the conservative Sankei
and Yomiuri newspapers to give greater
space on their pages to critical or left of
center commentators. But needless to

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

say, no such shift has occurred. Instead,
one-sided and selective demands for
“fairness and balance” are in practice
pushing the overall balance of the
spectrum of Japanese media reporting
further to the right, in the process
increasingly marginalizing critical voices
or silencing those who do not wish to
endanger their own and their family's
safety and peace of mind by taking the
risk of making public comment on
controversial topics.

Reclaiming Free Debate
“But don't you feel threatened?”

“Don't you fear for your own (or your
family's) safety?”

I have lost count of the number of times I
have heard these questions posed to
colleagues who write media commentary
critical of the position of the Japanese
government, or of certain trends in
contemporary Japanese society. The
nature of the threat is amorphous, but
none the less real. Though some people
within Japan have the capacity to ignore
or resist its influence, there are
undoubtedly numerous academics and
other who have ceased to express their
views in the mass media in response to
this atmosphere of amorphous fear: fear
of hate mail or death threats; fear of
becoming the target of personal attacks
in the weekly magazines; fear of being
branded by the media as “extreme” or
“unpatriotic”; fear that touching taboo
subjects in public may damage their
careers.

15

411210

The NHK affair has highlighted the
structural problems of Japan's
mainstream media. But it has also cast
light on some of the features of Japanese
society which could serve as basis for
resistance to the stifling forces within the
existing nexus of politics and media. In
the absence of strong demands from the
Democratic Party and the mainstream
national media for a thorough inquiry
into the relationship between the
government and NHK, it has largely been
left to the Japanese public to take up the
issue. In the months since the affair
broke, numerous civil society networks
(often using the Internet to disseminate
their views) have emerged to voice
criticism of political interference in the
media. [18] The statement by NHK
executives that it was “normal practice”
to share the content of planned programs
with politicians has prompted an “NHK
viewers' strike”, with members of the
public pledging to withhold television
license fees (an important part of the
national broadcaster's revenue) until the
company re-establishes its independence
from political influence. [19]

It is interesting to observe how these
campaigns themselves have been
reported in the Japanese media. The
Asahi, Mainichi and Nikkei ran small
reports on them, but predictably they
were ignored by most of the national
media. They did, however, receive rather
widespread coverage in Japan's many
regional and local newspapers, with
paper like the Hokkaido Shimbun and
Kochi Shimbun running editorials
supporting citizens' action to ensure that

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


https://www.cambridge.org/core

NHK maintains its independence from
political pressure. Inevitably, perhaps,
regional media often have close financial
and personal links to prominent local
families, and these may influence the
approach which they take to the
reporting of issues in their area. At the
same time, however, they are more
distanced from central government than
the (largely Tokyo-based) national media,
and rely much less on personal links to
politicians and government officials. They
are therefore sometimes more willing to
report national news in a critical and
independent way, or to take up social
issues which the mainstream national
media ignore.

EFf=a-Z+FyhaL

¥ .
‘ videonews.com

Logo of Videonews.com.

Despite recent cases of the use of
Internet chat groups as a vehicle for
nationwide bullying campaigns, the
Internet also provides an important
potential forum for freer public debate.
All NGOs do not have equal access to the
mainstream media. But all have almost
equal access to the Internet as a means
to convey their views to the public.
Internet newspapers of the sort that
flourish in South Korea have been slower
to take root in Japan, but experiments in
online journalism are beginning to attract
growing interest. [20] These include sites
like the Internet TV service
Videonews.com, which broadcast
important material on the NHK Affair
(including an uncut version of

16

411210

whistleblower Nagai's press conference,
and an appeal for an enquiry into the
affair by a group of Japanese journalists
and media experts). [22] Internet media
open spaces for voices not heard in the
mainstream press, and also create
possibilities for cross-border linkages,
allowing those involved with media
problems in Japan to share their concerns
and learn from the experience of people
with similar concerns in other countries.
Working in conjunction, civil society,
regional media and new online networks
may perhaps yet provide a countervailing
force to the miasma of self-censorship
and conformity increasingly enveloping
Japan's mainstream journalism.

