Check for
updates

Journal of Global History (2024), 19: 1, 155-174

: =25 CAMBRIDGE
doi:10.1017/S1740022823000207

UNIVERSITY PRESS

ARTICLE

Working for the Wireless World: Radio Uganda
Technicians and the Wo/manpower of 1970s
Cosmopolitanism

Ismay Milford

Research Centre Global Dynamics (ReCentGlobe), Universitit Leipzig, Germany
Email: ismay.milford@uni-leipzig.de

Abstract

This article argues that technicians’ working lives and workplaces are crucial to conceptualizing the
inequalities that characterized the ‘wireless world” of radio broadcasting during a period of demands for a
new information order. Taking Uganda’s national broadcaster and the files it has preserved as a focus,
I follow calls to move beyond the exceptionalism of 1970s Uganda to locate it in global histories of
technology and work. Like many broadcasters in decolonizing countries, Radio Uganda struggled to secure
space on the electromagnetic spectrum, challenge neo-colonial information monopolies, balance its
internationalist ambitions with its reliance on foreign equipment and training agreements, and fill
vacancies. In the same years, its technicians responded to hundreds of reception reports sent by amateur
distant listeners — most from Western Europe. The labour of responding to these reports and their
cosmopolitan pronouncements represents a hitherto unexplored window onto the exchanges that
underscored the globalization of radio technology and its limits in the 1970s.

Keywords: broadcasting; decolonization; technology; workplace; technicians; Uganda

“The scientific hobby for better world communication, friendship and good will between peoples
of the world.” This was how Edgar Adloff described DXing, or amateur long-distance listening.
The pastime involved ‘hunting’ for radio signals on a sensitive shortwave receiving set, then
sending reception reports with descriptions of sounds heard to the presumed broadcaster, in the
hope of receiving a reply or QSL verification card, which could then be discussed in a DXing
association or magazine.” Adloff, a DXer himself, included this aspirational sentence in a reception
report written in Hamburg, West Germany, in May 1972. Several days later, his report was
received by Jabbery Katongole, a senior technician working in Kampala for Radio Uganda, the
state broadcaster operating under the military dictatorship of Idi Amin. Reading reports like
Adloff’s was a typical task in Katongole’s working day — he received several every week in mid-
1972, each of which he checked for accuracy against the studio log book. On this occasion, after

'Edgar Adloff to Radio Uganda, 19 May 1972, Kampala, Uganda Broadcasting Corporation archives (hereafter UBC),
Ministry of Information 1972-73 (box), Local reception reports (file). Archival references for UBC follow this format
throughout; box labels are not unique and unfortunately it is not possible to distinguish between multiple boxes with the same
label.

2DX is an abbreviation for ‘distance’; QSL is a Morse code-derived abbreviation for ‘I have received’. On DXing in the
interwar and contemporary contexts, respectively, see Rebecca Scales, ‘Radio Amateurs and “DX-Ing” between the World
Wars’, in The Wireless World: Global Histories of International Radio Broadcasting, ed. Simon J. Potter et al. (Oxford, New
York: Oxford University Press, 2022), 53-61; Michael Nevradakis, ‘Disembodied Voices and Dislocated Signals: The World of
Modern-Day DXing, Journal of Radio & Audio Media 20, no. 1 (2013): 68-86.

© The Author(s), 2023. Published by Cambridge University Press. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative
Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use, distribution and reproduction,
provided the original article is properly cited.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://orcid.org/0000-0001-5761-2348
mailto:ismay.milford@uni-leipzig.de
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1017/S1740022823000207
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S1740022823000207&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

156 Ismay Milford

looking at the enclosed postcard showing a scene from Hamburg, and perhaps musing over the
line on world friendship, Katongole wrote ‘Correct’ on the report, signed it, and passed it to
secretary-typist Martha to compose a reply.?

Recent global histories of radio broadcasting have warned against taking statements like
Adloff’s at face value.* Depictions of radio technology as a connecting, equalizing force — an agent
of mutual understanding across political and cultural borders — were espoused by listeners and
broadcasters with remarkable continuity from the interwar period of early international
broadcasting to the Cold War era of affordable receiving sets. Amateur long-distance listeners or
DXers, like Adloff, were particularly ardent proponents of this technological utopianism. But
statements like his mask both the unequal structures that radio broadcasting underscored and the
decisive role of empires and nation states in funding and regulating the ‘wireless world’.” The task
of historians, then, is to problematize, rather than reproduce, these aspirational, cosmopolitan
visions. By studying the relationship of these visions to the practices they purport to describe,
radio histories have much to contribute to broader discussions about the unevenness and limits of
globalizing dynamics: when writing a global history of radio, ‘inequality must be a central theme’.®

If we want to interrogate Adloff’s technological cosmopolitanism and analyse the global
structures it obscures, then Katongole’s studio in Kampala, I suggest, is a useful place to start. To
substantiate this claim, this article draws on documents preserved by the Radio Uganda division of
the Uganda Broadcasting Corporation (UBC), centring the working lives of its technicians to
analyse the interdependence of listener and broadcaster.” Fundamentally, for Adloff to assert that
radio could foster good will between peoples of the world, stations like Radio Uganda needed to be
on air, and the skilled labour of people like Katongole and Martha needed to be available. If DXers
could not hear a broadcast or receive a reply from places unfamiliar to them, then radio
technology lost part of its appeal for this section of its champions. In this most basic sense, Radio
Uganda technicians, as much as DXers, were making radio global - ideationally and in practice.
Had Adloff written two years later, however, he may have been less fortunate. As I elaborate in this
article, by the mid-1970s, Katongole and many of his colleagues had resigned, in the face of
challenging working conditions under the government of Idi Amin (1971-79).

In referring to ‘stations like Radio Uganda’, I am interested in a much broader political context
than Amin’s regime, as discussed in the next section of this article. In the 1970s, Third World
states, many of them having won formal independence from European colonial powers, sought to
contest the monopoly over global flows of information enjoyed by the United States, western
Europe, and the Soviet Union.® This happened most visibly through calls for a New World
Information and Communication Order (NWICO), developed within the structures of UNESCO.
Western representatives criticized NWICO for legitimizing state repression of media through its
calls for information sovereignty and ‘fair flow’ (rather than ‘free flow’), but recent research on the

3Martha’, through whom reception reports were passed according to the notes written on them, may have been the typist
Miss M.T. Ssekiwano, see Engineering Department staff list for 1972/73, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/68.

“Potter et al,, ed., The Wireless World.

5The role of both is demonstrated, for example, in Marissa Moorman, Powerful Frequencies: Radio, State Power, and the
Cold War in Angola, 1931-2002 (Athens, OH: Ohio University Press, 2019). For a critique of methodological nationalism in
radio history, see Golo Follmer and Alexander Badenoch, Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old
Medium (Bielefeld: Transcript Verlag, 2017).

%Simon J. Potter, ‘Out of the Ether: The Wireless World and New Histories of International Radio Broadcasting’, in The
Wireless World, 8.

"When I consulted files at UBC on Nile Avenue, in October-November 2021, this part of the archive was not catalogued or
routinely open to the public. My access was made possible by the generosity and work of Kabaale Mubiru Muyinza Malachi in
particular.

81 use the term Third World not as a geographical descriptor but instead to refer to the spatially and historically rooted
political project on whose framework NWICO drew, in the vein of Vijay Prashad, The Darker Nations: A People’s History of
the Third World (New York: New Press, 2008).

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 157

movement has shown that the relationship between authoritarianism, internationalism, and
information was far more nuanced than these critiques allowed.” These debates mattered in the
workplace, I show, as well as the conference hall, even if they were differently expressed. From
Radio Uganda’s studios we see how the emancipatory promises of radio met with both the strong
arm of the state and the reality that many citizens could not listen to Radio Uganda, given (neo)
colonial regulatory regimes and underinvestment in infrastructure.

A wave of revisionist scholarship on Uganda’s 1970s has already laid the groundwork for
locating UBC within global histories of information, technology, and labour, by nuancing the
exceptionalism that characterized older narratives of Amin’s regime.'® During the 1970s and since,
Western media nurtured a caricature of a brutal, sadistic, even psychotic strongman, frequently
with racist, colonial embellishments of atavism or cannibalism that were sometimes endorsed by
exiled Ugandan opposition politicians.!! Academic scholarship had limited capacity to provide
more nuanced accounts — and limited incentive, given the imperative to document the very real
histories of extrajudicial murders, torture, mass expulsions, and ‘disappearances’ at the hands of
the state. In recent decades, however, the archival collections preserved and made accessible by
Ugandan institutions (like UBC) have enabled historians to qualify both the extent of rupture
represented by the 1971 coup and the reach of the state thereafter.'” Strikingly, Amin’s
government invested heavily in what we could call the information sector, in more multifaceted
ways than the model of a propaganda machine suggests: media outlets became the primary
transmitters of unanswerable government policy while an intricate infrastructure of bureaucracy
supported a ‘do-it-yourself mode of local and institutional governance.!*> The gulf between
paperwork and social realities meant that some citizens — from women traders, to ethnically Asian
Ugandans, to government employees — could lead lives in the ‘shadow’ of the military regime.'*
Benefitting from this scholarship, this article takes up the invitation to treat 1970s Uganda as a
case in point — rather than an exception - in the entanglements of information, internationalism,
and authoritarianism.

