
Book Review | Comparative Politics

COMPARATIVE POLITICS

Propaganda in Autocracies: Institutions, Information,
and the Politics of Belief. By Erin Baggott Carter and
Brett L. Carter. Cambridge: Cambridge University Press, 2023.
526p. £26.99 cloth.
doi:10.1017/S1537592724001233

— Haifeng Huang , The Ohio State University
huang.5457@osu.edu

This is an ambitious book on the use and impact of
propaganda in authoritarian regimes. Previous research
on propaganda has primarily been single-country studies.
Carter and Carter instead constructed an impressive global
dataset consisting of over eight million articles from state-
run newspapers in 59 countries and in six major languages,
and an elaborate set of text analyses, cross-country regres-
sion analyses, and survey experiments runs through the
500-plus page tome.While it is often difficult to tell what
is really going on in data in cross-national regressions, the
authors helpfully add various illustrative case studies in
the book. The book’s central argument is that regimes
without meaningful electoral constraints tend to use
over-the-top and absurd propaganda in order to signal
their capacity for repression and domination; regimes
with meaningful electoral constraints, on the other hand,
use more neutral and credible propaganda in order to
persuade. In addition to arguing this central thesis, the
authors also tested a variety of interesting hypotheses
regarding authoritarian newspapers’ international cover-
age, the calendar of propaganda, and the effects of
propaganda on protest.
The sheer scale of the analysis makes the book a clear

and valuable contribution to the literature on political
propaganda, particularly on the empirical front. The
conceptual distinction between propaganda as domination
and propaganda as persuasion is by now a relatively familiar
one, albeit termed hard vs. soft propaganda in the existing
literature. Relatedly, the signaling theory of (hard) propa-
ganda has argued that authoritarian regimes can signal
their capacity for social control and repression by imposing
extravagant and heavy-handed propaganda on society; the
goal is not to persuade citizens of the regime’s merits but to
deter dissent. This theory has previously been tested in the
context of individual countries such as China, Syria,
Vietnam, and Venezuela. By validating the theory with a
global newspaper dataset and a series of survey experi-
ments, Carter and Carter make an important contribution
to our understanding of the nature and effects of author-
itarian propaganda. One gem in the analysis is their use of
Fox News’s coverage of Republicans and Democrats in the
United States as a comparison to illustrate the extent of
coverage positivity in authoritarian state media, which is
revealing and instructive (e.g., in unconstrained autocracies,

state propaganda is about four times more pro-regime than
Fox News is pro-Republican).
A key contribution of the book is highlighting the

typical institutional features that go with different types
of propaganda. At the same time, while the correlation
between levels of institutional constraints and different
types of propaganda seems clear, the causal language the
book uses to describe their relationship can occasionally be
confusing. Institutions are endogenous to political games
and those in authoritarian regimes, in particular, reflect
power relations between social actors. Thus, it may be the
presence or lack of a ruler’s dominating power that deter-
mines both the level of institutional constraints in the
country and whether the media is completely subjugated
as a tool for signaling that power. As the book appears to
acknowledge in chapter 1, a regime without sufficiently
dominating power has no choice but to respect some
institutional constraints and sometimes concede bad news
and policy failures in the media. This is what the signaling
theory of hard/dominating propaganda would imply: It is
the possession of sufficient power and repressive capacity
that enables a “strong” ruler to signal their power with hard
propaganda in a separating equilibrium.
The authors are well aware of the potential omission of

such compound factors in their causal analysis of institu-
tions and propaganda and offer case studies of Gabon in
the 1990s and China in the last decade to rule them out.
But that discussion focuses on leadership changes and
socio-economic development, not power relationships
within the countries. As the book makes clear, although
Gabon in the 1990s did not experience leadership change,
President Bongo’s power relationship with the rest of
society changed significantly during the period. The third
wave of democratization ushered in student protests and
labor strikes and, consequently, “the opposition [con-
trolled] the streets” (p. 147). Combined with new pres-
sures from France, Bongo was forced to make political
concessions such as imposing presidential term limits and
legalizing independent newspapers. The increasing elec-
toral constraints and the softening of state media might be
best understood as a common result of the changing power
relationship, rather than one causing the other.
The book offers a perceptive analysis of authoritarian

newspapers’ coverage of international news, which has not
been the focus of the existing literature. Since most people
know (far) less about foreign countries than about their
own countries, this potentially gives authoritarian media
more scope to present extravagantly negative propaganda
about foreign countries. Paradoxically, Carter and Carter
point out that people’s lack of a basis to judge the absurdity
of propaganda about foreign/international news will make
propaganda narratives in this area more similar across
regime types than propaganda about domestic condi-
tions, since the signaling power of hard/dominating propa-
ganda lies in the fact that its absurdity is commonly known.