Notes

[1] For wider discussion of the role of the
Japanese media in public debate, see
Yoshimi Shunya, Media Bunka Ron,
Tokyo, Yuhikaku, 2004; Yamaguchi
Masanori, Media ga Shimin no Teki ni
naru: Sayonara Yomiuri Shimbun, Tokyo,
Gendai Jinbunsha, 2004; Asano Ken'ichi
and Yamaguchi Masanori (eds),
Musekinin na Masumedia: Kenryoku
Kainyu no Kiki to Hodo Higai , Tokyo,
Gendai Jinbunsha, 2001; S. J. Pharr and
E. S. Krauss eds., Media and Politics in
Japan, Honolulu, University of Hawaii
Press, 1996; Duncan McCargo, Media
and Politics in Pacific Asia , London,
Routledge, 2002, chapter 3.

[2] For further information on the
Women's International War Crimes
Tribunal, see the VAWW-Net Website ;

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


http://www.videonews.com
http://www1.jca.apc.org/vaww-net-japan/english/womenstribunal2000/whatstribunal.html
https://www.cambridge.org/core

also Gavan McCormack, “How the
History Wars in Japan Left a Black Mark
on NHK TV (Their BBC)”, History News
Network, 7 February 2005,

[3] For an archive of material on the
“comfort women” issue see Chunghee
Sarah Soh, “The Comfort Women
Project”.

[4] See Tessa Morris-Suzuki, “When is a
Terrorist not a Terrorist?” Znet Japan, 24
September 2003.

[5] For an outline of Abe's career, see
“Profile: Shinzo Abe”.

[6] See “Kanbu, ‘Atsuryoku to Kanjita':
NHK-gawa ni 2 Giin Iken de Bangumi
Kaihen (Kaisetsu)”, and “Nakagawa Sho,
Abe Shi ‘Naiyo Katayori' Shiteki: NHK
‘lanfu' Bangumi Kaihen”, Asahi Shimbun,
12 January 2005; also Honda Masakazu
and Takada Makoto, “LDP Pressure Led
to Cuts to NHK Show”, Asahi Shimbun,
12 January 2005, English article available
online.

[7] “NHK, LDP Lawmakers Deny any
‘Political Pressure' to Alter Show”, Asahi
Shimbun, 15 January 2005 ; “Japan: NHK
Closes Ranks against Asahi, Whistle-
Blower”, Japan Times, 15 January 2005.

[8] “Seijika, Bangumi Naiyo no Jizen
Setsumei “Tozen' - NHK Gen-Sokyokucho
Ninchiki Shimesu”, Asahi Shimbun, 20
January 2005.

[9] On the Hutton Inquiry, see the official
Inquiry website. See also the Guardian

17

411210

newspaper's special report on the
Inquiry; and Shier Affair see report by
Fiona Reynolds, “ABC Managing Director
Resigns”, “AM” Program, ABC Radio, 1
Nov 2001 ; also Hugh Mackay's “Dossier
on Jonathan Shier” on the website of the
NSW branch of Friends of the ABC.

[10] “Yato ‘Kokkai de Tsuikyu': Akushitsu
na Seiji Kainyu to Hihan - NHK Bangumi
Kaihen”, Asahi Shimbun, 13 January
2005.

[11] ““Majogari' Daikyoho”, Shukan
Shincho, 27 January 2005, pp. 32-35.

[12] “NHK mo Asahi mo Zettai ni Hojinai
sorezore no ‘Chibu'”, Shukan Bunshun, 3
February 2005, pp. 26-30.

[13] Ibid p. 28.

[14] For example, Abe Shinzo and
Nakanishi Terumasa, “Ianfu mo Yasukuni
mo ‘ Asahi Mondai' da”, Shokun!, March
2005, pp. 22-33, see particularly p. 29.

[15] Nishimura Yukihiro, “Tenka no Asahi
ni ‘Honda Masakazu' Kisha Ari”, Shokun!
March 2005, pp. 48-55.