My approach to the relationship between broadcaster and listener stems from this Ugandan
context — challenging but not entirely determining - in which technicians read letters from distant

°Jonas Brendebach, ‘A New Global Media Order? Debates and Policies on Media and Mass Communication at UNESCO
1960 to 1980’ (PhD diss., European University Institute, 2019); Vanessa Freije, ‘The “Emancipation of Media”: Latin American
Advocacy for a New International Information Order in the 1970s’, Journal of Global History 14, no. 2 (2019): 301-20; James
R. Brennan, ‘The Cold War Battle over Global News in East Africa: Decolonization, the Free Flow of Information, and the
Media Business, 1960-1980, Journal of Global History 10, no. 2 (2015): 333-56; Sarah Nelson, ‘A Dream Deferred: UNESCO,
American Expertise, and the Eclipse of Radical News Development in the Early Satellite Age’, Radical History Review 2021, no.
141 (2021): 30-59.

1%Contributions to ‘Special Collection: Rethinking Idi Amin’s Uganda’, edited by Derek R. Peterson and Edgar C. Taylor,
Journal of Eastern African Studies 7, no. 1 (2013): 58-182; Katherine Bruce-Lockhart, ‘The Archival Afterlives of Prison
Officers in Idi Amin’s Uganda: Writing Social Histories of the Postcolonial State’, History in Africa 45 (2018): 245-74.

""An emblematic account is Henry Kyemba, A State of Blood: The Inside Story of Idi Amin (New York: ACE Books, 1977).

20n institutional archives, see Katherine Bruce-Lockhart and Jonathon L. Earle, ‘Researching Institutional Life in Modern
Uganda’, History in Africa 45 (2018): 175-91. On UBC’s visual archive, see Edgar C. Taylor et al., ‘Archives of Idi Amin’,
History in Africa 48 (2021): 413-27.

13Derek R. Peterson and Edgar C. Taylor, ‘Rethinking the State in Idi Amin’s Uganda: The Politics of Exhortation’, Journal
of Eastern African Studies 7, mo. 1 (2013): 64; Katherine Bruce-Lockhart and Riley Linebaugh, ‘Coloniality and Power in
Uganda’s Archives’, in Decolonising State and Society in Uganda: The Politics of Knowledge and Public Life, ed. Katherine
Bruce-Lockhart, Jonathon L. Earle, and Nakanyike B. Musisi (Rochester, NY: James Currey, 2022), 197-221. On presidential
decisions communicated to ministers via public radio broadcasts, see Kyemba, A State of Blood, 43.

4 Alicia C. Decker, In Idi Amin’s Shadow: Women, Gender, and Militarism in Uganda (Athens, OH: Ohio University Press,
2014); Anneeth Kaur Hundle, ‘Exceptions to the Expulsion: Violence, Security and Community among Ugandan Asians,
1972-79’, Journal of Eastern African Studies 7, no. 1 (2013): 164-82; Godfrey B. Asiimwe, ‘From Monopoly Marketing to
Coffee Magendo: Responses to Policy Recklessness and Extraction in Uganda, 1971-79’, Journal of Eastern African
Studies 7, no. 1 (2013): 104-24; Mwita Rukandema, Uganda: Reflections of a Passing Generation (Kampala: Fountain
Publishers, 2012), 49.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

158 Ismay Milford

listeners. I understand the ‘world friendship’ aspirations of DXers and the realities of working life
at Radio Uganda as two sides of the same coin - the coin being the wireless world of the 1970s. The
second and third section of this article elaborate, respectively, upon these two ‘sides’, whose
relationship has so far been little conceptualized. As Florence Brisset-Foucault has shown of radio
in Uganda’s more recent past, how the technology is used to ‘aftirm a connection to the world’ is
intrinsically related to how state power is wielded.'> The prominent position occupied by a state
broadcaster in this article may appear at odds with the direction of recent histories of radio, which
have moved away from institutional studies in order to bring listeners, soundscapes, and the aural
to the fore.!® Yet I share with this scholarship a fundamental aim: to show that the intentions and
narratives of broadcasters had limited capacity to define the meaning of radio. I therefore offer an
alternative social history of the wireless world, reframing Radio Uganda as a workplace, rather
than a homogenous actor. This means taking seriously the co-production of radio technology and
the worldviews of people who interacted with it, first and foremost technicians, and secondarily
the listeners whose reception reports they read - a minority of whom were in Uganda.!”

The post-independence radio rush

In February 1973, the Ugandan Ministry of Information held a four-week seminar on “The role of
public relations and information in Uganda’, including presentations from Radio Uganda staff.!®
It was two years since the military coup that brought Idi Amin to power and six months since his
infamous expulsion of Uganda’s ethnically South Asian population.! In terms of international
diplomacy, a turning point had passed after which Amin’s regime was viewed increasingly
unfavourably by many former allies and by the Western world.?® This reality was not apparent in
the speech of UBC’s Cosma Warugaba, soon to be director of broadcasting.?! Defending Radio
Uganda’s transcription service, Warugaba championed a wireless internationalism based on
equality and reciprocity:

The responsibilities of broadcasting within a Nation or Community, we have seen, is very
obvious. But we live in a much wider Community - the World Community of Nations with
which we have and must associate ourselves [ ...] You may ask me whether this is either a
necessary or wise expenditure of effort and money to start telling other people about our
culture, our pleasures as well as our policies [ ... ] We have a duty to educate the world [ . .. ]

5Florence Brisset-Foucault, Talkative Polity: Radio, Domination, and Citizenship in Uganda (Athens, OH: Ohio University
Press, 2019), 15-16.

16Notably, Mhoze Chikowero, African Music, Power, and Being in Colonial Zimbabwe (Bloomington: Indiana University
Press, 2015), chs. 6, 9; Edwin C. Jr. Hill, Black Soundscapes White Stages: The Meaning of Francophone Sound in the Black
Atlantic (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2013), ch. 5; Isabel Huacuja Alonso, ‘Radio, Citizenship, and the “Sound
Standards” of a Newly Independent India’, Public Culture 31 (2019): 117-44.

In centring technicians in African histories of technology, I take inspiration from work including Emanuel Lukio
Mchome, ‘Resilience from Below: Technicians, Repair and Maintenance Works in Post-Socialist Dar Es Salaam, 1985-2020’,
HoST - Journal of History of Science and Technology 16, no. 1 (2022): 73-98; Clapperton Chakanetsa Mavhunga, What Do
Science, Technology, and Innovation Mean from Africa? (Cambridge, MA: MIT Press, 2017); Joshua Grace, African Motors:
Technology, Gender, and the History of Development (Durham: Duke University Press, 2021).

18Seminar report (1973), UBC, 1966-70 Ministry of Information, Seminars and special training courses.

%On the repercussions of the expulsion of these ‘imperial citizens’ in British and UN policy, see Ria Kapoor, ‘Race, Place,
and Resettlement: The Ugandan Asians and the UNHCR after 1972’ (paper presented at ‘Making and Breaking the Global
Order in the Twentieth Century’ conference, Leiden, 2022); Chibuike Uche, ‘The British Government, Idi Amin and the
Expulsion of British Asians from Uganda’, Interventions 19, no. 6 (2017): 818-36.

20Holger Bernt Hansen, ‘Uganda in the 1970s: A Decade of Paradoxes and Ambiguities’, Journal of Eastern African Studies
7, no. 1 (2013): 87.

2Tan McGarrity to Cosma Warugaba, 7 March 1980, UBC, 1974-89 Ministry of Information, Commonwealth broadcasts
conference secretariat.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 159

creating international understanding and therefore international tolerance [ ...] There is a
real need for us to advertise ourselves abroad to attract the tourist, the investor in all the
economic fields, yes — but also [ ... ] to generally let these people know more about us as an
Independent People in and [sic] Independent State; as a people who have rights and duties in
our own country and also in the world.?

Warugaba’s speech highlighted the ambivalent role of broadcasting technology under
authoritarianism. Radio Uganda’s transcription service, through which radio programmes had
been exchanged with other national broadcasters since 1970, evidently needed defending.”® This
defence could draw on the principles soon to be established by NWICO: that all states should be
able to contribute to the global ‘flow” of information, rather than only a small ‘cartel’ of Cold War
news agencies.”* Indeed, another delegate at the conference reported that ‘developing countries’ at
the UNESCO conference the previous year had critiqued the ‘one-way traffic’ that characterized
the Western-liberal ‘free flow’ doctrine.”> Warugaba appealed to notions of national pride and
self-sufficiency that were reinvigorated under the auspices of Amin’s so-called economic war, but
it was unclear whether this aligned with Amin’s vision for national media as a tool of governance.
On Uganda’s borders, the Tanzanian state had recently nationalized media as a ‘public service’
under a socialist framework, while Zaire embarked on a cultural revival campaign of authenticité
under a military regime with ties to Apartheid South Africa.?® The role of international exchanges
in the making of a ‘liberated’ national media was not self-evident.

At Radio Uganda, these considerations predated the 1971 coup. Formed as an institution of the
colonial state, Uganda Broadcasting Service (as it was then called) began transmitting
programmes in English and Luganda in 1954, when Uganda was a British Protectorate.”’” Its
technologies and propaganda principles drew on British Second World War experiences, while its
senior personnel were overwhelmingly white.?® At flag independence in 1962, Uganda’s first
democratically elected government, under Prime Minister Milton Obote, assumed responsibility
for the service. It was renamed UBC but continued to operate under the direct authority of the
Ministry of Information (and Broadcasting). In line with developmentalist ideals of organizations
like UNESCO and parallel to the growing availability of affordable battery-powered receiving sets
on the African continent, UBC emphasized the role that radio (and later television) could play in
education, economic growth, and national unity, overcoming colonial underinvestment in other
types of communications infrastructure, from roads and wired electricity to literacy and printing,
especially in rural areas.”” This trajectory, from colonial origins to (anti-colonial) nation-making
echoes existing histories of broadcasting in decolonizing countries.*’

22C. Warugaba, ‘The transcription service as a foreign service’, speech to 1973 seminar, UBC, 1966-70 Ministry of
Information, Seminars.

20n the 1970 launch, see Humphreys, ‘Radio Uganda Development Projects’ (1969), UBC, 1966-70 Ministry of
Information, Development.