© The Author(s), 2024. Published by Cambridge University Press on behalf of American Political Science Association. 1

https://doi.org/10.1017/S1537592724001233 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1537592724001233
https://orcid.org/0000-0003-1478-0303
mailto:huang.5457@osu.edu
https://doi.org/10.1017/S1537592724001233


This astute observation is backed by some evidence from
the data. There could be a complementary reason for the
similarity of authoritarian regimes’ foreign narratives.
Since these regimes have fewer resources to cover foreign
news than domestic news, they rely on foreign media and
international wire services to draw materials, and there are
plenty of negative coverage to draw from foreign free
media, hence the similarities.
The authors also make an important observation about

the tradeoff in media narratives about the outside world.
On the one hand, regimes have an interest in reporting
foreign governance failures and instability, and the litera-
ture on international benchmarking has shown that a
negative comparison benefits domestic regimes. On the
other hand, foreign instability that may involve the chang-
ing of government may also encourage protests at home.
The book thus hypothesizes that authoritarian media will
emphasize foreign governance failures and social decay but
report less about elections and protests. Choosing what
foreign news to cover is indeed a challenging question, and
there is support for the authors’ hypothesis in the cross-
national data. To be sure, widespread protest and unrest
are perhaps the best proof of foreign failures, so the
tradeoff is delicate. There may be opportunities for further
theorizing and analysis of this understudied topic.
Several later chapters of the book deal with the calendar

or cycles of propaganda, another under-explored topic in
the existing literature. The questions examined include
when regimes are more likely to issue threats of repression
via propaganda, spikes in propaganda during election
seasons, and the use of propaganda vs. censorship around
politically sensitive dates. Among the various interesting
findings and observations, perhaps the most striking argu-
ment is that China uses propaganda about maintaining
“social stability” in Xinjiang around the anniversaries of
the Tiananmen Movement to deter future pro-democracy
protest in Han-majority regions. While maintaining social
stability is indeed a code word for social control—and even
repression in many contexts—and the abovementioned
argument is not implausible, more evidence might be
needed to support this conclusion. This is partly because,
as the authors point out, most (Han) Chinese citizens are
unsympathetic to separatist movements in Xinjiang, so for
them maintaining social stability in the region is some-
thing to be welcomed rather than feared. Empirically, only
in half of the years since the 2009 Xinjiang ethnic conflicts
was the rate of Xinjiang coverage in the People’s Daily
during the Tiananmen anniversary higher than on non-
sensitive days (Figure 9.10). And in 2009, as the authors

acknowledge, there was a spike in Xinjiang coverage
during the Tiananmen anniversary, one month before
the occurrence of the ethnic conflict that prompted the
Chinese government’s subsequent harsh anti-separatist
policies. It appears that using narratives about Xinjiang
to deter the majority Han Chinese population is not a
consistent strategy, and there might be something else
going on that contributes to some of the spikes.

The final substantive chapter of the book is on pro-
paganda’s effects on protest. Whereas previous studies on
the topic are primarily survey experiments examining
people’s protest intentions, this chapter analyses cross-
national observational data and shows that pro-regime
propaganda is indeed negatively associated with the occur-
rences of protests at a nontrivial level. Testing propa-
ganda’s effects on real-world protests is a significant
advance in the literature, even if the swiftness of the effect
(the next day) might be a little surprising. Intriguingly, this
chapter also argues that Workers’ Daily’s propaganda nar-
ratives on the anniversaries of ethnic separatist movements
in western China’s Tibet and Xinjiang regions would
reduce protests in China’s eastern provinces. The identi-
fication strategy here is refreshing: Outside Tibet and
Xinjiang, most Chinese citizens are not particularly aware
of the ethnic conflict anniversaries; therefore, national
media narratives targeting western minority regions can
be plausibly regarded as an exogenous treatment in the
eastern regions. The results, however, raise a question
because the Worker’s Daily is a legacy Maoist-era newspa-
per and not widely read in China nowadays, even though
some industrial enterprises and government offices are
required to subscribe to it. As a piece of telling evidence,
the newspaper’s Weibo microblogging account usually
receives very few and often zero comments and reposts.
In contrast, the People’s Daily’s Weibo posts routinely
receive hundreds or thousands of comments and reposts.
How can a low-impact newspaper’s coverage achieve a
significant effect on real-world protest behavior? Further
research on this question might generate useful insights.

Overall, this is a rich book with impressive data and
many astute observations. It contributes to the literature
on propaganda both by validating previous findings about
hard and soft propaganda using a global dataset, and by
offering and testing a series of interesting hypotheses about
several under-explored topics. While not every finding is
conclusive, the book does raise important and intriguing
questions that future research can follow up on. Scholars
interested in how propaganda works as a hallmark of
authoritarian rule will want to keep this book close at hand.

2 Perspectives on Politics

Book Review | Comparative Politics

https://doi.org/10.1017/S1537592724001233 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1537592724001233

	Comparative Politics