[16] For example, Maggie Farley,
“Japan's Press and the Politics of
Scandal” in S. J. Pharr and E. S. Krauss
eds., Media and Politics in Japan,
Honolulu, University of Hawaii Press,
1996, pp. 19-43; for further discussion of
the “guard dog” thesis, see also Chalinee
Hirano, Political Information Contests
and the Media's Role in Politics: A
Comparative Analysis of the Thai and

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


http://hnn.us/articles/printfriendly/9954.html
http://hnn.us/articles/printfriendly/9954.html
http://hnn.us/articles/printfriendly/9954.html
http://userwww.sfsu.edu/~soh/comfortwomen.html
http://userwww.sfsu.edu/~soh/comfortwomen.html
http://userwww.sfsu.edu/~soh/comfortwomen.html
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=17&ItemID=4246
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=17&ItemID=4246
http://tokyo.s-abe.or.jp/profile_in_english.html
http://www.asahi.com/english/politics/TKY200501120160.html
http://www.asahi.com/english/politics/TKY200501120160.html
http://www.asahi.com/english/nation/TKY200501150180.html
http://www.asahi.com/english/nation/TKY200501150180.html
http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=19831
http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=19831
http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=19831
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/
http://www.guardian.co.uk/hutton/0,13822,1021216,00.html
http://www.guardian.co.uk/hutton/0,13822,1021216,00.html
http://www.guardian.co.uk/hutton/0,13822,1021216,00.html
http://www.guardian.co.uk/hutton/0,13822,1021216,00.html
http://www.abc.net.au/am/stories/s405594.htm
http://www.abc.net.au/am/stories/s405594.htm
http://www.fabcnsw.org.au/periodicals/update_2001/update_2001_04/Update2001-04_6.pdf
http://www.fabcnsw.org.au/periodicals/update_2001/update_2001_04/Update2001-04_6.pdf
https://www.cambridge.org/core

Japanese Media , unpublished PhD thesis,
Australian National University, 2001.

[17] “(Shasetsu) NHK Mondai: ‘Jinshin
Ishhin' de Katazuku ka”, Hokkaido
Shimbun, 26 Jan 2005; “(Shasetsu) NHK
Kaikaiku: Hyoka wa Shichosha ga aru”,
Kochi Shimbun, 9 Feb 2005;

[18] “NHK o Naibu Kokuhatsu shita
Nagai Satoru Chifu Prodyusa Kisha
Kaiken”, (13 Jan 2005) and “Janarisuto to
Media Kankeisha ni yoru NHK Mondai ni
kansuru Kisha Kaiken to Apiru” (18 Jan
2005), Videonews.com.

[19] See the NGOs' joint website.
[20] For an excellent account of the new

“media democracy” in South Korea see
Hyun Moo-Am, Kankoku no Dejutaru

= e~ 4
g

TE€SSAa MOTTIS-SUZUKI

411210

Demokurashii, Tokyo, Shueisha Shinsho,
2005.

[21] See for example Mekiki-Net.

[22] See “NHK Bangumi Mondai: Jizen
Setsumei no Kinshi o Moshiire: ‘Jushinryo
Shiharai Teishi no Kai' Hassoku”,
Mainichi Shimbun, 9 Feb 2005; also
“Jushinryo Harai Toketsu Undo: NHK
Mondai de Todai Kyojura ‘Jizen.

This is a revised version of a text that
originated at Asia Rights. Tessa Morris-
Suzuki conducts research on questions of
frontiers, citizenship and historical
memory in modern Japan. Her most
recent book is 'The Past Within Us'
(Verso, 2005). Posted at Japan Focus
August 13, 2005.

-
a Shadows

from
BETET I
Cold War

Click on the cover to order.

18

Downloaded from https://www.cambridge.org/core. 09 May 2025 at 22:37:47, subject to the Cambridge Core terms of use.


http://www.videonews.com/
http://www.videonews.com/
http://www.videonews.com/
http://sukuukai.jp/narkn/
http://www.jca.apc.org/mekiki/nhk/index.html
http://rspas.anu.edu.au/asiarightsjournal/
http://rspas.anu.edu.au/asiarightsjournal/
http://www.amazon.com/Past-Within-Us-Memory-History/dp/1859845134/sr=8-1/qid=1167419427/ref=pd_bbs_sr_1/102-9960333-8968157?ie=UTF8&s=books
http://www.amazon.com/dp/0742554422/?tag=theasipacjo0b-20
https://www.cambridge.org/core