2Brennan, ‘The Cold War Battle over Global News in East Africa’.

5], D. Turyagenda, Speech to 1973 seminar reporting on UNESCO General Conference, Paris 1972, UBC, 1966-70 Ministry
of Information, Seminars.

%6Kaarle Nordenstreng and Nkwabi Ng’wanakilala, Tanzania and the New Information Order: A Case Study of Africa’s
Second Struggle (Dar es Salaam: Printpak Tanzania, 1987), 4.

*To my knowledge, no full-length institutional history of UBC has been published. A short survey is Edward M. Moyo,
‘Uganda’, in Broadcasting in Africa: A Continental Survey of Radio and Television, ed. Sydney W. Head (Philadelphia: Temple
University Press, 1974), 71-4.

280n British colonial broadcasting, see Caroline Ritter, Imperial Encore: The Cultural Project of the Late British Empire
(Berkeley: University of California Press, 2021), 107-32.

P Developing Information Media in Africa: Press, Radio, Film, Television (Paris: UNESCO, 1962). On UNESCO’s broader
information policy in this period, see Brendebach, ‘A New Global Media Order?’

3%Examples in the African context include Bangaly Camara, De La ‘Radio Banane’ & La Voix de La Révolution : L’expérience
Radiophonique En Guinée (Paris: Harmattan Guinée, 2017); Gilbert K. M. Tietaah, Margaret I. Amoakohene, and Marquita S.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

160 Ismay Milford

There is, however, an explicitly international and global history of Radio Uganda, which is
especially apparent when read through the history of technology, and more precisely through the
files preserved by Radio Uganda’s engineering department. At independence, the engineering
department had two priorities: first, to make its broadcasts audible to all within Ugandan borders
and, second, to ‘Africanize’ its operations.’! In combination, these processes were understood to
make UBC a fitting institution of the newly independent nation-state, ready to play its role in the
international field. These twin projects, however, quickly encountered the structural obstacles on
which NWICO would elaborate later in the 1970s.

UBC’s first priority, securing national coverage, was a fundamentally international project,
because it relied on international agreements for the allocation of space on the electromagnetic
spectrum. Radio Uganda’s problem at independence, as technical assistant Simon Kyanzi
described it, was a mismatch between Radio Uganda’s transmitting technologies and its listeners’
receiving technologies.*” Existing shortwave broadcasts from Kampala could in theory be received
across the country (and by DXers thousands of kilometres away) but could not be picked up by the
cheap receiving sets accessible to most people. Meanwhile, mediumwave broadcasting only
covered the vicinity of the capital. The solution was an expansion plan involving the installation of
four new, higher power transmitters in locations around the country.*® This would also help
address the challenge of Uganda’s multilingualism, beaming broadcasts in particular language
groups at relevant regions (the programmes department were planning for broadcasts in twenty-
three languages by 1972) rather than having to divide airtime or bandwidth between languages.**

The expansion plan was partly dictated by a global post-independence rush for frequency
allocation. The electromagnetic spectrum is a finite resource subject to competing claims; its
exploitation depends on the application of certain technologies. Uganda was not the only country
looking to expand its broadcasting capacities in the 1960s: just as the growth of broadcasting in
interwar Europe precipitated conflicts over allocation and attempts to ‘drown out’ competing
stations with the use of higher powered transmitters, expansion plans in post-independence
African countries prompted similar debates.’® International agreements on the use of frequencies
were drawn up by the International Telecommunication Union (ITU), where the interests of
wealthy states with a longer history of membership held significant weight.*® During the 1970s,
engineers even cooperated across the Iron Curtain to outvote redistribution proposals by
members from newly independent and non-aligned countries.*”

Agreements made through the ITU were a hot topic in Kampala. During the 1966 African
Broadcasting Conference in Geneva, rumours circulated at Radio Uganda that it would have to
abandon its expansion plan because other African countries were proposing the use of higher

Smith, ‘Continuity in Change: A History of Radio for National Development’, Radio Journal: International Studies in
Broadcast & Audio Media 17, no. 2 (2019): 217-34.

3H.F. Humpbhreys, ‘Radio Uganda Development Projects’ (1969), UBC, 1966-70 Ministry of Information, Development.

32Simon Kyanzi, Application for training in the United Kingdom (1972), 1966-70 Ministry of Information, S Kyanzi.

3Humpbhreys, ‘Radio Uganda Development Projects’ (1969), UBC, 1966-70 Ministry of Information, Development; Moyo,
‘Uganda’, 71-2.

34For discussions on the language challenge, ‘Achievements of the Ministry of Information and Broadcasting during 1972’
(1973), UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/108; Report by seven Programmes staff to Ministry of Information (1973),
Ministry of Information 1972-73, ARC/09. See also Moyo, ‘Uganda’, 72-3.

350n the European debate, see Suzanne Lommers, Europe — on Air: Interwar Projects for Radio Broadcasting (Amsterdam:
Amsterdam University Press, 2012), ch. 3.

%0n ITU in the context of (post)imperial information politics, see Sarah Nelson, ‘Networking Empire: International
Organizations, American Power, and the Struggle over Global Communications in the 20th Century’ (PhD diss.,Vanderbilt
University, 2021). For an overview of the ITU, see James G. Savage, The Politics of International Telecommunication
Regulation (Boulder: Westview Press, 1989).

%Christian Henrich-Franke, ‘Cross-Curtain Radio Cooperation and New International Alignments during the Cold War’,
Journal of Cold War Studies 16, no. 4 (2014): 110-32.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 161

powered transmitters, which would produce interference.*® Uganda was represented in Geneva by
Radio Uganda’s Chief Engineer, Herbert Frederick Humphreys, one of several non-Ugandans
holding senior positions in the organization after independence. Humphreys reported that the
conference was ‘heading for troubled waters’ because some countries (he named Egypt, Ethiopia,
Congo, and Sudan) were demanding an unrealistic number of broadcasting channels using high
power transmitters, with ‘meagre regard for their neighbours’.’

The diplomacy of wireless internationalism was thus an existential issue for Radio Uganda. The
formal multilateralism of the ITU was paralleled and shaped by international broadcasting
associations without comparable regulatory powers. UBC was, at certain moments during the
post-independence decades, a member of the Commonwealth Broadcasting Association (CBA),
the Union of National Radio and Television Organisations of Africa (URTNA), and the
Broadcasting Organizations of the Non-aligned Countries (BONAC), all of which promoted
bilateral exchange and co-production of programmes, joint training schemes, and engineering
symposia.*’

However, UBC’s participation in both multilateral diplomacy and bilateral exchanges relied on
the Ministry of Information having capacity to send delegates to relevant meetings and administer
correspondence — a fact sometimes weaponized by wealthy states.*’ Humphreys complained that
an invitation to a 1969 URTNA meeting in Dakar had been lost in the workings of the Ministry,
meaning Uganda was not represented in ongoing discussions about allocation and plans to work
with the ITU to apply for UN funds for a pan-African training centre.*> Moreover, there was often
a technological threshold to full participation in international exchanges. In the late 1960s, All
India Radio, through CBA, proposed the exchange of reception reports between members - these
reports were an important source of knowledge about where and how clearly a broadcast could be
heard, given that broadcasting in the tropics was subject to unique geo-technical characteristics.*?
Radio Uganda replied that it could not participate because it lacked the high frequency receiving
facilities necessary for producing regular reports.**

Despite the challenges of frequency allocation on an uneven international playing field, the
expansion plan was largely operational by the time Amin assumed power in 1971. The larger
listenership that the new transmitters granted paved the way for Amin’s use of radio to issue
directives and demand compliance.*” Amin’s repression of independent media is well-
acknowledged: his regime was responsible for the murder of high profile journalists, while less
dangerous professional pursuits like sports journalism flourished.*® It was precisely such practices

380n the conference, Final Acts of the African LF/MF Broadcasting Conference (Geneva: ITU, 1966). On the rumours,
Humphreys to ‘Eric’ [nd, 1966], UBC, 1966-70 Ministry of Information, African LF/MF conference.

3Humphreys, confidential report on 1966 conference, 29 June 1966, UBC, 1966-70 Ministry of Information, African LF/
MF conference.

“For example, questionnaire from URTNA Secretary General Ahmed Hosni Antar, 19 January 1970, UBC, 1966-70
Ministry of Information, URTNA; Lists of programme exchanges through URTNA in the 1980s, UBC, 1974-89 Ministry of
Information, URTNA general; Correspondence from BONAC (Yugoslavia) for 1980s, UBC, 1974-89 Ministry of Information,
Non Aligned Countries; Correspondence around 1972 Commonwealth Broadcasting Conference in Nairobi and its planning
as a co-hosted East African conference, UBC, unmarked box.

“INelson, ‘Networking Empire’, 395.

“Humphreys to URTNA Secretary General, 8 October 1969; Mohamed Mili, URTNA circular on ITU/URTNA Seminar
on Radio and Television Technics in Africa, both in UBC, 1966-70 Ministry of Information, CCIR EBU URTNA.

“3Sydney W. Head, Broadcasting in Africa: A Continental Survey of Radio and Television (Philadelphia: Temple University
Press, 1974), 8.

“Humphreys to R. Raghavachari, 6 February 1967, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Foreign Broadcasting
Organisations.

“Increased listenership (without figures) cited in ‘Achievements of the Ministry of Information and Broadcasting during
1972’ (1973), UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/108; on Amin’s use of media, Peterson and Taylor, ‘Rethinking the State
in Idi Amin’s Uganda’, 65-7.

46Zie Gariyo, The Media, Constitutionalism, and Democracy in Uganda (Kampala: Centre for Basic Research, 1993), 33-4.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

162 Ismay Milford

that (for some observers) undermined NWICO’s calls for newly independent states to play a
greater role in the global information economy. Although Amin was not known as a spokesperson
for NWICO, he was present at landmark meetings, such as (alongside his ally, Libya’s Muammar
Gaddafi) the 1973 Algiers summit of heads of states of the Non-Aligned Movement, where the
principle of mass communication as a battlefield for the politics of decolonization was laid down.*’

At an institutional level, meanwhile, Radio Uganda’s engagement with global information
politics was discussed by staff with more diverse visions for the role of a state broadcaster. The
completion of the expansion plan allowed Radio Uganda to return to other priorities, from
seminars like those mentioned above to the launch of an external service in 1975. The other part of
the post-independence agenda, Africanization, received new impetus. Africanization had been a
topic of planning estimates, reports, speeches and policy statements since the 1950s, in Uganda as
elsewhere on the continent, its meaning flexible enough to embrace a plethora of political
projects.*® At UBC, it sometimes referred to the replacement of ‘non-Ugandan’ staff, an ever-
ambiguous process, dependant on interpretations of race and citizenship, that accelerated after
Obote’s 1969 Immigration Act and culminated with Amin’s expulsion of ethnic South Asians in
mid-1972. The engineering staff of the mid 1970s included only a handful of individuals who had
been marked as non-citizens in 1969.%

Africanization at Radio Uganda was also a cultural project, mirroring the concerns that would
animate NWICO and be inscribed in the 1980 Yaoundé Declaration on African communication.*
In 1973, the same year that Warugaba defended the transcription service, the Ministry of
Information commissioned seven Radio Uganda employees to report on the progress made in
Africanizing broadcasting content.”! The authors concluded that ‘Radio Uganda [had] already
gone local’. They argued that foreign programmes that still appear[ed] [were] essential e.g. those
from the United Nations” and they even recommended a new programme, ‘Trotting around the
world’, containing ‘items and extracts from programmes we get from abroad’, through bilateral
exchanges and the transcription service.”> These employees declared themselves committed to the
Africanization agenda, but for them, like for Warugaba, this meant an engagement with
international exchanges on equal terms, rather than a withdrawal. Undeterred by the report, in
June 1974, Amin banned foreign newspapers and magazines; the transcription service faltered
around the same time.>

The challenges of participating in international exchanges of programmes and training grew as
the 1970s progressed, as the paucity of correspondence, invitations, and newsletters in the UBC
archive attests. International travel for Ugandan civil servants was at the mercy of Amin’s political
whims, even when money could be found in the budgets of the ministry or international
organizations, severely tightened in the aftermath of the oil shock. Participation in core ITU events
continued: F. X. B. Katende (who replaced Humphreys as Chief Engineer in 1972) represented
Uganda at the 1976 ITU African Broadcasting Conference, for example, continuing to call out
states that sought to dominate frequency allocation, in this case a proposal for a British transmitter

“7Brendebach, ‘A New Global Media Order?’, 387-90.

480n Africanization of broadcasting in former British colonies, see Ritter, Imperial Encore, 115.

“A memorandum on the 1969 Immigration Act to engineering staff lists fifteen employees who are not Ugandan citizens,
including Humphreys. An assessment of names suggests that most had South Asian heritage, several with Portuguese (likely
Goan) names. Only one of these, Farouk Malik, appears in archival files during the late 1970s. See memorandum from Chief
Engineer to all staff, 29 December 1969, UBC, 1966-70 Ministry of Information, G. S. Stamper.

*Yaoundé Declaration, adopted by the Intergovernmental Conference on Communication Policies in Africa (UNESCO,
1980). On NWICO and cultural production, see Diana Lemberg, Barriers Down: How American Power and Free-Flow Policies
Shaped Global Media (New York: Columbia University Press, 2019), 152-77.

SIReport by seven Programmes staff to Ministry of Information (1973), UBC, Ministry of Information 1972-73, ARC/09.

*2Ibid.

33Kyemba, A State of Blood, 265. 1 am unable to establish the date that the transcription service ended, prior to its 1978
relaunch.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 163

in Cyprus.>® But bilateral cooperation suffered: when Radio Uganda looked to revive its
participation in BONAC, URTNA, and CBA in 1979-80, its representative stated that it was
‘regrettable [...] that unfavourable political climate prevented Radio Uganda from active
participation in recent years’.>> By this time, with NWICO preparing its authoritative statement in
UNESCO, some of the movement’s early pioneers, now exiled from US-backed dictatorships in
Latin America, were doubting that state-level ‘South-South’ cooperation could emancipate global
media systems if these states did not share their own vision for equality.*®

The 1975 launch of UBC’s external service, intended explicitly for listeners abroad, does not
neatly map onto this apparent isolationist turn.”” Nor is it necessarily surprising: the transcription
service was relaunched in 1978 to ‘counteract the hostile publicity’ directed at the regime, shortly
before the United States imposed sanctions on Uganda.”® The external service had a longer history
in the engineering department, with plans discussed since at least 1965; external services were long
standing features of national broadcasters from the BBC and Voice of America, to All India Radio
and Radio Ghana. A proposal was submitted to Obote in 1965, costed at £600,000, but instead all
available funds were channelled into the expansion plan.”® With the expansion complete, Katende,
the new Chief Engineer under Amin, revived the external service project: it would require the
construction of studios, office blocks, and staff housing, agreements with the Uganda Electricity
Board for the provision of water and power to the new site, and an estimated fifty-three employees
to operate it.®* In February 1974, Radio Uganda signed an agreement with the Swiss company
Brown Bovari, who were tied to large scale infrastructural projects including dams and oil mines
across Africa and the Middle East, for the supply of the necessary transmitting equipment.®' Three
Radio Uganda engineers accompanied the Minister of Information to Switzerland, briefed to
‘prepare [themselves] technically’ to advise the minister in his negotiations with Brown Bovari.**
The service went live that year, faced with staff shortages and a severely restrained budget.®®

The authors of the 1973 report on Africanization concluded the following: ‘Radio Uganda has
arrived at a turning-point in its history. Its pace is to some extent dictated by events in it, in Africa
and the rest of the world. [ ...] we may at times have to compromise between the ideal and the
practical[,] basing ourselves on the availability of resources.”®* The prioritization of the expansion
plan put Radio Uganda - before and after the 1971 coup - in a double bind common to many
‘new’ national broadcasters. Bilateral cooperation between broadcasters in decolonizing states had
the potential to strengthen calls for a fairer distribution of the electromagnetic spectrum and a
fairer contribution to the information produced and circulated globally. But not only did this
require resources that were being directed at the consolidation of national coverage, it also only

SFinal Acts of the Regional Administrative LF/MF Broadcasting Conference, Regions 1 and 3, Geneva, 1975, (Geneva:
International Telecommunication Union, 1976).

>Quotation, on CBA, in J.C. Sserwadda to Ministry of Information, 23 August 1979, UBC, 1974-89 Ministry of
Information, Commonwealth broadcasts conference secretariat. Similarly, Gbade Ishola (Nigerian Television Authority)
circular on training, 7 November 1980, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/111; C. Warugaba, request to renew URTNA
membership, 31 March 1979, UBC, 1974-89 Ministry of Information, URTNA general.

SCFreije, ‘The “Emancipation of Media™, 316-18.

"The launch of the service is commended in Moyo, ‘Uganda’, 72.

%Warugaba to Ministry of Information, 4 May 1978, 1974-89 Ministry of Information, Complaints.

59Humphreys, ‘Radio Uganda Development Projects’ (1969), UBC, 1966-70 Ministry of Information, Development.

%Katende to Treasury, 30 September 1974, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/111; Katende to Director of Engineering,
9 January 1974, UBC, Ministry of Information 1972-73, External Broadcasting Agreement.

®ICopy of 1974 agreement, UBC, Ministry of Information 1972-73, External Broadcasting Agreement.

©2Emojong to Katende, 14 August 1974, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/68.

%Memorandum from Programme production department to the President (1978), UBC, 1974-89 Ministry of Information,
Proposal (development). It is unclear how far the service was able to overcome these challenges, but the report suggests it was
still functional by 1978.

%4Report by seven Programmes staff to Ministry of Information (1973), UBC, Ministry of Information 1972-73, ARC/09.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

164 Ismay Milford

partly overcame the unequal regulatory regimes governing frequency allocation - allocation that
was itself a prerequisite for the success of national expansion plans.

Greetings from a staunch listener

Responding to the reception reports of DXers in the early 1970s was, then, consistent with the
efforts of Radio Uganda employees to secure their institution’s place in the wireless world, rather
than an aberration from a nationalist agenda. The exchange of reception reports went hand in
hand with the pursuit of national coverage and the maintenance of international broadcasting
agreements: a minority of filed reception reports, distinct from those of DXers, came from
listeners in Northern Uganda responding to requests for information after the installation of the
new transmitter; in another folder, copies of Katende’s reports detailing reception of Indian and
Nigerian external services in 1972-3 were stored.®

Nevertheless, the two files of around 200 reception reports preserved by Radio Uganda are
remarkable.%® Over the twelve months from mid-1971 to mid-1972, in the aftermath of a military
coup and the economic and political uncertainties that quickly became apparent (especially for
Ugandans of certain ethnic and political allegiances, as well as resident non-citizens), Radio
Uganda employees read, responded to, and filed hundreds of letters from at times oblivious
correspondents. Sometimes written on templates from a local DXing association, they included
illustrations, postcards, and photographs of DXers’ prized receiving sets. A typical letter from
Sweden in mid-1972 described over two typewritten pages the life of the twenty-nine year old
listener, married to a ‘beautiful girl’, in a village of 8,000 inhabitants in Skane, where he worked an
export salesman of chemical products for a company that had once sold pharmaceutical
components to Uganda, signing off ‘best wishes (73s) to all of you down there in Africa’.®” To the
attached description of a religious broadcast, Jabbery Katongole responded: ‘The frequency is
quite correct, but at this time of day Radio Uganda is off the air’.6®

At first glance, the letter tells us about an individual DXer but, as a collection, this
correspondence offers a stark window onto the unequal structures of the wireless world, as this
section explains. The most interesting reports, for the purpose of this article, are those where a
technician has written their response on the received report itself, in the margins or wherever
space is found. These notes formed the basis of Martha’s typed replies. The files thus present two
sides of distant listening correspondence - Radio Uganda’s responses would otherwise be
scattered in personal papers of recipients, with limited significance as individual historical
documents (albeit with past significance for the DXing recipient). We can thus establish the profile
of distant listeners from the sample these folders provide: the majority lived in Sweden, Finland
and West Germany, with smaller numbers writing from Japan, Italy, Poland, the United Kingdom,
Austria, the United States, Switzerland, East Germany, Greece, and South Africa; they included
students and middle-aged factory workers, urban and rural; they were exclusively male.%’ This is a
global archive of DXing in which Radio Uganda is at the centre.

%Including Lucy Apaco (Gulu) to Chief Engineer [nd, 1972]; Cycille Opinyo Dradebo (Kilembe) to Chief Engineer, 30 May
1972; Lawrence Obonyo-Pata (Pakwoch) to Chief Engineer, 18 April 1972, all in UBC, Ministry of Information 1972-73, Local
reception reports. On India and Nigeria, see Katende to R.N. Srivastava (All India Radio), 1 February 1973; Katende to O.
Soetan (Broadcasting House Lagos), 18 September 1972.

%The two files are labelled ‘Reception reports” and ‘Local reception reports’, in two separate boxes, both labelled Ministry of
Information 1972-73. Reports from distant listeners appear in both folders, contrary to the description ‘local’; the folders
contain around 200 reports, of which only 10 are from within Uganda, including the only identifiable woman listener.

’Jan-Erik Jirlebarke (Sweden) to Uganda Broadcasting Service, 2 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local
reception reports. 73’ was a sign-off in amateur radio.

%1bid. Underlining in original.

%On DXing and gender, see Nevradakis, ‘Disembodied Voices and Dislocated Signals’, 72.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 165

Three people are identifiable as having carried out the labour of reading the reception reports
and checking them against the log book: Jabbery Kantongole, A. Senabulya, and Amos Bake.”
These men were employees of varying seniority in Radio Uganda’s engineering department,
working under the chief engineer (Humphreys until 1972, then Katende); all three had attended a
CBA studio operations course in Accra in 1970.”! To what extent they undertook the task gladly or
were obliged to as part of their duties is difficult to establish, but certainly they read the reports
with enough care to respond to cases individually, rather than with a generic reply. Senabulya’s
responses were variations on: ‘It’s quite correct that the station this gentleman listened to was
actually Radio Uganda’.”? Sometimes the technicians found the information too ‘scanty’ to assess,
or asked for clarification: ‘is it East African Time or GMT?".”> When a technician found the report
to be incorrect they added details of what had been broadcast: ‘during that period no music was
played. The station transmitted vernacular news and Magazine of the Air in English’.”* When a
Finnish listener described hearing a French-language broadcast, Katongole suggested that this was
more likely from Zaire, Rwanda, or Burundi, than Uganda.”> Indeed, Radio Uganda responded
more often than DXers expected: one listener who received a negative reply wrote that ‘in such a
case, most radio stations simply do not answer.”® Kantongole, Senabulya, and Bake repeatedly
engaged with DXers on the terms through which the DXing world functioned, where listening to
and identifying transmissions was a worthwhile end in itself.

And yet the unevenness of the wireless world was built into 1970s DXing. A verification or QSL
card qualified as ‘rare’ — and thus valuable - by dint of few DXers in the community having
received such a verification, either because they struggled to hear and identify a station, or because
the broadcaster was unresponsive to requests. DXers’ capacity to hear cost leisure time, skills, and
equipment, while the audibility of a station depended on the broadcaster’s location and the
strength of its transmitting technology. This meant that broadcasters without a dedicated external
service and with limited capacity, in terms of transmitting technology and staff to verify reports,
were among those sought out most enthusiastically by DXers. Radio Uganda, like many other
broadcasters in newly independent states in the tropics, fitted this description.

The point is not to pass judgement on the ethics of distant listening, but to recognize the ways
in which DXing culture was embedded in the structures of the decolonizing world. The files of
reception reports contain echoes of imperial collection and appropriation practices — whether of
tourist souvenirs, safari trophies, or plant samples. It was commonplace for letters from DXers to
Radio Uganda to state how many countries and stations they had already ‘bagged’ - often over two
hundred stations from over fifty countries. Katongole, Bake, and Senabulya read this structural
condition in the reports they received: ‘the verification of Radio Uganda is very rare in Germany
and I would be very proud to own such a QSL!’; ‘Radio Uganda is my fourth station from Africa’; ‘I
particularly enjoy listening to stations located in Asia, Afica [sic] and the Near East. As stations in

those parts of the world are hard to receive and thus only infrequently listened to in Europe’.””

7%Katongole began working for Radio Uganda in 1961, see staff file, UBC, 1955-60, Katongole. Bake and Senabulya are both
listed on the 1972/73 Staff List, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/68.

Memo from Chief Engineer, 4 August 1970; undated report from course instructors, both in UBC, 1955-60, Katongole.

"2Theodosios Vaharis (Thessaloniki) to Chief Engineer, 26 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local
reception reports.

73Uwe [surname illegible] to Radio Uganda, date illegible [1972], UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception
reports; Willy Andersson (Kalmar) to Radio Uganda, 4 May 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

74Hans-Joachim Theil (Siegen) to Radio Uganda, 30 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception
reports.

75Jarmo Sorvari (Tampere) to Radio Uganda, 4 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

76Albert Kosnopfel (Bohmenkirch) to Chief Engineer, 27 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local
reception reports.

7’Mayer (Bisingen) to Radio Uganda, 9 July 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports; Hannu
Torikka to Radio Uganda, 18 December 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports; Uwe Lippert

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

166 Ismay Milford

Simultaneously, the reports of DXers contained the very promises of cultural exchange, of a
‘fair flow’ of information from Uganda to wealthy countries that Radio Uganda employees (like
Warugaba) and NWICO proponents advocated. Katongole, Bake, and Senabulya frequently read
letters from men who described themselves as regular or even ‘staunch’ listeners.”® According to
the files of reception reports, they tuned in, above all, for the music. One particularly enthusiastic
student from Italy described: ‘African rithmys [sic] played with African instruments and sing [sic]
by Africans voices. I like very much this music!!!!!".”* A more cautious listener in West Germany
wrote: ‘Everytime [sic] I think African music shall sound very terrible for European ears but it is
not 0’3 Radio Uganda was providing something that many European listeners could not
otherwise access: ‘Stations in these countries sometimes broadcast your music but it is not as good
as that broadcast by your stations’.®!

These listeners might, then, have welcomed Amin’s 1973 directive to make the station ‘more
Ugandan’, but the programmes staff who authored the Africanization report were less sure:
‘Although we agree with the concept of going local, we consider that though African Music should
dominate, a percentage of other kinds of music of European origin be allowed on the air especially
music of English origin’®* Reception reports from listeners closer to home attested to mixed
preferences: a listener in Nakuru (Kenya), who could hear Radio Uganda’s broadcasts better than
those from Nairobi, enjoyed hearing songs by Jim Reeves; another in Ngeza (Tanzania)
commended the Congolese music played; one in Mukono (Central Uganda) requested songs by
the Morogoro Jazz Band; a listener in Kakumiro (Western Uganda) promised regular reception
reports in return for music that was ‘up-to-date’® In contrast, DXers displayed in their
enthusiasm the uneven knowledge that stemmed from the dominance of Western cultural
products in the wireless world. They described ‘African music’, sometimes using adjectives like
‘traditional” or ‘follk’, while naming Western pop songs in detail (‘Simon and Garfunkel song: “The
Sound of Silence™).34

The unevenness of knowledge exchange in a world of ‘free flow” extended to DXers’ comments
on Ugandan politics and economics. Katongole, Bake, and Senabulya saw that listeners were by no
means dismissive of Radio Uganda’s content. One report — among the few from listeners in East
Germany - gave a positive assessment of broadcasts in the early Amin years: I find your
programmes fairly versatile, for you deal with any problems of everyday life, culture, politics,
economy, history, etc. Your programs help widen my knowledge of the life in, and the
advancement of, your country’® Most distant listeners did not hear programmes in detail,
however, and so Radio Uganda staff frequently read descriptions of their own news bulletins —
based on wires from ‘cartel” agencies like Reuters — relayed through the snippets that were easiest
for listeners to grasp: ‘Europa... President... Soviet Union... United States... Vietnam...
city... Nixon... news... office-service... corporation... China... Tansania [sic]...

(Frietal) to Radio Uganda [1972], UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports. On this aspect of the
culture, see Nevradakis, ‘Disembodied Voices and Dislocated Signals’, 69.

78Uwe Lippert (Frietal) to Radio Uganda [1972], UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports. See also
Taisto Saarela (Helsinki) to Radio Uganda [1972]; Frank Helmbold (Hamm) to Radio Uganda, 6 July 1972, both in UBC,
Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

7Miko Montanari (Vigevano) reception report, 12 February 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception
reports.

80Uwe Andreas (Gelsenkirchen) reception report, 2 July 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

81Bo Goran Eriksson (Western Finland) to Radio Uganda, 5 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local
reception reports.

82Report by seven Programmes staff to Ministry of Information (1973), UBC, Ministry of Information 1972-73, ARC/09.

8Johnson Ondengo (Nakuru) to Chief Engineer, 22 April 1972; Marcus Maganga to Chief Engineer, 15 April 1972; J.
Nchimbi to Chief Engineer, 6 June 1972; James Uyana (Kakumiro) to Chief Engineer, 18 May 1972, all in UBC, Ministry of
Information 1972-73, Local reception reports.

84Lars Winberg to Radio Uganda [1972], UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

85Uwe Lippert (Frietal) to Radio Uganda [1972], UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 167

Libya. .. oil’ (technician response: ‘the report is O.K.").%¢ These generic inventories of the Cold
War global circulated through the wireless world, but they were not ‘Ugandan’ in the way
Woarugaba described.

True to the ‘one-way traffic’ that Radio Uganda employees observed in the global circulation of
information, listeners rarely showed awareness of (or sympathy with) news from Uganda.?
Sometimes Amin’s name featured in summarized programme descriptions, and in one
exceptional case a listener explained why he (and perhaps others) were interested in Uganda:
‘When General Idi Amin made usurpation of power in the autumn 1970 [sic] we could hear
commentaries of Radio Uganda in our TV-news, because there (at Finlands TV) were a dx’er [sic]
who listened every evening your programme and at that time every Finnish known about existence
of Radio Uganda.”®® The report was signed off as ‘generally true’ and this applied to the story too:
the coup took place in January 1971. While the Finnish listener recalled Radio Uganda producing
news of the coup, Radio Uganda’s own employees recalled obtaining this information through the
BBC: journalist J.C. Sserwadda Sempiri, realizing that filler music was being played at Radio
Uganda, went to the home of his engineer colleague Katongole, where he learnt of the coup by
listening to the BBC’s external service on Katongole’s radio.®

Annotated reception reports give us glimpses of the technicians’ frustration with the ignorance
of distant listeners. On one report a listener in Sweden wrote: ‘You closed the station with a
national song I think’. In the margin, Katongole corrected ‘Uganda’s National Anthem’.*’
A listener in West Germany described ‘a speech (mentioning often Uganda - military
authorities ... prosperity and economy)’, to which Bake specified “The Programme was the
President [talking] to the West Nile Elders’.”’ Whether these comments were evidence of
professional commitment or national defiance, the limits of the technicians’ time or patience
appear in the lack of responses to frequent (often blunt) requests for information about Uganda
and Kampala: “Which is your economy based on?” asked one listener, ‘Are you always exporting
much coffee?”??

There were immediate technical barriers to communication between DXers and Radio Uganda
technicians. Language, as the quotations above suggest, was a problem. While the use of European
languages on many African radio stations made them relatively accessible to international DXers,
listeners could not describe large sections of Radio Uganda’s multilingual programmes, prompting
descriptions like: ‘male speaker spoke in some vernacular or very bad English’.>® The standard of
English in letters from DXers — mainly non-native speakers in this sample — was inferior to that of
the Ugandan technicians (who were fluent in at least English and one Ugandan language).’*
Reports sent in German did not receive replies.”> Similarly, translation between technologies
stalled the verification of reception reports. When listeners sent cassette tapes with recordings of

86Taisto Saarela (Helsinki) to Radio Uganda, 21 May 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

%0n ‘one-way traffic’, Turyagenda, Speech to 1973 seminar. An impression of how Uganda Radio narrated Ugandan
politics can be obtained from Summary of World Broadcasts: Non-Arab Africa (Reading: British Broadcasting Corporation
Monitoring Service, 1973).

88Heikki Pulkka (Tisalmi) to Cheif Engineer, 8 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

89Radio Uganda and history through Sempiri’s eyes’, Daily Monitor, 10 May 2015, at https://www.monitor.co.ug/uganda/
lifestyle/reviews-profiles/radio-uganda-and-history-through-sempiri-s-eyes-1610488 [accessed 23 June 2023].

9Lars-Erik Fernstrom (Sweden) to Radio Uganda, June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.
Underlining in original.

9IRiidiger Héckel (Kiel) to Radio Uganda, 7 July 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

92R5del (Biirchau) to Radio Uganda, 8 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

%Heikki Pulkka (Iisalmi) to Chief Engineer, 8 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

94English was the lingua franca for the sample of correspondence and reports in UBC files, although templates used by
DXers in West Germany contained section headings in English, German, and Spanish, to increase intelligibility for the
receiving station.

%Giinter Bischoff (Stuttgart) reception report, 13 May 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://www.monitor.co.ug/uganda/lifestyle/reviews-profiles/radio-uganda-and-history-through-sempiri-s-eyes-1610488
https://www.monitor.co.ug/uganda/lifestyle/reviews-profiles/radio-uganda-and-history-through-sempiri-s-eyes-1610488
https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

168 Ismay Milford

what they had heard, Katongole replied that he had no way of playing the format of the enclosed
tape, but would retain it for when the means were available at Radio Uganda.”

As a window onto an unexplored aspect of the wireless world, these reception reports are rife
with the ambivalence, contradiction, and ambiguity of interaction between listener and
broadcaster. I am unable to say whether the practice of receiving, responding to, and filing
reception reports only began in 1971 (perhaps due to interest in the results of the newly installed
transmitters) or if it ended after mid-1972 (perhaps with the change of Chief Engineer from
Humpbhreys to Katende).”” There is much that cannot be known from these folders, not least what
motivated Katongole, Senabulya, and Bake to reply to DXers, and how they interpreted the
enthusiasm, curiosity, and ignorance they read. But certainly the exchange would have increased
the technicians’ awareness of the structures that NWICO sought to challenge. To better
understand the labour of verifying reception reports, I locate this labour, in the final section of this
article, within Radio Uganda as a workplace, drawing on personnel files and meeting minutes to
reconstruct how the working life in the engineering department changed as the 1970s unfolded.

Shortages, training, and morale

It is possible that Radio Uganda lacked the wo/manpower to respond to DXers by the mid-1970s.
The engineering department staff list of December 1972 listed twenty-six vacant posts alongside
124 employees (including Bake and Senabulya, but not the more senior Katongole): it was missing
one sixth of its workforce, mainly in senior roles, including that of Chief Engineer (Katende was
soon to fill the post).”® The situation did not improve over the following years: by November 1979,
seven months after Idi Amin fled into exile, marking the end of the 1978-79 Uganda-Tanzania
war, a senior employee told the Ministry of Information that Radio Uganda was ‘operating at the
verge of total collapse’.” The challenges faced by Radio Uganda in the 1970s were not entirely
new, however, nor were they unique to Uganda - in some ways they were archetypical of the
1970s. The price rises and commodity shortages felt in non-oil-producing countries after the oil
shock of 1973 were already commonplace in Uganda following the departure of ‘non-Ugandan’
factory owners the previous year.!?” Amin’s coup came in the wake of a handful of comparable
events on the African continent in the late 1960s, from Algeria to Congo, and foreshadowed
military coups in Latin America in the 1970s, all of which fostered a growing global
disillusionment in the promises of ‘development’, whether along socialist or capitalist lines.'!
For Radio Uganda technicians, the challenges of the 1970s were partly felt through stymied
professional ambitions, neither pre-determined by the global and Ugandan contexts nor apart
from them. An illustrative case, Simon Kyanzi began working for Radio Uganda in a junior
technical role in 1966, aged twenty-five, with hopes for rewarding opportunities as the post-
independence state invested in skilled Ugandan workers. In 1971, he claimed that his ‘interest and
morale [were] at their lowest as a result of long frustration’ relating to ‘conditions of service’.!?? He

%Manfred Scholz to Radio Uganda, 20 June 1972, UBC, Ministry of Information 1972-73, Local reception reports.

“"Humphreys notes that Radio Uganda’s shortwave broadcasting is not powerful enough for external reception, in
Humphreys to URTNA, 30 September 1967, UBC, 1966-70 Ministry of Information, URTNA. A Finnish DXer claimed that
the 1000-strong membership of the Helsinki DXing association had around 100 verifications from Radio Uganda by mid-
1971, see Tapani Laitinen to Radio Uganda, 12 July 1971, UBC, Ministry of Information 1972-73, Reception reports.

%Engineering Department staff list for 1972/73, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/68.

9Sserwadda, report on Rugaba broadcast, 25 November 1979, 1974-89 Ministry of Information, Religious broadcasts.

100n African responses to the oil shock, see Emily Brownell, ‘Reterritorializing the Future: Writing Environmental
Histories of the Oil Crisis from Tanzania’, Environmental History 27 (2022): 747-71.

1917ean Allman, ‘The Fate of All of Us: African Counterrevolutions and the Ends of 1968’, The American Historical Review
123, no. 3 (2018): 728-34.

102Kyanzi to Ministry of Public Service and Chief Engineer, 24 February 1971, UBC, 1966-70 Ministry of Information,
Simon Kyanzi.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 169

had recently taken up employment with a private company, International Computers, alongside
his Radio Uganda job, without the knowledge of either employer, because he considered his Radio
Uganda salary insufficient to support his family.'”> When his double employment was discovered,
he was accused of ‘deceitfulness’, and he resigned.'** But his resignation was refused. Kyanzi was,
according to the Chief Engineer, a ‘first class Technician who knows his market value in this
technically denuded sector’ and so Kyanzi was (belatedly, in his view) promoted to Senior
Technical Assistant.!? In 1972, he was selected to train with the BBC in London, made plans for a
course with the electronics company Philips in the Netherlands, and in mid-1973, undertook a
study tour of the Philips factory in Nairobi.!? But six months later, Kyanzi resigned again. His
resignation letter stated that he had ‘failed to make progress fitting [his] experience and
qualifications’.!” The final straw was that somebody less skilled had been promoted to supervise
him: ‘my continued stay does not only embarass [sic] my superiors but also embrasses [sic] me’.
He was rumoured to have found employment at another private firm, Associated Sound
Productions.'%

Kyanzi’s story raises three important issues: the labour market, training, and morale. All of
these depended on Radio Uganda’s embeddedness in international exchanges, especially within
the East African region. Throughout the 1960s, Radio Uganda struggled to recruit the numbers of
suitably qualified people it hoped to. As explained in the first part of this article, UBC was
expanding its services at the same time as removing ‘non-Ugandan’ personnel, so vacancies were
created on both fronts. The situation was shared elsewhere in the decolonizing world: ‘manpower’
forecasting came to be a major component of the five or ten year economic plans drawn up by
governments with ambitions for large-scale extension of public services and hopes for an
indigenous and highly skilled workforce who had previously been excluded from senior posts.'"
Obote and Amin both sought to oversee recruitment to public bodies, like UBC, through planning
and recruitment embargoes.'!°

Radio Uganda recruited actively and regionally, but with limited success. Its 1968 recruitment
drive at Makerere University College in Kampala saw twenty candidates interviewed but only one
eventually employed, although there were nineteen graduate vacancies.''! This was despite UBC
offering vacation work to students and conditional contracts ahead of graduation.!'? To improve
recruitment, the 1969 drive was targeted internationally: Makerere was, at the time, one of three
sister colleges in the University of East Africa, so representatives were sent to its partners too.''?
Regional integration in East Africa (Kenya, Uganda, and Tanzania) was supposed to benefit
national labour markets by pooling resources for specialized training and facilitating trade and
mobility - including through study tours to the Voice of Kenya or the Philips factory in Nairobi

105 Humphreys to Permanent Secretary, 2 December 1970, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Simon Kyanzi.

1%Kyanzi to Ministry of Public Service and Chief Engineer, 24 February 1971, UBC, 1966-70 Ministry of Information,
Simon Kyanzi.

1%5Humphreys to Permanent Secretary, 2 December 1970, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Simon Kyanzi.

106Kyanzi to Chief Engineer, 3 February 1973; Kyanzi, report on Nairobi study tour, 28 June 1972, both in UBC, 1966-70
Ministry of Information, Simon Kyanzi.

07Kyanzi to Chief engineer, 23 November 1973, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Simon Kyanzi.

108Katende to Permanent Secretary, January 1974, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Simon Kyanzi.

199V aleska Huber, ‘Planning Education and Manpower in the Middle East, 1950s-60s’, Journal of Contemporary History 52,
no. 1 (2017): 95-117.

110Humphreys. to Ministry of Information, 8 July 1968; Katende to Treasurer ‘Lift of embargo’, 30 September 1974, both in
UBC, 1966-70 Ministry of Information, Recruitment.

"Humphreys to Ministry of Information, 8 July 1968, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Recruitment.

2Katende to Director of Engineering, 15 March 1974, UBC, Ministry of Information 1972-73, Engineering copies.

13C. B. Widgery (Public Services Commission) circular, 22 November 1969, UBC, 1974-89 Ministry of Information,
Recruitment.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

170 Ismay Milford

(like that of Kyanzi).!''* Under Amin, the recruitment drive at Makerere continued, but regional
recruitment became increasingly difficult: the University of East Africa had split into its three
constituent parts in 1970, mainly at Uganda’s request.'!® Regional integration even began to
appear detrimental to the Ugandan labour market: between the mid-1960s and mid-1970s, tens of
Radio Uganda employees resigned to take up posts in the institutions of the East African
Community (EAC), notably in aviation or meteorology, ‘in search of better terms of service’.!'®
Many moved to, and stayed in, Nairobi; at least one employee moved to the Voice of Kenya
directly.'” The EAC disintegrated in 1977, Tanzania having never formally recognized Amin’s
government.

This was also a global story. Like all state institutions in East Africa, UBC competed with
private firms that offered considerably higher salaries, as Kyanzi’s case hinted: in 1969 Humphreys
accused one company of ‘recruiting [his engineering] staff by backdoor methods’ and asked the
Ministry to reform the salary grade structure to stop the ‘brain-drain’ from gaining impetus.'!®
Reform was not forthcoming and the 1973 Salary Commission concluded that unless salaries
across UBC were increased, Radio Uganda would be unable to ‘cope with the modern
technological advances in the broadcasting world”.!"” Amin styled his economic war as a challenge
to the power wielded by private firms that were foreign owned or backed by foreign capital, but the
expulsion of ‘non-citizens’ exacerbated the recruitment challenge - Katongole left to ‘join
business’ following ‘the President’s appeal’.!?” The international fallout also damaged Radio
Uganda’s training agreements. Katongole’s request for a study tour in Nairobi was rejected in 1972
and opportunities at the BBC were at risk; Kyanzi’s colleague, of South Asian descent, who
accompanied him to London never returned to Uganda.'*! In 1973, employees demanded training
in “friendly countries’ to replace lost opportunities, but such countries were fewer and fewer.
When offered technical assistance from the USSR in 1974, Katende requested a visiting expert to
train staff on maintaining specific pieces of equipment but flatly rejected sending Ugandan
technicians to train in the USSR, whether out of principle or reluctance to lose staff.'?* By 1978,
staff were organizing their own study tours without permission, presumably confident that their
post would not be filled in their absence.!?*

Indeed, the foreign technology and equipment that Radio Uganda relied on pre-
conditioned its relationships with manufacturers abroad. In some cases, Radio Uganda

110n one such trip, Michael Sequeira to Humphreys, 24 September 1970, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Michael
Sequeira. On the economics of East African integration, see Assefa Mehretu, Regional Integration for Economic Development of
Greater East Africa: A Quantified Analysis of Possibilities (Kampala: Uganda Publ. House, 1973).

U5R. A. Anyoti to Heads of Sections, 6 October 1971, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Circulars. On the breakdown
of the University see Bhekithemba R. Mngomezulu, Politics and Higher Education in East Africa from the 1920s to 1970
(Johannesburg: University of Johannesburg Press, 2012), ch. 6.

116A chievements of the Ministry of Information and Broadcasting during 1972’ (1973), UBC, Broadcasting and Tourism,
ARC/108

17Katende, list of twelve Radio Uganda engineers who moved to EAC civil engineering division in 1973, 30 October 1973,
UBC, Ministry of Information 1972-73, Engineering copies. Crescent Were wrote from the Voice of Kenya asking Radio
Uganda for proof of his service, 16 March 1973, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Crescent Were.

118Humphreys to Permanent Secretary Ministry of Information, 4 December 1969, UBC, 1966-70 Ministry of Information,
S. K. Ntege; Katende to Permanent Secretary, 6 March 1973, UBC, Ministry of Information 1972-73, Papers on general
subjects.

119Ministry of Information, Addendum to the Salaries Commission Memorandum (1973), UBC, Ministry of Information
1972-73, Studio VIIL.

120Katongole to Chief Engineer, 31 October 1972, UBC, 1955-60, Katongole.

121K atende to Ministry of Information, 22 February 1973, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Simon Kyanzi. On BBC
relations with Uganda, see Gordon Johnston and Emma Robertson, BBC World Service: Overseas Broadcasting, 1932-2018
(London: Palgrave, 2019), 259.

122Katende to Permanent Secretary, 26 September 1973 and 14 January 1974, UBC, Ministry of Information 1972-73,
Engineering copies.

!2Minutes from meeting with superintendent engineers, 10 July 1978, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/78.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 171

entered into contracts with electronics companies that included staff training and equipment
repairs - inevitably on terms favourable to the manufacturer. These unequal relationships left
engineers dependent on the possibility of sending equipment (and personnel) to Europe for
maintenance, the logistics of which became more complex as Uganda’s economic situation
worsened during the mid-1970s. When G. Wamala returned from a training placement with
Agence France-Presse in 1973, he noted the advantage his French equivalents had in using
standardized equipment, while at Radio Uganda staff needed to be trained separately on
operating each machine purchased from Britain, Italy, the Netherlands or wherever else
through individual agreements.!?* Like elsewhere in East Africa, the shortage of foreign
currency made purchases ever harder as the 1970s progressed.'*

These global, structural issues were expressed by employees (or those who remained) in terms
of the disappointments of working life at Radio Uganda. Kyanzi was not alone in his low morale of
1971. Taking over as Chief Engineer in 1973, Katende pledged to ‘uplift the morale of the
Technicians’.!*® There was long-standing tension between the engineering department (where
trainees with a science background were sent) and the programmes department (where those with
a humanities background were sent).!?” Despite equivalent salaries, there were (rarely granted)
requests for transfers from engineering to programmes.'*® Kyanzi’s case suggests that lack of
career progression was a primary complaint. This was about knowledge acquisition and
professional fulfilment as well as salaries: demands for a properly stocked library accompanied
concerns about needing to pay exam fees.'?’

Training had long been recognized as an important part of the solution to low morale: in 1962,
staff submitted a letter to the Commissioner for Africanization demanding better training
opportunities.’** Over the next two decades, discussions about new training initiatives frequently
resurfaced: suggestions to release trainees for one week every month for courses at the Technical
College, a ‘crash course’ for recent recruits, or the designation of a training officer.*! These
initiatives could only do so much. In the 1970s, the training officer complained that staff were
moved - before he had trained them - into responsible positions where the need was urgent, and
that he lacked basic equipment.'*? The consequences of inadequate training were occasionally laid
bare, as in one 1974 incident, when an untrained technician mismanaged a frequency change,
risking a breach of international broadcasting regulations.'*?

All these issues, from training to international isolation, fed into a discourse of ‘discipline’
at Radio Uganda, throughout the 1960s and 1970s. This discourse had parallels across public

124G. Wamala, ‘Brief report on what I observed in AFP during the course of studies’, 18 July 1973, UBC, Ministry of
Information 1972-73, Papers on general subjects.

125Memorandum from Programme production department to the President (1978), UBC, 1974-89 Ministry of Information,
Proposal (development). On Tanzania, see George Roberts, Revolutionary State-Making in Dar Es Salaam: African Liberation
and the Global Cold War, 1961-1974 (Cambridge: Cambridge University Press, 2021), 238-41.

126Minutes of an engineering division meeting, 31 March 1973, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/68.

127Katende to Controller of Programmes, ‘Lack of cooperation’, 5 November 1973, UBC, Broadcasting and Tourism,
ARC/68.

128For example, Michael Sequeira to Chief engineer, 18 March 1970, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Michael
Sequeira.

129M.B.S. Mangen to Permanent Secretary, 20 August 1973, UBC, Ministry of Information 1972-73, Engineering copies.

130UBS Engineering Staff to Director for Africanisation, 23 April 1962, UBC, 1966-70 Ministry of Information, General
notices.

31Katende circular ‘Technical Assistants training programme’, 8 November 1973, UBC, Ministry of Information 1972-73,
Engineering copies; Humphreys to Permanent Secretary, 5 July 1968, UBC, 1966-70 Ministry of Information, Recruitment.

1321, L.V. Obonyo to Head of engineering, 23 April 1974, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/65; Kityo (training officer)
to Head of engineering, 25 July 1974, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/111.

133Technical staff inefficiency’ circular from Chief Superintendent Engineer, 4 March 1974, UBC, Ministry of Information
1972-73, Engineering copies.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

172 Ismay Milford

institutions in newly independent African countries.’** Time and again, employees were
warned that ‘lateness’, ‘drunkenness’, and ‘desertion of duties’ would not be tolerated, while
polished shoes and ties were applauded.’*® In a 1978 meeting on the ‘staff situation’, a senior
studio manager said that the employees under him had become ‘uncontrollable’: one
technician had refused to record a scheduled programme because the studio in question was
leaking rainwater and had no functioning lights.*® This had been years in the making: ‘the
personnel, technical installations, facilities and equipment [were] long overdue for
rehabilitation’ according to the senior programmes controller.!*” Power failures in the link
system between newly installed transmitters and the Kampala studios risked losing the gains
of the expansion plan that had been the broadcaster’s primary focus.'*® The archive only hints
at how problems extended beyond the workplace and into employees homes. A 1978
memorandum from staff send directly to the President stated that ‘staff find it difficult to
concentrate on their work’ because preoccupied with the difficulties of obtaining basic
commodities like sugar and paraffin. The authors implicitly alleged corruption by
complaining that the same handful of civil servants were allocated the few cars, bicycles,
and radios that were available: ‘As broadcasters’, they argued, ‘first priority should be given to
us whenever radios and Televisions are imported’.!?’

Conclusion

Jabbery Katongole was not likely to take at face value Edgar Adloff’s conviction that long-
distance radio listening brought about ‘better world communication, friendship and good will’.
By the time he read Adloff’s reception report in mid-1972, the limits to Radio Uganda’s
participation in the wireless world were increasingly felt by its technicians. These limits were not
entirely preconditioned by structural questions that forced the broadcaster to negotiate with
wealthier and more powerful actors for equipment, training, and frequency allocation -
structures rooted in empire and magnified by the difficulties of obtaining foreign currency later
in the 1970s. In fact, bilateral cooperation, especially between broadcasters in newly
independent states in the tropical region, did represent a powerful challenge to this information
order, but these relationships were themselves contingent on investment (especially of wo/
manpower) at a time when Radio Uganda prioritized reaching people within its borders. Nor
were Radio Uganda’s difficulties a direct consequence of Idi Amin’s military dictatorship: its
challenges paralleled those of other states, and predated 1971; the 1970s in fact saw considerable
investment in seminars, report writing, and new infrastructure - not least the external
broadcasting service.

Importantly, these limits manifested themselves in working life at Radio Uganda, and from this
perspective a level of contingency is evident. The professional ambitions of junior staft employed
in the late 1960s were, to a large extent, left unsatisfied: these employees wanted training, career
progression, and - in some cases at least — the impression that their work was part of a hopeful
technological endeavour that was moving in a direction of fair international exchange. Instead, at
times, they were driven to withholding their labour because neither they nor the recording studios

B4effrey S. Ahlman, ‘Managing the Pan-African Workplace: Discipline, Ideology, and the Cultural Politics of the Ghanaian
Bureau of African Affairs’, Ghana Studies 15/16 (2012): 337-71.

13>Minutes of a meeting between Minister of Information and UBC section heads, 28 [illeg] 1974, UBC, Ministry of
Information 1972-73, Engineering copies.

136Minutes from meeting with superintendent engineers, 10 July 1978, UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/78.

137Sserwadda, report on Rugaba broadcast, 25 November 1979, 1974-89 Ministry of Information, Religious broadcasts.

138Report on performance of the Link System (1973), UBC, Broadcasting and Tourism, ARC/79.

13%Memorandum from Programme production department to the President (1978), UBC, 1974-89 Ministry of Information,
Proposal (development). For further reflections on distribution of commodities, see Rukandema, Uganda: Reflections of a
Passing Generation, 51.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

Journal of Global History 173

had the basic resources to make it worthwhile. As we seek to explain the emergence of calls to
decolonize information in the second half of the twentieth century, this article shows how global
information inequality was felt by technicians without formal representation in NWICO and
expressed in terms relevant to their workplace.'*’

How does the correspondence of distant listeners fit into this picture? Read, as it was by
Katongole and his colleagues, in close proximity to the material realities of the Radio Uganda
recording studios in the 1970s, DXers’ wireless cosmopolitanism lays bare the gulf between
transmitter and receiver, between the lived and the imagined. The interference that forced a
listener in rural Finland to fill gaps in their reception report with ellipses or to describe the
unfamiliar music they heard with their limited command of an English lingua franca is not only an
evocative metaphor. The growing interest in listeners in histories of radio is certainly justified, but
we cannot assume that histories of listening are inherently ‘bottom up’ or that those of
broadcasting institutions are ‘top down’, certainly when it comes to the distribution of technology
and power. The receiving equipment in a DXer’s home and the leisure-labour hours their hobby
demanded sometimes outstripped the capacities of the state broadcaster whose response they
awaited. Files preserved by UBC allow us to disrupt the visual imaginary of radio that
accompanied the developmentalist hopes of the 1960s, in which a broadcaster disseminates from
above to a multitude of listeners below — one that authoritarian regimes also relied on. Instead, a
visualization of the wireless world that took seriously the role of decolonizing countries would
need to incorporate a more complex set of connections that recognized how necessary and
precarious the labour of a trained technician could be.'*!

I began this article with the observation that Edgar Adloff relied on Jabbery Katongole to
receive his verification card in 1972. The analysis of Radio Uganda’s 1970s presented here has
made the case for the extension of this observation to a bigger historical pattern. Long distance
listeners enthused about the potential for improved, globalized radio technologies to bring them
closer to distant places in the decolonizing world. Their optimism was circulated in popular radio
magazines and reaffirmed by wealthy state broadcasters like the BBC who looked to secure
support for their own external service.'*? But these convictions were nurtured by the excitement
and the enhanced value of receiving responses from broadcasters who had only just the necessary
resources to transmit powerful shortwave signals and only just enough wo/manpower to check
reception reports. This exchange — unequal in the many respects described here — was predicated
on some broadcasters existing at the edges of the wireless world, vulnerable to the political and
economic shockwaves of the 1970s.

Acknowledgements. Thank you especially to Sarah Nelson for comments on a draft of this article. Thanks also to participants
of the workshop ‘Global Publics and Their Actors’ (2022), organised by Valeska Huber’s Emmy Noether Research Group
‘Reaching the People’, and to participants of the conference ‘Technology and Material Culture in African History’, University
of Dar es Salaam (2023). At the Uganda Broadcasting Corporation, I am extremely grateful to Kabaale Mubiru Muyinza
Malachi, Kirumira Susan, Bukenya Isa, Dean Kibirige, and Richard Okum. Thanks finally to Derek Peterson.

Competing interests. The author declares none.

Funding information. Research for this article was funded by the Leverhulme Trust, through the project ‘Another World?
East Africa and the Global 1960s’ (RPG-2018-241) led by Emma Hunter. Article writing was supported by the Universitit
Leipzig Research Centre Global Dynamics.

140Research on these calls is broadening beyond NWICO, see forthcoming work through the Non-Aligned News Research
Partnership, www.nanrep.org.

!4IRelevant in this regard is the framework proposed by Carolyn Birdsall and Elinor Carmi, ‘Feminist Avenues for Listening
in: Amplifying Silenced Histories of Media and Communication’, Women’s History Review 31 (2022): 542-60.

42Potter, ‘Out of the Ether’, 5.

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


http://www.nanrep.org
https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

174 Ismay Milford

Ismay Milford is a postdoctoral researcher at the Universitit Leipzig Research Centre Global Dynamics with an interest in
information histories. Her first monograph, African Activists in a Decolonising World: The Making of an Anticolonial Culture,
1952-1966, based on her PhD (European University Institute, 2019), was published by Cambridge University Press in 2023.

Cite this article: Milford I. 2024. Working for the Wireless World: Radio Uganda Technicians and the Wo/manpower of 1970s
Cosmopolitanism. Journal of Global History 19: 155-174, doi:10.1017/51740022823000207

https://doi.org/10.1017/51740022823000207 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S1740022823000207
https://doi.org/10.1017/S1740022823000207

	Working for the Wireless World: Radio Uganda Technicians and the Wo/manpower of 1970s Cosmopolitanism
	The post-independence radio rush
	Greetings from a staunch listener
	Shortages, training, and morale
	Conclusion


